Gå til innhold

Valuta -- Dollar=8,50 Kr | Euro=9,50 Kr | Pund=12,95 Kr


kilik

Anbefalte innlegg

Jeg tror ikke vi skal noe særlig over 7 kroner. Tror vi vil ligge mellom 6,40 og 7,00 fram til jul.

 

Tror vi vil se en styrkelse av kronen neste år hvis finansmarkedet roer seg noe, men tviler på at vi ser 5-tallet igjen med det første. Slik jeg ser det nå var 4,95 kr. i sommer en kraftig overreaksjon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Oljeprisen har sikker noe å si, men jeg tror at dette har mer med den snikende resesjonen å gjøre.

 

Europa's største økonomi Tyskland, fra idag er offisielt i resesjon. Flere i Euro-sone er forventet i nærmeste par dagene også.

 

I og med at kroner faller nøyaktig like mye i % mot Euro, er nok ikke "resesjonstendenser" hovedårsaken. Årsakene er nok som de fleste sier:

* Usikkerhet som medfører at investorer vil være plassert i store valutaer

* Oljeprisfall

 

Resesjon i seg selv medfører ikke nødvendigvis valutasvingninger. Men potensiell resesjon skaper, eller rettere sagt faktorene som skaper resesjon, medfører usikkerhet i finans- og aksjemarkeder, som skaper grobunn for store valutasvingninger. Resesjonen i seg selv kan faktisk virke motsatt, når først resesjon er etablert. Om Norge f.eks har en svakere resesjon (eller ingen resesjon i det hele) enn f.eks Euroområdet, vil det trolig styrke krona. Og det er faktisk sannsynlig at Norge vil ha et mindre fall i BNP enn de fleste andre.

 

Det er nå bare 5 år siden Tyskland var i resesjon sist. I og med at resesjon er definert som 2 påfølgende kvartaler med fall i BNP. Faktisk hadde vi resesjon i Norge i 2006 - 2007 (når vi regner med oljevirksomheten). En sektor som kan gjøre variasjonene i Norge svært store. Fastlands-Norge hadde ikke resesjon.

 

Så resesjon er ikke så uvanlig, de fleste land har det med svært jevne mellomrom. Hva som er utfordringen akkurat nå, er at den kan bli noe mer langvarig enn vanlig (2 - 4 kvartaler), og eventuelt gå over i en depresjon. Når det gjelder depresjon finnes det ikke noen definisjon som det er allmenn enighet om, men en samlet nedgang i BNP på mer enn 10 % regnes som en depresjon.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
I og med at kroner faller nøyaktig like mye i % mot Euro

Denne skjoente jeg ikke.

Ellers er jeg enig i at usikkerhet er grunnen til "de store" gaar ut av norske kroner = kronen svekker seg = dollar gaar opp.

 

Forventet resesjon i Eurolandene skulle "teoretisk" medføre at Euro svekket seg mot Dollar, og således at krone falt mindre mot Euro.

Lenke til kommentar
Du mener vel "saaledes at krone falt mindre mot dollar".

For hvis euro svekker seg mot dollar, saa svekker den seg ogsaa mot krone, og dermed blir dollar mot norske relativt uendret (i forhold til eurnok og eurusd)?

 

Nei, dersom euro svekker seg mot dollar vil normalt krone svekke seg mindre (eller ikke svekkes i det hele, til og med styrkes) mot euro enn mot dollar. Spørsmålet er her hvilken valuta som svekker seg mest. I det gitte tilfellet var det brukt som hovedargument for at NOK svekket seg, at vi alt har delvis resesjon i Euroområdet. Da var mitt poeng at når kronen svekket seg omtrent likt mot Euro og Dollar, er nok årsakene litt andre.

 

Eksemplifisering: Svekkes NOK med 5 % mot dollar og EURO med 3 % mot dollar, vil krone også svekkes mot EURO, men langt mindre enn mot dollar..

 

I realiteten er det det som har skjedd de siste 4 mnd, og i stor grad viser forholdene størrelsen på valutaen (YEN stemmer ikke, men det har en del med hvor statsgjelda til USA er). Og så er det for Norge sin del også noe oljepriseffekt.

Lenke til kommentar
Oljeprisen har sikker noe å si, men jeg tror at dette har mer med den snikende resesjonen å gjøre.

 

Europa's største økonomi Tyskland, fra idag er offisielt i resesjon. Flere i Euro-sone er forventet i nærmeste par dagene også.

Du snakker som om at det er dommedagen vi går i møte :!:

Forøvrig ønsker jeg resesjonen velkommen. Jeg er drittlei av å jobbe, og ser frem til en tid i De arbeidslediges rekker!

Lenke til kommentar
Men hvis f.eks dollarkursen er 6,90 på natta, og den er 7,00 på dagen, lønner det seg da å handle fra USA på natta? Eller har ikke det noe å si?

 

Skal ikke ha det. Bruker du f.eks. Visa så brukes en daglig vekslingskurs for den dagen selger trekker på kortet ditt. For kjøp registert hos Visa den 13.11 er kursen 7.10 + vekslingsgebyr (tror det er ca 2,5 %). Sjekk her..

 

PayPal og Mastercard har vel noe av det samme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...