Gå til innhold

Valuta -- Dollar=8,50 Kr | Euro=9,50 Kr | Pund=12,95 Kr


kilik

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fikk en idé.

 

Ser Apples nettbutikk viser priser uten moms i de forskjellige land. Har her listet opp prisene uten moms/tax på iPod Touch 16 GB:

 

Norge: 1832 norske kroner

Sverige: 2236 svenske kroner

Storbritannia: £186.38 britiske pund

USA: $299.00 amerikanske dollar

Frankrike: 241,64 euro

 

Norge er faktisk det billigste av alle landene.

 

Ettersom varen er nøyaktig lik i alle land, forhandler og nettbutikk er lik for alle land, produktet produseres i Asia og man har omtrent de samme fraktkostnadene til salgslandet bør prisen i en globalisert verden være den samme (uten skatt) i de ulike land.

 

For at personer i de andre landene skal betale like mye som oss i Norge må valutakursene være:

 

100 SEK = 82 NOK

1 PUND = 9,83 NOK

1 USD = 6,13 NOK

1 Euro = 7,58 NOK

 

Dette kan tyde på at NOK er noe undervurdert for øyeblikket.

Endret av kilik
Lenke til kommentar
Dette kan tyde på at NOK er noe undervurdert for øyeblikket.

Prisene på ipod er nok fastsatt for lenge siden med de valutakursene som var da. Apple justerer så vidt meg bekjent ikke prisen for valutaendinger. (kanskje med unntak for Island og andre land med svært store valutavariasjoner). Det vil si at prisen ikke sier noe om norsk krone men om hvordan valutakursene har variert siden prisen ble fastsatt.

 

Hvis man er sikker på at dollaren kommer til å synke i forhold til norske kroner så kan det være lurt å ta opp valutalån i dollar. Låner man for f.eks 1 million kroner og dollaren synker 10% så har man tjent 100 000 kr. I tillegg kan man tjene noe på rentedifferansen.

Lenke til kommentar

Ja, det er rally både her og der, og børsen har gått opp 27 % på en uke.

 

Edit: Hva valget i USA vil bety er ikke så lett å spå. Trolig er seier til Obama til en viss grad priset inn i markedene. Vinner McCain så kan det muligens bli noen utslag. Men jeg klarer ikke å tolke de inn. Republikanerne gir vel normalt positive utslag for amerikansk økonomi, men nå har de jo i realiteten vært en av hovedårsakene til krisen, så det er langt fra sikkert at markedene reagerer positivt.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Så tror dere NOK-USD-forholdet vil styrke eller svekke krona de neste dagene? Hva pleier å skje etter valg?

Jeg er ikke noe ekspert på valg, eller økonomiske spekulasjoner. Men jeg kan tenke meg at noen mektige krefter har prøvd å pynte litt på økonomien like før valget med lav olje pris og høy dollar kurs. Da er det ikke helt umulig at begge disse vil løpe løpsk i andre veien nå. Og hvis det er tilfellet, da vil NOK styrke seg en god del.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Konspirasjonsteorier er artige de, men tviler på at det finnes så mektige krefter at de klarer å styre så tunge faktorer såpass mye og såpass lenge. Det er mulig å gjøre dette mot små økonomier, som Soros viste så tydelig i tidligere tider. Mot dollarøkonomien er det nesten umulig, grunnet antallet aktører.

 

Det fascinerende når det gjelder det som skjer knyttet til oljepris, framtidsforventninger etc, er at det er ekstremt mange små aktørers handlinger som får store konsekvenser i sum. F.eks at hver enkelt amerikansk bileier kjører 2 - 5 % mindre med bil kan gi store prisutslag på olje.

Lenke til kommentar
Ja, men i de siste månedene (valg-innspurten) har vi sett tendenser som virker veldig unaturlig.

 

EDIT.

 

Egentlig ikke, de fleste er relativt greie å forklare i ettertid. Og selv om "krisen" primært har vært her i høst, begynte den egentlig for snart et år siden (om ikke mer enn). Du husker sikkert noen norske kommuner som tapte stygt på noen spesielle obligasjoner for snart et år siden. Dette var akkurat samme type papirer som mange mener er en vesentlig faktor i selve finanskrisen, og som uten tvil er en vesentlig grunn til likviditetstørken mellom banker.

 

Det meste som ellers har skjedd er bare en følge av ekstremt lånefinansiert forbruk, for stor risiko i finans etc.

 

Tradisjonelt (de siste 10-årene) støtter de tunge næringslivsaktørene republikanerne, og det er McCain som uten tvil har tapt mest på krisen, så man skulle nok trodd at eventuell manipulering ville vært andre veien, dvs redusere effekten av krisen/utsette den.

Lenke til kommentar

Begynner å se klare prisøkninger i prisguiden nå.

 

De vanligste RAM-brikkene har flatet ut eller økt med rundt 10-15% fra midten av september. Den samme tendensen ser ut til å være for LCD-TV-er også.

 

Et par ekstremeksempler:

 

- Core 2 Duo E8400 som har økt betydelig fra 1030,- til 1440,-, en stigning på hele 40% på bare en måned.

 

- Asus P5Q Pro har økt fra 695 til 1030, en stigning på nesten 50%.

 

- OCZ Core 64 GB SSD er opp fra 1595 til 1995, 25% økning.

Endret av kilik
Lenke til kommentar
Det er veldig dårlig tidspunkt for denne inflasjonen. Mange skal oppgradere til i7 + X58 + DDR3 og dette var ikke akkurat billig i utgangspunktet. Nividia kommer snart med nye GPU også.

 

La meg korrigere denne uttalelsen :

 

Sam Oslo skal oppgradere til i7 + X58 + DDR3 og dette var ikke akkurat billig i utgangspunktet.

 

He he he.

 

Vi andre som ikke har behov for en ytelseøkning på 15-25% kan vente så lenge til neste refresh av Nehalem kommer eller konkurrenten Deneb viser fram hva de har å by på og glede oss til reduserte priser og valutakurs til den dato.

Lenke til kommentar
Det er veldig dårlig tidspunkt for denne inflasjonen. Mange skal oppgradere til i7 + X58 + DDR3 og dette var ikke akkurat billig i utgangspunktet. Nividia kommer snart med nye GPU også.

 

La meg korrigere denne uttalelsen :

 

Sam Oslo skal oppgradere til i7 + X58 + DDR3 og dette var ikke akkurat billig i utgangspunktet.

 

He he he.

 

Vi andre som ikke har behov for en ytelseøkning på 15-25% kan vente så lenge til neste refresh av Nehalem kommer eller konkurrenten Deneb viser fram hva de har å by på og glede oss til reduserte priser og valutakurs til den dato.

 

La oss ikke forvandle denne tråden til Deneb-tråd. Men jeg frykter at Deneb vil ikke klare å levere det du håper. I tillegg alt tyder at inflasjon, valutakurs og prisene vil stige jevnt frem til den tiden. Hvis mine frykter stemmer, da kan Deneb-oppgraderingen bli skuffende på flere måter.

 

Jeg personlig vil ikke vente, hverken på Deneb eller lavere priser. Fordi en flott og rimelig oppgradering er tilgjengelig idag.

 

Men som sagt, la oss diskutere Deneb på sin egen tråd.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Jøss, må du ta alt så personlig?

Dollarkursen vil uansett slå ut likt på både deneb og nehalem så der har du egentlig lite å si, og leser du mellom linjene på posten min så ser du at det jeg egentlig skriver (bortsett fra å tulle litt med deg) er at det kan være lurt å vente til neste refresh eller tick.

 

Ved neste produksjonsprossess så får vi mindre varmeutvikling, lavere produksjonskostander pr enhet og sannsynligvis mindre barnesykdommer. I tilegg så har man fått konkurrenten Amd på banen med sin cpu og om denne blir bra så får vi en konkurranse prismessig.

 

Tilbake til dollarkursen :

 

Har på følelsen at dollaren nå ikke kommer til å gå mye opp men ligge stabilt like over / under 7 i en periode nå, noen som tør gjette hvor lenge dette kommer til å våre? Jeg tror det vil vare over årskiftet til mesteparten av julehandelen er over.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...