Sam_Oslo Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 (endret) Har regnet ut likevektskursen for elektronikken, altså hva dollarkursen bør være hvis handlekurven jeg skrev over skal ha like nettopris i Norge og USA: 7518 kr/$1380 = 5,45 kr. Dette er forresten interessant: Norges Bank vil med virkning fra og med torsdag 23. oktober redusere de daglige valutakjøpene til Statens Pensjonsfond – Utland fra 1 400 millioner kroner til 620 millioner kroner. Endringen skjer på bakgrunn av at den månedlige avsetningen til Statens Pensjonsfond – Utland er redusert fra oktober til november, skriver Norges Bank i en pressemelding. Tror ikke det er hele sannheten. Jeg tror kronekollapsen har mye med dette å gjøre. Jeg tror også dette har mer med NOK å gjøre enn noe annet. Men flere gjør denne bjørnetjenesten i disse dager. Flere prøver å dekke over den brutale sannheten for å hindre panikk. Men det vil bare føre til store overraskelser i fremtiden. NOK er i en alvorlig krise og hvis man ikke innrømmer problemene og ser etter fornuftig løsninger, da kan dette snart bli virkelig ille. Endret 22. oktober 2008 av Sam_Oslo Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 (endret) @kilik: Avsetningene er faktisk betydelig redusert grunnet fallet i oljepris. Så det er primærgrunnen til lavere valutakjøp framover, og forklarer faktisk det meste av endringen. Noe skyldes vel også behov for å ha penger fra oljeinntektene tilgjengelige til likviditetstiltakene så langt jeg har forstått, samt planlagt økt pengebruk gjennom statsbudjettet. Husk at enhver pressemelding som kommer fra Norges Bank er finlest, vurdert av flere personer for å sikre seg at den er 100 % korrekt, og ikke gir grunnlag for særlig mye tolkning. Hadde Norges Bank redusert valutakjøpene for å styrke kronen, hadde det stått i klartekst. Effekten av feiltolkninger av beslutninger i Norges Bank (gjelder alle sentralbanker) er så store at de er meget bevisste på dette. Så det er nok sannheten, med korrekt årsak som er referert. Men jeg er ikke i tvil om at Norges Bank sine valutakjøp (dollar) også har medvirket til svekkelsen, særlig i og med at markedet er mindre likvid, men hvor stor andel har jeg ikke forutsetning til å vurdere. Men jeg tror nok den såkalte usikkerhetsfaktoren (det du og jeg har pekt på tidligere) ha større betydning, jf at SEK og andre små valutaer også svekkes. Og at beslutningen har en positiv effekt på kronekursen over tid. @Sam_Oslo: NOK er ikke i noen som helst krise, er NOK det er ca 75 % av verdens valutaer i samme situasjon, f.eks SEK, WON osb. Valutakurser er under "krise" det desidert dårligste måleinstrumentet på hva som skjer. Faktisk er det slik at en valuta der underliggende økonomi er relativt sterk kan falle langt mer enn en som har svært dårlig underliggende økonomi, når valutaene er omtrent like store (selv om det ikke er vanlig). Pga. at den såkalte flukteffekten, investorer flyr fra små valutaer, dvs det blir stort tilbud av kroner - liten etterspørsel. Når valutamarkeder er normal svært sensitive, dvs en relativt liten ubalanse kan gi store utslag. Dette er faktisk enkel tilbud/etterspørselsteori. Så spørsmålet om krise må vi vurdere ut fra helt andre kriterier, ikke ut fra valutakurser eller prosentvis fall i aksjekurser. Endret 22. oktober 2008 av Bolson Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Bare idag har det gått opp 20 øre. Drøyt, og det viser seg at det ikke har tenkt å stoppe enda. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 (endret) Får vi se USD over 8 NOK på lang tid, og nærmere 10 NOK før jul? Hmm dette later til å bli spennende. Det er jaggu ikke lenge siden den var nede i 5,1 NOK. Dette minner meg om en flodbølge. - Vannstanden er normal - Så trekker vannet seg tilbake og vannstanden faller langt og lenge - Deretter kommer flommen og vannet stiger med ødeleggende kraft Rett og slett en sideveis dask i økonomien. Endret 22. oktober 2008 av Theo343 Lenke til kommentar
kilik Skrevet 22. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2008 Tenk på alle som har bestilt seg julehandel-tur til New York i sommer da... Lenke til kommentar
Mongster Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 (endret) Kan hende noen har spurt om dette før, men jeg lurer fortsatt: Kan denne relativt raske økningen i dollarkursen føre til økte priser på hardware? Synes jeg har sett en svak økning i pris på enkelte datakomponenter i norge de siste ukene, og hvertfall en stagnasjon i prisnedgangen på en del komponenter. Fram til august/september var det en jevn prisnedgang nesten hver uke, så stoppet det plutselig opp. Se f eks på en del harddisker og mobiltelefoner... Endret 22. oktober 2008 av Mongster Lenke til kommentar
kilik Skrevet 22. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2008 Jepp, dataustyr i Norge kommer til å bli klart dyrere i vinter hvis de høye kursene vi ser nå holder seg over tid. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Kan hende noen har spurt om dette før, men jeg lurer fortsatt:Kan denne relativt raske økningen i dollarkursen føre til økte priser på hardware? Synes jeg har sett en svak økning i pris på enkelte datakomponenter i norge de siste ukene, og hvertfall en stagnasjon i prisnedgangen på en del komponenter. Fram til august/september var det en jevn prisnedgang nesten hver uke, så stoppet det plutselig opp. Se f eks på en del harddisker og mobiltelefoner... Jeg er ingen økonom, men jeg vil påstå at det nesten er en selvfølge at det vil skje. Uavhengig av hva som er grunnen til dette, om det er en svekket NOK eller styrket USD, så gjenstår det faktum at mange av de store hardware produsentene er marikanse bedrifter. Imortørene her i norge må jo betale med norske kroner til disse amerikanse bedriftene, og når de da får mindre for sine penger så må jo nesten prisene gå oppover. Dvs. nå snakket vi jo relativt da: hardware priser faller jo hele tiden kraftig, både pga. utviklingen av ny hardware, og pga. stadig økende masseproduksjon av slike varer, så prisene vil nok i praksis ikke gå oppover, men heller falle litt saktere i kommende tid. Jeg tror også at vi ikke vil se en full gjenspeiling i økte priser pg.a mange faktorer slik som at prisene her i norge er mye mer enn bare innkjøpsprisen. Prisen på varene som selges her i landet dekker jo tross alt inn mange ting som transport, betaling til ansatte, leie av lagre osv, og disse vil jo ikke nødvendigvis øke som et resultat av valuttaendringen. Jeg tror vi vil se en liten, men likevel merkbar økning i prisene, men det er som sagt bare spekulasjon fra meg, basert på logikk, og ikke udanning og erfaring. -Stigma Lenke til kommentar
Merko Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Kan hende noen har spurt om dette før, men jeg lurer fortsatt:Kan denne relativt raske økningen i dollarkursen føre til økte priser på hardware? Synes jeg har sett en svak økning i pris på enkelte datakomponenter i norge de siste ukene, og hvertfall en stagnasjon i prisnedgangen på en del komponenter. Fram til august/september var det en jevn prisnedgang nesten hver uke, så stoppet det plutselig opp. Se f eks på en del harddisker og mobiltelefoner... Ja. norske hardware priser går på hvor lav\høy dollarene er. Dette er en mail ifra komplett.no folka: Hei.Denne kommer nok ikke til å gå ned i pris da denne justeres etter svigninger i markedet. Da Dollar kureser er på vei opp blir også data komponenter dyrere da disse kjøpes i Dollar. Lenke til kommentar
thomassit0 Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Noen her som kan forklare meg hvorfor USD har økt så mye / NOK har tapt så mye ? Lenke til kommentar
kilik Skrevet 22. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2008 Les de 2-3 siste sidene. Har blitt forklart flere ganger. Lenke til kommentar
Merko Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 http://finance.yahoo.com/currency/convert?...;submit=Convert Der kan dere forresten se hvor mye 1 USD er verdt i norske kroner. Med grafer fra idag, uka, mnd, året osv. Oppdateres heletiden(må bruke F5 selvsagt ) Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Euroen har jo tatt litt av den også. Det synes jeg er kjedelig, da jeg kjøper avogtil ting fra england, og betaler med € Lenke til kommentar
Merko Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Tja euroen har ikke tatt så mye av..er heller det at NOK blir svakere.. da blir euro høyere. :[ Lenke til kommentar
kilik Skrevet 22. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2008 Vi har lenge ligget på ca. 85 norske kroner mot 100 svenske, men i skrivende stund er det 92,40. Fortsetter det slik er det kanskje ikke noe å spare på harryhandlingen heller. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 23. oktober 2008 Del Skrevet 23. oktober 2008 Vi har lenge ligget på ca. 85 norske kroner mot 100 svenske, men i skrivende stund er det 92,40. Fortsetter det slik er det kanskje ikke noe å spare på harryhandlingen heller. Tsja akkurat det tror jeg ikke vil lide mye. Det er ikke pga. valuttakursen at du sparer mye på å handle på svinesund, men heller det at heller en kombinasjon av mye lavere skatter og avgifter på mange typer produkter + billige matvarer via EU. Det er jo alkohol, tobak og kjøtt som er "typiske" grensevarer nettop av disse grunner. Mange andre varer uten spesiele fordeler gjennom EU eller høy beskattning i Norge er jo skjeldent så voldsomt mye billigere i sverige. -Stigma Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 23. oktober 2008 Del Skrevet 23. oktober 2008 Hardware har allerede begynt å bli dyrere og vil stige jevnt mot jul. Disse tingene er ofte litt forsinket så den økende prisen vil ta tid før den faller igjen selv om kursen faller. Jeg tror julehandelen bør gjøres nå. Lenke til kommentar
Megnus Skrevet 23. oktober 2008 Del Skrevet 23. oktober 2008 Går dette i bølger? Så når, statistisk sett, blir den lavere? Lenke til kommentar
WheelMan Skrevet 23. oktober 2008 Del Skrevet 23. oktober 2008 Hvor henter mannen i førstepost infoen sin fra? USD 7,170 Lenke til kommentar
mackanz Skrevet 23. oktober 2008 Del Skrevet 23. oktober 2008 Hvor henter mannen i førstepost infoen sin fra? USD 7,170 Tror han har en link i sin post Har ju skett en del sedan 01.20 i natt då. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå