Papegøye Skrevet 10. juli 2015 Del Skrevet 10. juli 2015 I Danmark har negative renter ført til at bedrifter og store kunder får negative renter på sine innskudd. For kunder med store innskudd har det en større kostnad å oppbevare disse i kontanter på grunn av større transaksjonskostnader og kostnader i forbindelse med oppbevaring og vakthold. For vanlige privatpersoner skal det mindre til før de tar ut i kontanter. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 11. juli 2015 Del Skrevet 11. juli 2015 Mao. økonomien har en spennende fremtid, og ikke bare i positiv forstand. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. juli 2015 Del Skrevet 11. juli 2015 Apropos rentediskusjonen, Norges Bank estimerer at det er 15% sannsynlighet for at styringsrenta havner på minussiden i 2017. Lenke til kommentar
Papegøye Skrevet 11. juli 2015 Del Skrevet 11. juli 2015 Hvis man ser på historikken til hvor godt rentebanen har predikert faktisk styringsrente, er nok den reelle sannsynligheten for nullrente langt høyere enn 15%. Og kanskje noe off topic, et interessant notat om negative renter i Norge: http://www.norges-bank.no/Publisert/Signerte-publikasjoner/Aktuell-kommentar/2015/Aktuell-kommentar-22015/ Lenke til kommentar
kilik Skrevet 24. september 2015 Forfatter Del Skrevet 24. september 2015 Norske kroner svekker seg mot alle store valuta etter historisk lav styringsrente på under 1%. En dollar koster nå 8,50. I mai 2011 var den på 5,20. En økning på godt over 60%. Engelske pund har styrket seg over 50% siden 2013 og har i det siste ligget rundt 13-tallet. Den svenske kronen er bittelitt mer verdt enn den norske. 100 svensk krone koster i skrivende stund 100,50 norske, Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 24. september 2015 Del Skrevet 24. september 2015 Dollar 8.50 = fml = mindre hardware for pengene. Fjor høst var jo konge i forhold! Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 24. september 2015 Del Skrevet 24. september 2015 Da er det vel ikke lenge før trenden snur til det som var for en del år siden; At det var Svenskene som dro til Norge på handletur.fordi det var billigere her.Den perioden varte ikke lenge, og er ikke sikker akkurat når det var(sent 90 tall tror jeg). Men husker det iallefall. Lenke til kommentar
kilik Skrevet 24. september 2015 Forfatter Del Skrevet 24. september 2015 (endret) Jeg kan tenke meg at de som har mulighet til det, f.eks. Apple, oppjusterer prisene sine ganske kraftig nå. De som selger importprodukter det er høy konkurranse på greier nok ikke å dytte hele økningen over på kunden, men man vil nok merke en del økte priser der også. Ellers er det gledelig for alle som frykter at jobben kan bli outsourcet til andre land. Norsk arbeidskraft har blitt langt billigere. Endret 24. september 2015 av kilik Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 24. september 2015 Del Skrevet 24. september 2015 Jeg kan tenke meg at de som har mulighet til det, f.eks. Apple, oppjusterer prisene sine ganske kraftig nå. De som selger importprodukter det er høy konkurranse på greier nok ikke å dytte hele økningen over på kunden, men man vil nok merke en del økte priser der også. Ellers er det gledelig for alle som frykter at jobben kan bli outsourcet til andre land. Norsk arbeidskraft har blitt langt billigere. Er det rom for det da? Kursen er ikke så ekstremt mye dårligere enn ved forrige refresh på slutten av i fjor. AtW Lenke til kommentar
kilik Skrevet 24. september 2015 Forfatter Del Skrevet 24. september 2015 Jeg kan tenke meg at de som har mulighet til det, f.eks. Apple, oppjusterer prisene sine ganske kraftig nå. De som selger importprodukter det er høy konkurranse på greier nok ikke å dytte hele økningen over på kunden, men man vil nok merke en del økte priser der også. Ellers er det gledelig for alle som frykter at jobben kan bli outsourcet til andre land. Norsk arbeidskraft har blitt langt billigere. Er det rom for det da? Kursen er ikke så ekstremt mye dårligere enn ved forrige refresh på slutten av i fjor. AtW Dollarkursen har økt over 30% det siste året. Apple økte prisen på alle sine produkter i januar med ca. 13%. Jeg tipper de vil øke prisen med ytterligere 10-15% nå. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 24. september 2015 Del Skrevet 24. september 2015 Kursen på kinesisk valuta har jo ligget forholdsvis stabilt i forhold til norske kroner, gjennom det siste halvåret. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 24. september 2015 Del Skrevet 24. september 2015 Jeg kan tenke meg at de som har mulighet til det, f.eks. Apple, oppjusterer prisene sine ganske kraftig nå. De som selger importprodukter det er høy konkurranse på greier nok ikke å dytte hele økningen over på kunden, men man vil nok merke en del økte priser der også. Ellers er det gledelig for alle som frykter at jobben kan bli outsourcet til andre land. Norsk arbeidskraft har blitt langt billigere. Er det rom for det da? Kursen er ikke så ekstremt mye dårligere enn ved forrige refresh på slutten av i fjor. AtW Dollarkursen har økt over 30% det siste året. Apple økte prisen på alle sine produkter i januar med ca. 13%. Jeg tipper de vil øke prisen med ytterligere 10-15% nå. Fra 13 januar til i går har kursen økt fra 7.6 til 8.3, dvs under 10%. Kan være de setter opp prisen, men jeg mener de ikke har rom for en kraftig oppgang og unnskylde seg med dollarkursen alene. AtW Lenke til kommentar
Shi Skrevet 24. september 2015 Del Skrevet 24. september 2015 Lavere rente gir dårligere verdi på valuta? Mer lån, gir mer penger i omløp, som igjen fører til inflasjon? Lenke til kommentar
Papegøye Skrevet 24. september 2015 Del Skrevet 24. september 2015 Lavere rente på kroner gjør det mindre attraktivt å investere i kroner, fordi avkastningen man får er lavere. Dermed er det flere som tilbyr kroner i markedet, og kronekursen svekker seg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå