ATWindsor Skrevet 7. juli 2015 Del Skrevet 7. juli 2015 Nå lages ikke alt i USA, produsentene tar nok også litt av kaka når de selger i dollar og dollaren er sterk. AtW Lenke til kommentar
kilik Skrevet 8. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2015 E24 har et ganske genialt valutakart: http://e24.no/spesial/2015/valutakartet/ Her kan man se hvordan valuta i hele verden har forandret seg i det siste. US dollar har blitt 34% dyrere og britiske pund har blitt 21% dyrere det siste året. Russiske rubel har blitt 19% billigere og er blant de ytterst få valutaene som har blitt billigere. Lenke til kommentar
Lunalotic Skrevet 8. juli 2015 Del Skrevet 8. juli 2015 Kan se ut som NOK er en av verdens verste valutaer om dagen ? Utenom rubel muligens. Lenke til kommentar
Zash Skrevet 8. juli 2015 Del Skrevet 8. juli 2015 Jepp, det er deilig aa vaere nordmann med betalt i sveitsiske franc for tiden Lenke til kommentar
kilik Skrevet 8. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2015 Sterkt fall i råvareprisene gjør at særlig Norge, Russland, Brasil og Australia har fått svekket sine valuta. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 8. juli 2015 Del Skrevet 8. juli 2015 Jepp, det er deilig aa vaere nordmann med betalt i sveitsiske franc for tiden Og det er rene helvete for mange å betale valutalån for tiden.. (ikke min del da) Lenke til kommentar
Zash Skrevet 8. juli 2015 Del Skrevet 8. juli 2015 Jepp, det er deilig aa vaere nordmann med betalt i sveitsiske franc for tiden Og det er rene helvete for mange å betale valutalån for tiden.. (ikke min del da) Jeg har det heldigvis motsatt! Mitt laan er i NOK. Men som alltid; Den enes død, den annens brød Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 8. juli 2015 Del Skrevet 8. juli 2015 Jeg skal flytte til USA i starten av september og skal i den sammenheng kjøpe bil til ca. 31000 USD. Er det trolig at dollaren vil svekke seg litt, eller styrke seg enda mer frem mot september? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 8. juli 2015 Del Skrevet 8. juli 2015 Jeg skal flytte til USA i starten av september og skal i den sammenheng kjøpe bil til ca. 31000 USD. Er det trolig at dollaren vil svekke seg litt, eller styrke seg enda mer frem mot september? Husk at alle spådommer om valuta er vill spekulasjon. Med det i mente; Krona svekker seg jo vanligvis når det går dårlig med verden og råvareprisene synker, dollaren har dog havnet nesten på 10-års-toppnivået vi så i mars. Jeg vil tro den går noe ned (men ikke mye) i forhold til i dag. AtW Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. juli 2015 Del Skrevet 8. juli 2015 Ta valutaspekulasjonen frem til september som et lotteri, uansett om du velger å veksle nå eller da. Den endrer seg neppe voldsomt mye, men kanskje innenfor +/- 5%. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 9. juli 2015 Del Skrevet 9. juli 2015 (endret) Siste 4 år tilsvarer 55% økning av USD mot NOK. Hmm, vel det blir ikke mange hardware kjøp på lang tid fremover for min del. Prisstatistikken på prisjakt.no er skremmende for tiden. Oljen er årsak/triggeren/driveren til mye av dette og etter at USA er selvforsynt med sin fracking er situasjonen endret. Hm. http://www.nytimes.com/interactive/2015/business/energy-environment/oil-prices.html?_r=0 Endret 9. juli 2015 av Theo343 Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 9. juli 2015 Del Skrevet 9. juli 2015 (endret) "Krona stuper til historisk lavnivå" Nesten jamn med svenskkrona nå.Dumt spørsmål: Hva betyr det for norsk økonomi og folks privat økonomi at krona er "svak"? Er det dårlig eller bra for oss? Blir ikke helt klok på det der Endret 10. juli 2015 av Delvis Lenke til kommentar
kilik Skrevet 9. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2015 Varer fra utlandet blir dyrere og ferieturer utenlands blir dyrere for oss. Norsk arbeidskraft blir billigere relativt sett ettersom lønningene målt i f.eks. euro og dollar har blitt mye lavere. Dette øker norsk konkurransekraft og er en særlig fordel for eksportbedriftene. