Gå til innhold

Valuta -- Dollar=8,50 Kr | Euro=9,50 Kr | Pund=12,95 Kr


kilik

Anbefalte innlegg

Korleis kan det ha det? Norsk økonomi bremses ned nå grunnet at økonomien bremses ned utanfor Noreg. Det einaste renta hjelper på er bedrifter som sliter med manglende oppdrag frå utlandet utsetter permitteringer. Det er betre at staten går inn og skaffer bedrifter som sliter med gjeld og med å ha råd til å helde på folk enn at renta settes som gjer krona meir verdilaus. Det betyr at vi får mindre for pengane og dei som ikkje har valgt å spekulere blir straffa saman med dei som tok risikoen

 

Eg føler vi går inn i ein tid med alltid lav rente, har vi alltid lav rente så bygger vi bare ein ny boble som er enda større og sprekker enda meir brutalt.

 

Det er ein bransje i Noreg som trenger rentekutt og det er boligbyggebransjen. Den har vært eit eventyr i det siste og ikkje vært forberedt på *litt* nedgang. Eg meiner heller at staten bør gripe inn, spessielt på utbygging av studentboliger som kan være til stor hjelp for den bransjen og ikkje minst normalisere bolig og leiepriser. At det skal koste 3 millioner for 50 kvadratmeter i storbyane er for gale og at folk må slåst om sentrale leiligheiter med billige lån så seier det seg jo sjølv at det går galt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Håper det blir eit minimalt rentekutt, 0.5 er plenty. Norsk økonomi får nok opp farten den trenger når andre land får opp farten sin.

 

Det er det nok ikke, et langt større rentekutt trengs nok for å ta vekk alt for store effekter når det gjelder arbeidsledighet etc. Det vil også ta såpass tid før andre land får opp farten at vi langt fra kan stole på den. Jeg husker godt effekten på slutten av 80-tallet og tidlig 90-tallet av rentepolitikk i uttakt med verden. Det forlenget krisen med svært mange år, og gjorde krisen til et mer særnorskt fenomenn.

 

Et rentekutt på 1,5 - 2,0 har neppe effekt på valutakurser heller, da det trolig er kalkulert inn allerede.

 

Faktisk er problemet med rentepolitikken som oftest at både rentesenkninger og hevinger kommer for sent.

 

Personlig ser jeg ikek hvorfor rentekutt er så bra, vi har havnet i uføre fordi folk har brukt for mye lånte penger, hvorfor hjelper det å gjøre det enda lettere å låne penger? I tilegg må jo den svaklige krona føre til at det blir høyere inflasjon, mange ting har jo blitt 10-20% dyrere.

 

AtW

Lenke til kommentar

@siDDIs:

Det er flere grunner for at det er effektivt å sette ned renta når man får stagnasjon og negativ vekst. At det blir billigere å låne er bare en av de. Relativt høy rente ved nedgangstider har også den effekten av penger flyttes fra bruk i realinvesteringer (aksjer, nye prosjekt etc) til sparing i "bank". Dette fordi næringslivets avkastning er lav, og forskjellen mellom denne og risikofri rente blir mindre enn risikopåslaget ved denne type investeringer.

 

Effekten av relativt høy "lånerente" i næringslivet er ellers relativt alvorlig, og har også betydning for konkurranseevne og lokaliseringsbeslutninger. I krisetider er også "risikopåslaget" på bedrifters lån ofte høyere enn ellers, dvs at man får en dobbelt effekt. For å forstå at dette har betydning kan man regne med at ca 60 % av totalkapitalen til en bedrift er lån. Dersom lånekostnadene (rente) ikke går ned for bedriften når markedet stagnerer/minsker vil lånekostnadens andel av resultatet øke markant. Konkurrerer du da med bedrifter i land der lånekostnaden er redusert, får du problemer. Lånekostnaden påvirker også investeringsbeslutninger i bedriftene, noe som kan medføre at bedrifter i land med lave lånekostnader velger å gjøre nyinvesteringer som gir nye arbeidsplasser når økonomien stiger, mens dette ikke skjer i land med høyere lånekostnader.

 

Mye av dette kan ikke motvirkes med direkte statlige bevilgninger til bedriftene, rett og slett fordi det ikke er lov i henhold til internasjonale handelsregler.

 

Problemet med rentepolitikken fram til i dag (både i Norge, EU, USA etc) har i større grad vært at settet med indikatorer har vært noe feil, slik at rentereguleringer har hengt etter. Så problemet er ikke lav rente, men at renta ikke reguleres fort nok opp når økonomien vokser.

 

Så dersom vi lar renta i Norge følge sin egen bane, dvs øker marginen mot andre lands renter, er det stor sannsynlighet at vi gjentar 88 - 93 tabben, nemlig at vi forsterker effekten av den globale nedgangen, slik at vi får en egen krise på toppen.

