Gå til innhold

Valuta -- Dollar=8,50 Kr | Euro=9,50 Kr | Pund=12,95 Kr


kilik

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå begynner prisøkningene å komme. Sony øker prisen på elektronikken sin i UK med 11% fra januar:

 

Sony Price Increase Announced

 

Sony have announced that as of January 1st 2009, they will be increasing their prices by 11%.

 

With the current state of the economy and with the weak status of the Pound against the Dollar and Yen, Sony are taking drastic action to attempt to stay ahead of the game.

Unbeatable

Endret av kilik
Lenke til kommentar
Nå går Norge at h... Lav oljepris, sterk dollar, redusert etterspørsel etter varer og tjenester kombinert med høyere priser, arbeidsledighet og bankene som kniper igjen lommeboka... Noen som ser noen god løsning på dette?

 

Alt går "til helvete", man har brukt mere ressurser enn man har, og finansiert forbruket med lån, nå er det tilbakebetalingstid. I det store og det hele klarer vi oss fint, nullvekst i en liten stund er ikke katastrofe, lavere boligpriser er bare bra. Jeg ser ingen snarveier ut av det, gjelda må betales.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Nå går Norge at h... Lav oljepris, sterk dollar, redusert etterspørsel etter varer og tjenester kombinert med høyere priser, arbeidsledighet og bankene som kniper igjen lommeboka... Noen som ser noen god løsning på dette?

 

Alt går "til helvete", man har brukt mere ressurser enn man har, og finansiert forbruket med lån, nå er det tilbakebetalingstid. I det store og det hele klarer vi oss fint, nullvekst i en liten stund er ikke katastrofe, lavere boligpriser er bare bra. Jeg ser ingen snarveier ut av det, gjelda må betales.

 

AtW

Jeg har sagt noe liggende for en god stund siden, men flere nektet det blankt, da.

 

Ja, dette er nå rett og slett " Highway to hell". Og selv Bolson's fornektelser kan ikke stoppe det.
Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Å bruke uttrykk som "alt går til helvete" er faktisk nesten usmakelig, og gir meg assosiasjoner om at vi skal ned på tredje verden nivå. De fleste av oss vil faktisk ikke merke så ekstremt mye til krisa (og har ikke merket noe særlig).

 

Vi vil få lav lønnsvekst, faktisk svært bra på sikt, høyere arbeidsledighet (ca 4 - 5 % maks). Det siste er faktisk bra det også, fordi vi har hatt alt for lav arbeidsledighet, langt under ledighet nødvendig for omstilling. ATWindsor, du har helt rett, nullvekst i en periode skader faktisk ikke.

 

Om oljeprisen blir $25 i en periode vil det gi høy dollarkurs, og en del utsettelse av oljeinvesteringer, med noe økt arbeidsledighet. Men Norge vil uansett ha god totaløkonomi. Prisen vil heller ikke holde seg der lenge fordi det er betydelig underskudd på energi i verden. Høy dollarkurs er heller ikke bare negativt.

 

For meg er "gå til helvete" solid tosifret arbeidsledighet og et offentlig system som bryter sammen. At jeg må bruke 5 % mindre penger er kurant tilpasning, og det er i realiteten det vi snakker om, trolig mindre også. Dersom vi regner med en nedgang i BNP på 0,5 - 1 % er det faktisk ikke store nedgangen.

Lenke til kommentar

Innrømmer at "til helvete" nok er en noe overdrevet fremstilling, men du skal ikke se bort i fra at dette blir mer enn en "sunn" nedgang. 4-5 % av arbeidsstokken er vel noe sånt som 120.000 nordmenn, og slik som jeg har forstått det vil en slik ledighetsprosent medføre ganske store konsekvenser for små og mellomstore firmaer som merker en betydelig nedgang i etterspørsel, i tillegg til økte leverandørkostnader (fra utlandet).

 

Forøvrig er jeg helt enig i at norsk økonomi lenge har vært overopphetet, og at en liten korreksjon er veldig nødvendig. Kjører opp Bygdøy Allé og ser at omtrent 75 % av butikkene fører enten kjøkken eller interiør skjønner du hva jeg mener ;)

Lenke til kommentar

Jeg er enig at "til helvete" nok er en noe overdrevet fremstilling, men dette er relativt og bør ikke tas bokstavelig, og bør tas som et uttrykk som antyder alvoret i saken.

 

Konsekvensene kan bli mye større enn det vi har sett i nedgangstider i vår mannsalder, og mye tyder på at det kan bli mye mer alvorlig enn det som antydes/bagatiliseres av flere her.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

4 - 5 % arbeidsledighet er jo når effekten på alt fra store til små bedrifter er kalkulert inn. Så ledighetsprosenten er en konsekvens av effekten av redusert økonomisk vekst/resesjon. Ledigheten i seg selv gir ikke nødvendigvis forsterkede effekter. Når vi har hatt en vekst i forbruk siste 5 - 6 år som er 2 - 3 ganger veksten i verdiskaping, er det klart at dette ikke er "sunt" i lengden. Så nedgangen skreller bare bort det som aldri skulle vært der.

 

Ellers vil ikke kjøpekraften i Norge ved økning fra 2 til 4,5 % ledighet svekkes så mye. Mye værre er for stor sparerate, noe som kan skje.

 

Egentlig er det som skjer nå at vi skreller av daukjøtt, men fordi markeder har en tendens til å overdrive begge veier, så skjæres det litt for dypt enkelte steder.

 

Jeg er også skeptisk til "går til helvete" fordi psykologi har så ekstremt stor effekt på hva som skjer. Man kan nesten si det slik at tror vi at det virkelig går til helvete, så går det til helvete. Har hver enkelt av oss så stor effekt da, - ja faktisk, - ikke hver enkelt, men effekten av 3 mill nordmenn som tror det går til helvete er katastrofal. Derfor er det lurt å legge inn litt optimisme, da blir det ikke fullt så ille.

 

@Sam_Oslo: Her i Norge må vi opp i en 8 - 9 % arbeidsledighet om det skal bli værre en tidligere i var mannsalder. Så ille tror ikke de mer pessimistiske analytikerne at det blir i Norge.

 

At enkelte land vil oppleve sin verste krise i en mannsalder er særdeles godt mulig.

 

Leder av eiendomsemeglerforeningen sa vel i et intervju at innen den bransjen var det omtrent 30 % overetablering. Gjelder vel det samme for kjøkken og interiørforretninger.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Om en dollar er verdt 5,50 eller 7,50 påvirker i nødvendigvis norsk økonomi negativt. Faktisk er det mest sannsynlig at det påvirker fastlandsøkonomien positivt, da lønnsomheten i tradisjonelle eksportnæringer er større når dollarene er sterkere enn den var det siste året. En dollar på så lav kurs som 5,50 eller under er faktisk et større skremmeskudd. Den korrigerer inn også en god del av oljeprisfallets effekt.

 

I den sammenheng, under dot.com bølgen hvor også veksten var relativt høy var dollaren på over 8.

 

Så dollarkursen i seg selv er ikke så viktig, faktisk relativt lite viktig.

 

Det som er viktig er de underliggende årsaker til de store valutasvingningene, husk at svært mange land har svak valuta mot dollar og euro for tiden.

 

Og det er minst to interessante forhold som her kan pekes på når det gjelder Norge.

* Fall i oljepris - ikke i seg selv nødvendigvis kritisk - men fall i pris i en vare som det egentlig er underskudd på, forteller klart om lavere veksttakt i økonomien.

* Krise/usikkerhet medfører at man flykter fra små valutaer - også her er det "årsaken" og ikke effekten som er interessant.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...