Gå til innhold

Valuta -- Dollar=8,50 Kr | Euro=9,50 Kr | Pund=12,95 Kr

kilik

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jepp, det er deilig aa vaere nordmann med betalt i sveitsiske franc for tiden ;)

Og det er rene helvete for mange å betale valutalån for tiden..

(ikke min del da)

Jeg har det heldigvis motsatt! Mitt laan er i NOK. Men som alltid; Den enes død, den annens brød

Lenke til kommentar

Jeg skal flytte til USA i starten av september og skal i den sammenheng kjøpe bil til ca. 31000 USD. Er det trolig at dollaren vil svekke seg litt, eller styrke seg enda mer frem mot september?

Husk at alle spådommer om valuta er vill spekulasjon.

Med det i mente; Krona svekker seg jo vanligvis når det går dårlig med verden og råvareprisene synker, dollaren har dog havnet nesten på 10-års-toppnivået vi så i mars. Jeg vil tro den går noe ned (men ikke mye) i forhold til i dag.

AtW

Lenke til kommentar

Siste 4 år tilsvarer 55% økning av USD mot NOK. Hmm, vel det blir ikke mange hardware kjøp på lang tid fremover for min del. Prisstatistikken på prisjakt.no er skremmende for tiden.

Oljen er årsak/triggeren/driveren til mye av dette og etter at USA er selvforsynt med sin fracking er situasjonen endret.

Hm.

http://www.nytimes.com/interactive/2015/business/energy-environment/oil-prices.html?_r=0

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Varer fra utlandet blir dyrere og ferieturer utenlands blir dyrere for oss.

Norsk arbeidskraft blir billigere relativt sett ettersom lønningene målt i f.eks. euro og dollar har blitt mye lavere. Dette øker norsk konkurransekraft og er en særlig fordel for eksportbedriftene. 

Lenke til kommentar

Det typiske forenklede scenarioet er at svak krone er bra for eksport men dårlig for import.

Men når hele innlandsøkonomien svekkes og bremses får man også andre resultater. Investeringsposter i budsjetter senkes betydelig eller fjernes helt, oppsigelser og nedbemanninger forekommer i større grad med mindre nyansettelser generelt. Arbeidsledigheten øker og lønnsutvikling bremses etc. I tillegg har vi nå en spesiell situasjon i vår største eksportindustri, oljesektoren, med enorme nedbemanninger.

Nå er jeg ingen økonom men situasjonen Norge er i nå økonomisk sett har mange likhetstrekk med 2001 og hvordan det vil utvikle seg videre er uvisst men min gjetning er at det vil bli tydligere mot jul og i løpet av neste år.

Et annet moment/symptom er renteutviklingen vi har vært igjennom en stund hvor vi nå ligger på tilnærmet nullpunktet. Den norske økonomien har vært ekstremt "sterk" i lang, lang tid og det vi ser nå er kanskje starten på en justering. Mao. jeg tror ikke dette bare er en liten "dupp" men en mer langvarig affære pga. de omliggende faktorene.

Norge har på sett og vis vært veldig beskyttet og avhengig av oljesektoren, samtidig som vi har vært følsomme for store svingninger der, men nå skjer det altså større ting her og resultatet er uvisst.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Det skremmende nå er at renteverktøyet er nesten er brukt opp. Typisk vil man i dårligere tider kutte renten kraftig for å svekke kronen og få en boost i investeringene. Nå er både kronen svekket og renten er nær null.

I 2001 var renten 7,00%, men ble raskt senket til 1,75% fram til 2004. Det gjorde sitt til at det ble en kortvarig krise og Norge opplevde veldig sterk økonomisk vekst fram mot 2007.

Jeg tror ikke det blir en krise, men heller en veldig lang stagnasjon med omtrent nullrente, moderate oljeinntekter og null reallønnsvekst.

EDIT: Siste tall viser inflasjon på 2,6%. Dette tilsvarer omtrent lønnsveksten for øyeblikket. Kronen styrker seg noe da dette kan utsette det forventede rentekuttet i høst.

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke renteverktøyet er brukt opp. Skalaen stopper ikke ved 0%, det er fult mulig å velge negativ rente. Japan har hatt det veldig lenge. Men det sitter nok langt inne å presse renta ennå mer nedover. Strikken er allerede tøyd ganske mye.

Lenke til kommentar

Våre naboland har negativ styringsrente på rundt en halv prosent med de følger at bankene må betale for sine innskudd i sentralbanken. I Sverige har det ført til at bankene får økte kostnader og må ta det igjen med høyere rentemargin hos lånetakerne. De faktiske lånekostnadene hos forbruker er på 2-3%.

Negativ innskuddsrente for folk og bedrifter vil aldri fungere. Da tar folk ut pengene og stapper de i madrassen.

Uansett er negative renter et tegn på desperasjon på linje med å trykke penger ukritisk. Man nærmest tvinger banker til å låne ut penger.

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det blir en krise, men heller en veldig lang stagnasjon med omtrent nullrente, moderate oljeinntekter og null reallønnsvekst.

Enig i dette :) Tror heller ikke på en krise men noe til merkbart strammere økonomi enn vi har vært bortskjemt med. En annen bieffekt er at når økonomien bremser senker folk forbruket som kan gi ytterligere økonomisk effekt.

Men de neste 12 månedene vil gi flere svar.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke renteverktøyet er brukt opp. Skalaen stopper ikke ved 0%, det er fult mulig å velge negativ rente. Japan har hatt det veldig lenge. Men det sitter nok langt inne å presse renta ennå mer nedover. Strikken er allerede tøyd ganske mye.

Det er grenser for hvor langt ned på minusskalaen man kan gå. På ett eller annet tidspunkt tar folk ut pengene sine og putter de i madrassen (eller bankene taper veldig mye penger på innskudd).
Lenke til kommentar

Beklager at jeg tar på meg kverulanthatten nå, men nei, det er ingen bestemt grense. Det er bare suksessivt økende ulemper (som suksessivt økende madrassparing) som gjør at man i praksis ikke kommer til å tøye renta noe særlig ned på minussiden.

Jeg angret rett etter å ha skrevet innlegget på bruken av uttrykket "tøye strikken" fordi det insinuerer at det finnes et bristepunkt, en bestemt grense.

</Hatten av>

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...