Gå til innhold

Valuta -- Dollar=8,50 Kr | Euro=9,50 Kr | Pund=12,95 Kr


kilik

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vent til dagen før rentemøtet til Svein Gjedrem 29 oktober! Der er eg rimeleg sikker på at toppen ligger. Eg tviler på at han vil setja ned renta 0.5% til, troleg blir det bare 0.25% og då vil krona styrke seg.

 

Kan du forklare meg hvorfor det vil være en fordel for meg at krona styrker seg?

 

Edit: Tolket deg kanskje feil. Du skriver dagen før. Sorry.

Endret av baggin
Lenke til kommentar

Det er ikke uvanlig at kronen svekker seg mot andre valutaer i urolige tider. Investorene/spekulanter velger da kjente og "trygge" valutaer som euro/dollar/yen/pund, som en konsekvens blir mindre valutaer som f.eks den norske krona svakere. Det er selvfølgelig også andre ting som spiller inn på kronekursen, da ting som oljepris, styringsrenten og råvarepriser.

 

Kronen vil styrke seg etterhvert, men ikke før den verste finansuroen har lagt seg. Men jeg tror nok at vi må vente til langt ute i 2009 før vi får se en sterker kronekurs.

Lenke til kommentar

@baggin:

 

Det er nesten umulig å si akkurat når det er rett å gjøre en slik transaksjon. En gammel "tommelfingerregel" blant mange investorer er å gjøre slike transaksjoner før toppen er nådd (for det er alltid et tidspunkt der det snur, og det kan snu fort). Men så var det da å vite når man nærmer seg toppen, og det er ofte like mye tipping som det er reell kunnskap. Vi vet at dollar og Euro skal ned på lengre sikt, men kommer toppen om 1 uke eller 1,5 mnd. Og hvor høy er toppen. Men det er ofte bedre å være litt for tidlig enn for sein.

 

Her har ellers siDDIs mye rett. Markedet har i tillegg til at små valutaer konsekvent svekkes ved usikkerhet trolig priset inn både flere rentekutt samt noe lavere oljepris. Blir rentekuttene mindre enn det markedet har priset inn, samt at det gjennomføres et produksjonskutt i OPEC, kan det medføre at kronen styrkes ikke ubetydelig. kilik pekte også på et annet punkt, at vare nå faktisk er dyrere i USA enn i Norge, noe som straffer amerikansk økonomi, og ikke er holdbart langsiktig. USD har styrket seg betraktelig overfor Koreanske Won (ca 46 % siste år) og Taiwanske dollar (ca 10 %), som heller ikke er bra for amerikansk konkurransekraft.

 

Det finnes analyseverktøy vi bruker som støtte for slike avgjørelser, men akkurat nå er det meste utafor korridorene (skalaene), så de gir ikke mye støtte pr dato.

 

Derfor blir avgjørelsen mye magefølelse, noe faktisk investorer også bruker, - begynner følelsen av usikkerhet om videre gevinst å bli for stor så selger man. Klart at man da har tekniske beregninger og analyser som underlag, men det er magefølelsen som sier nå. Men det er klart at mange års erfaring hjelper på den.

 

Personlig, som mange andre, hadde jeg trodd at kronen skulle stabilisert seg langt tidligere, dvs rundt 6,5 - 6,6 og styrket seg derfra. Fordi det virket som et naturlig tak. Å forklare teknisk hvorfor er for komplisert. Men det var altså et bomskudd, det var noen faktorer som ville det annerledes.

 

Vet egentlig ikke om det er så mye til hjelp, men jeg kan for mye til å si at du skal selge i dag, om en uke eller om en måned. Sjekk hva "analytikere" og andre fagfolk sier, og så gjør du deg opp en mening (avgjørelse) og gjennomfører den. Velger du å selge i dag, må du bare glemme at du kanskje kunne tjent mer. Velger du å sitte, så må du ta risikoen for tap også.

Lenke til kommentar

Bolson:

 

Takk for fint svar.

 

Ikke lett dette her. Jeg må drøvtygge littegrann på det.