 

Det er ellers helt andre forhold enn rente som gjør at Euro er så mye verdt i forhold til krone for tida. Og det er langt fra det samme som at krona er verdiløs. Som tidligere skrevet er også en rentenedgang allerede kalkulert inn her. Alle andre forhold faste, så vil en rentenedgang i Norge slik at renteforskjellen mellom EU og Norge er lik den som var tidligere ikke påvirke valutakurser.

 

@ATWindsor: Faktisk er alle de siste indikasjoner at vi ikke vil få noen høy inflasjon. I Sverige, som har en valuta som har svekket seg nesten like mye som den norske, er faktisk det klare indikasjoner på at inflasjonen går ned. Selv om en del varer har gått opp 10 - 20 %, er det faktisk store varegrupper der prisen er på vei ned, mest fordi råvarene er blitt mye rimeligere. Energi er billigere (både vannkraft, kull, olje), - samme gjelder stål, aluminium, matvarer og således påvirker dette prisen på svært mange varegrupper.

Lenke til kommentar

At renta settes ned gagner ikke privatpersoner så mye som det gagner bedrifter som ikke var forberedt på at uendelig vekst ikke kom til å være mulig. Nordmenn har mer penger i banken enn de har i gjeld. Spørs om vi ikke får se noen uventede effekter av denne rentenedsettelsen innen utgangen av 2008...

Lenke til kommentar
Likte høye renter jeg, passet meg fint siden jeg ikke har gjeld og har masse penger på bok :(

 

Men men, hippieregjering, samfunnet skal altid rette seg etter de svakeste i samfunnet, resten av oss har ingenting vi skulle ha sagt.

 

Merkelig hvordan denne tråden tiltrekker seg misantroper

Endret av Lilac1
Lenke til kommentar
Likte høye renter jeg, passet meg fint siden jeg ikke har gjeld og har masse penger på bok :(

 

Men men, hippieregjering, samfunnet skal altid rette seg etter de svakeste i samfunnet, resten av oss har ingenting vi skulle ha sagt.

 

Merkelig hvordan denne tråden tiltrekker seg misantroper

Vet ikke helt om man kan kalle seg misantropisk kun pga at man misliker lavere rente. Selv så har jeg også en del penger på bok og for min egen del så hadde jeg ikke tatt skade av høyere rente. Vi som har penger på bok taper penger ved lavere rente og dere med lån sparer penger, kanskje du er en misantrop du også som ikke tar hensyn til oss med penger på bok? :p

Lenke til kommentar
Den norske kronen begynner virkelig å kjenne det etter rentekuttet.

 

7,01 kr. - Dollaren har økt med hele 7% siste døgn...

 

Også svenskehandelen er blitt dyrere: 100 SEK = 90 NOK

 

Årsaken er nok heller et dramatisk fall i oljeprisene torsdag kveld, da futures ble handlet helt ned i 36 dollar. Når det gjelder rentekuttet var nok det i stor grad priset inn før det ble gjennomført, og senkningen utover markedets anslag gav utslag på onsdag/torsdag.

 

Det er nemlig slik at forventede endringer prises inn så fort markedet regner sannsynnligheten som stor nok (og gjerne før beslutning er fattet), endringer utover dette prises momentant når de er kjent.

 

Hva som setter kronekurs pr dato er også noe mer komplekst enn rente og oljepris. Pr dato er det lite kronehandel (veksling mellom kroner og andre valutaer), det som er og har noe omfang er veksling knyttet til eksport/import.

Lenke til kommentar
Vet ikke helt om man kan kalle seg misantropisk kun pga at man misliker lavere rente. Selv så har jeg også en del penger på bok og for min egen del så hadde jeg ikke tatt skade av høyere rente. Vi som har penger på bok taper penger ved lavere rente og dere med lån sparer penger, kanskje du er en misantrop du også som ikke tar hensyn til oss med penger på bok? :p

 

Nå tror jeg du henger deg fast i uttrykk og ikke sammenheng. Når noen sier spis de fattige i henhold til rentenivået, forbeholder jeg meg retten til å lefle med slike begreper.

Forøvrig, om den avataren er av deg, tror jeg rentenivået er den siste bekymringen din.

Lenke til kommentar

Har oppdatert tråden til å omhandle de valuta som påvirker norske forbrukere mest.

 

Den norske kronen er nå svært svak mot de fleste valuta, det er hovedsaklig et resultat av oljeprisen som faller som en stein (fra 147 dollar fatet til 35 dollar i løpet av 5 måneder). Investorer rømmer også mindre valuta som svenske og norske kroner til fordel for de største (dollar, euro, yen) som anses som sikrere i krisetider.

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Hurrameg rundt. Jaja. Dette er bra for norske nett- og vanlige butikker. Selv om pundet heldigvis ligger like godt på dødsleiet som kronen.

 

Dualshock 3 kontroller på play.com = 35£ + moms + fortolling = 554 kroner. Pris i norsk butikk (Expert osv) 599. Da med norsk kjøpslov.

 

Lite tvil om hva som er lønnsomt.

 

USA:

Amazon.com 43$ + moms + fortolling = 548 kroner (Må bruke jetcarrier og free supersaver shipping til jetcarrier i USA)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...