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 10. juli 2015 Del Skrevet 10. juli 2015 (endret) Det typiske forenklede scenarioet er at svak krone er bra for eksport men dårlig for import. Men når hele innlandsøkonomien svekkes og bremses får man også andre resultater. Investeringsposter i budsjetter senkes betydelig eller fjernes helt, oppsigelser og nedbemanninger forekommer i større grad med mindre nyansettelser generelt. Arbeidsledigheten øker og lønnsutvikling bremses etc. I tillegg har vi nå en spesiell situasjon i vår største eksportindustri, oljesektoren, med enorme nedbemanninger. Nå er jeg ingen økonom men situasjonen Norge er i nå økonomisk sett har mange likhetstrekk med 2001 og hvordan det vil utvikle seg videre er uvisst men min gjetning er at det vil bli tydligere mot jul og i løpet av neste år. Et annet moment/symptom er renteutviklingen vi har vært igjennom en stund hvor vi nå ligger på tilnærmet nullpunktet. Den norske økonomien har vært ekstremt "sterk" i lang, lang tid og det vi ser nå er kanskje starten på en justering. Mao. jeg tror ikke dette bare er en liten "dupp" men en mer langvarig affære pga. de omliggende faktorene. Norge har på sett og vis vært veldig beskyttet og avhengig av oljesektoren, samtidig som vi har vært følsomme for store svingninger der, men nå skjer det altså større ting her og resultatet er uvisst. Endret 10. juli 2015 av Theo343 Lenke til kommentar
kilik Skrevet 10. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2015 (endret) Det skremmende nå er at renteverktøyet er nesten er brukt opp. Typisk vil man i dårligere tider kutte renten kraftig for å svekke kronen og få en boost i investeringene. Nå er både kronen svekket og renten er nær null. I 2001 var renten 7,00%, men ble raskt senket til 1,75% fram til 2004. Det gjorde sitt til at det ble en kortvarig krise og Norge opplevde veldig sterk økonomisk vekst fram mot 2007. Jeg tror ikke det blir en krise, men heller en veldig lang stagnasjon med omtrent nullrente, moderate oljeinntekter og null reallønnsvekst. EDIT: Siste tall viser inflasjon på 2,6%. Dette tilsvarer omtrent lønnsveksten for øyeblikket. Kronen styrker seg noe da dette kan utsette det forventede rentekuttet i høst. Endret 10. juli 2015 av kilik Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. juli 2015 Del Skrevet 10. juli 2015 Jeg tror ikke renteverktøyet er brukt opp. Skalaen stopper ikke ved 0%, det er fult mulig å velge negativ rente. Japan har hatt det veldig lenge. Men det sitter nok langt inne å presse renta ennå mer nedover. Strikken er allerede tøyd ganske mye. Lenke til kommentar
kilik Skrevet 10. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2015 (endret) Våre naboland har negativ styringsrente på rundt en halv prosent med de følger at bankene må betale for sine innskudd i sentralbanken. I Sverige har det ført til at bankene får økte kostnader og må ta det igjen med høyere rentemargin hos lånetakerne. De faktiske lånekostnadene hos forbruker er på 2-3%. Negativ innskuddsrente for folk og bedrifter vil aldri fungere. Da tar folk ut pengene og stapper de i madrassen. Uansett er negative renter et tegn på desperasjon på linje med å trykke penger ukritisk. Man nærmest tvinger banker til å låne ut penger. Endret 10. juli 2015 av kilik Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 10. juli 2015 Del Skrevet 10. juli 2015 (endret) Jeg tror ikke det blir en krise, men heller en veldig lang stagnasjon med omtrent nullrente, moderate oljeinntekter og null reallønnsvekst. Enig i dette Tror heller ikke på en krise men noe til merkbart strammere økonomi enn vi har vært bortskjemt med. En annen bieffekt er at når økonomien bremser senker folk forbruket som kan gi ytterligere økonomisk effekt. Men de neste 12 månedene vil gi flere svar. Endret 10. juli 2015 av Theo343 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 10. juli 2015 Del Skrevet 10. juli 2015 Jeg tror ikke renteverktøyet er brukt opp. Skalaen stopper ikke ved 0%, det er fult mulig å velge negativ rente. Japan har hatt det veldig lenge. Men det sitter nok langt inne å presse renta ennå mer nedover. Strikken er allerede tøyd ganske mye.Det er grenser for hvor langt ned på minusskalaen man kan gå. På ett eller annet tidspunkt tar folk ut pengene sine og putter de i madrassen (eller bankene taper veldig mye penger på innskudd). Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. juli 2015 Del Skrevet 10. juli 2015 Beklager at jeg tar på meg kverulanthatten nå, men nei, det er ingen bestemt grense. Det er bare suksessivt økende ulemper (som suksessivt økende madrassparing) som gjør at man i praksis ikke kommer til å tøye renta noe særlig ned på minussiden. Jeg angret rett etter å ha skrevet innlegget på bruken av uttrykket "tøye strikken" fordi det insinuerer at det finnes et bristepunkt, en bestemt grense. </Hatten av> Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå