Gå til innhold

Valuta -- Dollar=8,50 Kr | Euro=9,50 Kr | Pund=12,95 Kr


kilik

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det lov å spørre om hvorfor bensinprisen er så stiv selv om oljeprisen har falt så mye?

Ër bensinprisen stiv? I går kostet det 9.40 for en liter her i trondheim så jeg på vei til jobb, det er vesentlig mindre enn for noen måneder siden.

 

AtW

 

Det var heller oljeprisen som var syk for 4 måneder siden, nå er den på et mer normalt nivå.

 

Vi får se, jeg tipper oljeprisen kommer til å normalisere seg på et høyere nivå enn vi har nå, kanskje ikek med en gang, pga turbulens i verden, men om noen år.

 

AtW

Lenke til kommentar
Men hvis f.eks dollarkursen er 6,90 på natta, og den er 7,00 på dagen, lønner det seg da å handle fra USA på natta? Eller har ikke det noe å si?

Vil lønne seg å handle på natta.

 

Er nok bare tull det, kredittkortselskapene bruker vanligvis en "fixed" dagskurs og ikke løpende markedskurs. I tillegg skjer ikke trekket akkurat når du handler, men når selger gjør selve transaksjonen mot kortselskapet. Når du handler skjer en reservasjon, selve trekket skjer ofte når varen sendes.

 

@Til noen andre poster:

Bensin og dieselpris avgjøres ikke bare av oljepris. Raffinerte oljeprodukter har egne markeder, hvor tilbud og etterspørsel bestemmer pris. Selve oljeprisen er således bare en bestanddel (den største) av bensinprisen. Dersom vi sier at oljepris er 60 %, raffineringskostnad 20 %,frakt 10 % og avanse til produsent 10 %, og bare oljeprisen varierer vil en nedgang i oljeprisen på 50 % gi et nedgang i bensinprisen på 30 %. Er det over-/underskudd på raffineringskapasitet får vi andre utslag i tillegg. Jeg regner da pris uten avgifter.

 

Hvor lav kan oljeprisen bli. Det bestemmes utelukkende av forventet balanse mellom tilbud og etterspørsel. Er tilbudet større enn etterspørselen (betydelig større) kan prisen fort ende ned i 20 dollar. Nå skjer dette neppe, av to fundamentale årsaker.

1. Ved så lav pris vil det med nær 100 % sikkerhet skje produksjonsbegrensinger. Både OPEC-bestemte og at enkelte "anlegg" vil bli "stoppet" grunnet lav pris (dekker ikke driftskostnader). Oljeanlegg (plattformer etc) har så lang inntjeningstid at det kan være særdeles lønnsomt å stoppe produksjon i perioder.

2. Forbruket vil øke, fordi olje vil bli rimeligere enn alternative energikilder.

Lenke til kommentar

Kjapt spørsmål til dere "økonomi ekspertene" her i tråden. (ja jeg anser dere som det! i alle fall i forhold til min innsikt innen området :p)

 

Hvordan tror dere at krone/dollarforholdet (eller hva det heter) endrer seg nå de nermeste månedene? og det hadde også vært greit med en enkel forklaring på hvorfor dere tror det går som det går.

 

jeg forstår såpass at å forutsi hvordan økonomien er som å forutsi en sesong med hotel cæsar, man vet bare at noen dør og at noen har sex og får barn (som oftest med slektninger) for å sammenlikne det med noe.

 

Weebl =)

Lenke til kommentar
De neste månedene tror jeg kroner vil styrke seg ganske klart mot dollar og euro da jeg har tro på høyere oljepris. Ca. 6 kroner for dollaren, ca. 8 kroner for euroen og pund på ca. 10 kr.

 

Da håper jeg på spådommene dine :p veldig greit med en snillere dollarkurs til jeg skal på USA tur :p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Svakere kroner mot dollar etter at Sverige kuttet renten i dag med hele 1,75 (!) prosentpoeng. Også UK kuttet renten markant i dag. Nå spekuleres det i at Gjedrem må følge opp kraftig også her til lands med et solid rentekutt i desember.

 

Samtidig ligger oljeprisen og vaker rundt $44. Ikke bra for norsk økonomi.

Endret av kilik
Lenke til kommentar
Ër bensinprisen stiv? I går kostet det 9.40 for en liter her i trondheim så jeg på vei til jobb, det er vesentlig mindre enn for noen måneder siden.

AtW

 

 

På tiden jeg postet innlegget var bensinprisen her godt over 11kroner, ofte nærmere 12. Ser ut som at den ligger relativt stabilt rundt 10,50 nå, og rett under 10 kroner i helgene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...