Gå til innhold

Valuta -- Dollar=8,50 Kr | Euro=9,50 Kr | Pund=12,95 Kr


kilik

Anbefalte innlegg

Jeg må også ta ut dollar snart. Skal til et u-land hvor bankkort er fyfy og ikke aktuelt. Finnes omtrent ingen minibanker.

 

Når bør jeg ta ut dollar? Så snart som mulig eller ha mer is i magen?

 

Det er umulig å spå om valutakursutvikling og prognosene er kronisk unøyaktige. Det mest rasjonelle å gjøre ut fra økonomisk teori er å hedge som i dette tilfellet innebærer at du tar ut noe nå og resten senere. Da "taper" du litt uansett om kursen stiger eller synker, men samtidig reduserer du det totale potensielle tapet. Gitt at du er risikoavers (at du vurderer det som mindre ille å gå i null heller enn å vinne enn å tape) er det å foretrekke. Her går jeg ut fra at det ikke er så lenge eller så mye penger at tapte renteinntekter har så mye å si.

Endret av the_last_nick_left
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dollar billigere enn på lenge. Nå nede i 5,39 kr.

Og tollfrigrensa "hevet" til 37,0 dollar.

 

Men lav dollar betyr også at oljeprisen på ca 126 dollar fatet ikke er så høy i kroner som man kan få inntrykk av.

 

 

Dem som merker dollarprisen er dog amerikanske bileiere som nå betaler mye mer enn de er vant til, men dog, til en literpris på ca 5kr så er det fortsatt ikke så ille som jeg forstår det, tror nok at de hadde fått sjokk om de måtte betale det samme som her i norge...

 

 

Lenke til kommentar

Vi får se hva sentralbanken i USA velger å gjøre, til nå har de bare pøst inn med penger til markedet uten at det har hatt noe positiv effekt på økonomien i USA. Kanskje de forstår feilsteget de har gjort og velger å stramme inn.

 

Ingen analytikere forventer heller noe renteøkning med det første, så det ser ikke lyst ut for dollaren.

Lenke til kommentar

Faktisk så peker de fleste analytikere på at det virker som Fed faktisk klargjør for en del innstramminger.

 

Problemet er at de i USA ikke er politisk klima for de nødvendige innstramminger ellers - i alle fall ikke vilje til å skape noe kompromiss.

 

Men at dollaren trolig skal ennå lengre ned er nok sannsynlig.

Lenke til kommentar

Bernanke har sagt ifra at det ikke blir innstramminger "enda" : http://e24.no/makro-og-politikk/da-avslutter-vi-de-oekonomiske-tiltakene/20051060 , men det kommer sannsynligvis etter hvert.

 

Utifra hva jeg ser nå lurer jeg nesten på om vi kommer til å se historiske dollarpriser under 5kr som blir kritiske for den amerikanske valutaen om den skal overleve , skal faktisk ikke forundre meg at det kan inngåes en samarbeidsavtale med Mexico , Canada og andre nærliggende land for en felles valuta for å i det hele tatt overleve (Alla euroen) men det blir kanskje litt mye konspirasjonsteori...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 9 måneder senere...
  • 3 år senere...
Dollaren er på 8,06 nå. Den var nede i 5,20 for fire år siden. En økning på 55%!

Det er ganske voldsomt. For å regne det om i produktpriser:

 

I dag koster Tesla Model S 70D fra ca 563 000 kr. Hadde dollarkursen vært 5,2 ville den kostet fra ca 363 000 kr. 200 000 kr lavere!

I dag koster Samsung Galaxy S6 fra ca 5800 kr. Hadde dollarkursen vært 5,2 ville den kostet fra ca 3700 kr. 2100 kr lavere!

 

(NB: Litt forenklet regning siden jeg bare deler på 1,55. I virkeligheten må man skalere for frakt og avgifter samt at prisene ikke følger dagskursene til punkt og prikke)

 

Poenget er i hvert fall at kjøp av utenlandske varer blir langt mindre attraktivt med den kursen som er nå. Kursen er en klar oppfordring til å kjøpe mer norsk. Den lave renta er også en klar oppfordring til å bruke pengene fremfor å beholde de på konto. Pengepolitikken skriker altså kjøp norsk!

Lenke til kommentar

Hadde vært interessant å se en sak på Tek.no om hvordan prisen i butikk gjenspeiler dette. F.eks. om komplett.no har økt prisene sine tilsvarende prosentmessig eller om de har lavere marginer enn tidligere. 

 

Inflasjon (uten energipriser og avgiftsendringer) i Norge har vært normal de siste årene, rundt 2.5%. 

Lenke til kommentar

Hadde vært interessant å se en sak på Tek.no om hvordan prisen i butikk gjenspeiler dette. F.eks. om komplett.no har økt prisene sine tilsvarende prosentmessig eller om de har lavere marginer enn tidligere. 

 

Inflasjon (uten energipriser og avgiftsendringer) i Norge har vært normal de siste årene, rundt 2.5%. 

 

Ta for eksempel G3258. Prosessoren kom ut når den norske kronen var verdt noe. Da den kom ut kostet den 499 kroner. Nå koster den 6-700 kroner. Komplett har økt prisene på omtrent alt av produkter.

Lenke til kommentar

Du får mykje mindre igjen for lønna di idag, enn ved same tid i fjor. Ergo norsk lønn har gått ned. For nokon er uansett dette positiv utvikling, f.eks så har eg fått eit langt billegare boliglån og får betre betalt for arbeid(flytta frå norske oppdragsgivere til utenlandske).

 

Men for nettbutikken min så går det verre, for å kjøpe inn varer kostar nå vesentleg meir. Per dags dato importerer eg ingenting fordi det kan bli vanskeleg å få solgt varen inn det norske markedet med god nok gevinst. Venter til valutaen stabiliserer seg og/eller nordmenn innser at dei må betale meir for varer.

Lenke til kommentar

Hadde vært interessant å se en sak på Tek.no om hvordan prisen i butikk gjenspeiler dette. F.eks. om komplett.no har økt prisene sine tilsvarende prosentmessig eller om de har lavere marginer enn tidligere. 

 

Inflasjon (uten energipriser og avgiftsendringer) i Norge har vært normal de siste årene, rundt 2.5%. 

 

 

Du kan tipse våre journalister her i huset, sikkert flere som vil vite det :)

Lenke til kommentar

Kan jo bruke prisguiden å se noen tydelige forskjeller:

 

i7-4790K kostet 2375 kr. 1. november, nå koster den 3099 kr. Et prishopp på 30,5%.

 

Hvis vi antar at vareprisen ligger ca. 3 mnd. etter valutakursen så stemmer det ganske bra. Mellom 1. august i fjor og 7. april i år steg dollaren med 29%.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...