Gå til innhold

Valuta -- Dollar=8,50 Kr | Euro=9,50 Kr | Pund=12,95 Kr


kilik

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Interessant artikkel i DN.

Kronekollaps kan gi rekyl

 

Kort konkluderte:

Omsetningen av kroner viser seg å være relativt liten (trolig pga flere faktorer). Derfor medfører relativt små salg/kjøp store svingninger. Nå er små salg i denne sammenheng store beløp i vår verden. Og spotprisen på kroner mot Euro og Dollar har styrket seg med 12 respektive 15 øre på et halvt døgn. Det støtter klart opp om at vi snakker om lite og volatilt marked.

Lenke til kommentar
Noen her som kan forklare meg hvorfor USD har økt så mye / NOK har tapt så mye ?

 

I begynnelsen var del vel mest fordi store investorer og institusjoner trakk seg ut av

norske kroner (som er regnet for en liten og usikker valuta) pga den generelle situasjonen.

Man forlot det man regnet som usikkert (eller mer usikkert enn andre plasseringer). Da må

de selge og er det mange som selger synker prisen. Nå er det vel en god del som har

hoppet på toget og spekulerer på videre utvikling (dvs kjøper dollar fordi de tror det kan

ta en valutagevinst).

Lenke til kommentar

Bratt opptur for kronen.

 

Kronen har styrker seg ca 30 øre mot dollar og euro i løpet av dagen (fra noteringer sist natt).

 

Edit: Noen interessante trender jeg kommer over i samband med annet arbeid.

 

post-26625-1224778970_thumb.jpg

 

Legg merke til at børsindeksene egentlig har gått sidelengs de siste 14 dagene, men med svært store daglige svingninger. De ulike er, Blå = DAX (Frankfurt), Rød = Standard & Poor, Grønn = FTSE (London), Gul = Dow Jones, Brun = Oslo Børs.

 

post-26625-1224779266_thumb.jpg

 

Se også hvor sterk korrelasjonen mellom børsene er, særlig se effekten av New York (NYSE) på slutten av dagen. Oslo og DAX har her skiftet farge.

 

post-26625-1224778983_thumb.jpg

 

Selv om Oslo (brun) har falt % vis mer enn de andre siste 3 mnd, så er allikevel Oslo den børsen som har steget mest de siste årene. Så hadde man investert 1 mill kr i hver av de 5 indeksene (ja det finnes sånne porteføljer også) den 20.10.2003 så hadd man tjent ca 550' i Oslo, 360' i Frankfurt, men tapt penger i London og New York. Dette er faktisk en klar indikasjon på at det ikke står så ille til i Norge som enkelte tror. Ikke direkte bra, men det er verre andre steder.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Går dette i bølger? Så når, statistisk sett, blir den lavere?

 

Historisk sett ja, men det er ikke så enkelt å forutsi når neste svingning vil skje. Om du kunne forutsi dette så hadde det jo vært lett å bli rik på valuttahandel. Selv de proffe som driver med det som yrke vet ikke med noe stor sikkerhet.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
huff, eg har tapt vanvittig på børsen denna veka!

Men men, eg har troa det skal opp igjen, trenger ikkje pengane eg har brukt før om nokre år heller :)

 

Det gikk opp etter sist krise også, og også etter krisene før dette. Det litt kjedelige er at vi i realiteten ikke har hatt reell "bærekraftig" vekst etter år 2000 i enkelte av de store økonomiene.

 

Ellers så stiger faktisk boligsalget i USA.

Lenke til kommentar
Holy moly så mye dollaren har tapt seg siden i går, var den ikke på 7,30 i går kveld ? Eller er det krona som har styrket seg ? Uansett, bra for min del at $ er billigere :D

 

Det slår meg at nettbutikkene er pokkers raske til å sette opp priser, men venter mer med å sette ned, selv om en butikk som komplett, som bestiller 100-150 av et gitt skjermkort ikke nødvendigvis betaler dagspris for varene sine, og dermed kunne ventet på å justere priser til varepartiet er utsolgt.

Endret av Lilac1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...