 

Pengene skal overføres fra Neteller (USD) til min norske bankkonto i DNB Nor.

 

Noen som har erfaring med:

1.) Hvor lang tid tar det fra uttak hos Neteller, til penger på bok hos DNB Nor?

2.) Hvis jeg gjør uttaket nå, i skrivende stund. Hvilken kurs får jeg? Dette spørsmålet er vel egentlig det samme som i spm 1....Jeg får vel kursen som gjelder den dagen jeg ser pengene tilgjengelig på konto?

Lenke til kommentar
Noen som har erfaring med:

1.) Hvor lang tid tar det fra uttak hos Neteller, til penger på bok hos DNB Nor?

2.) Hvis jeg gjør uttaket nå, i skrivende stund. Hvilken kurs får jeg? Dette spørsmålet er vel egentlig det samme som i spm 1....Jeg får vel kursen som gjelder den dagen jeg ser pengene tilgjengelig på konto?

 

Spør banken, de har garantert erfaring med antall dager dette tar, og vet når kursen settes.

Lenke til kommentar
Spør banken, de har garantert erfaring med antall dager dette tar, og vet når kursen settes.

 

Dette er svaret jeg fikk fra de:

"Vi har ingen forbindelse med Neteller. Du får kontakte support der og spørre de vedr. uttak."

 

Så jeg får gå veien om Neteller support. De sier vel at jeg må høre med min bank igjen, tenker jeg :)

Lenke til kommentar
Spør banken, de har garantert erfaring med antall dager dette tar, og vet når kursen settes.

 

Dette er svaret jeg fikk fra de:

"Vi har ingen forbindelse med Neteller. Du får kontakte support der og spørre de vedr. uttak."

 

Så jeg får gå veien om Neteller support. De sier vel at jeg må høre med min bank igjen, tenker jeg :)

 

At DnBNOR ikke har forbindelse spiller ingen rolle, slike transaksjoner går over det internasjonale banknettet. 3 - 5 arbeidsdager er vanlig transaksjonstid for internasjonale bankoverføringer, men noen er tregere.

 

Akkurat det burde banken kunne ha svart på, min bank gav meg i alle fall svar på lignende spørsmål for litt over et år sida.

Lenke til kommentar
At DnBNOR ikke har forbindelse spiller ingen rolle, slike transaksjoner går over det internasjonale banknettet. 3 - 5 arbeidsdager er vanlig transaksjonstid for internasjonale bankoverføringer, men noen er tregere.

 

Akkurat det burde banken kunne ha svart på, min bank gav meg i alle fall svar på lignende spørsmål for litt over et år sida.

 

Sant. Neteller sier at en bank transfer tar 3-5 business days. Så stemmer bra overens med det du sier.

 

Tingen som gjør det litt vanskelig er jo at dollaren har økt med 0,5 kr på 2 dager nå. Så prisen jeg får om 3-5 business days kan være ganske så anderledes enn hva kursen er i dag (både opp og ned). Det er vel bare å ta ut og krysse fingrene i så måte.

 

Synes også det var et litt "slapt" svar av DNB Nor.

Lenke til kommentar
Kronesvekkelsen virker å ikke ha noen ende. Hadde du kjøpt dollar for 100 000 kr. på bunnen i sommer er de nå verdt 145 000 kr.

 

Man antar det vil ta 2-9 måneder før dette slår ut i prisene i markedet.

 

Det siste er nok rett.

 

Når det gjelder det første, er det den "dagen" investorene føler at 50 - 60 % av den usikkerheten som råder pr dato ikke er der. Da vil det begynne å stabiliseres. Et apropos når det gjelder svekkelse mot mot dollar. Svenske kroner svekket seg med 50 øre fra i går til i dag.. Danske kroner ca 25-30 øre fra mandag morgen til i dag. Så selv om norske kroner svekkes mest, ser vi klart effektene over hele fjøla.

Lenke til kommentar

Var om dette på NRK2 nå. Oktober er visst den viktigste innkjøpsmåneden i året (til julesalget selvsagt), så dette er ekstra dårlig timing.

 

 

 

Har sammenlignet billigste priser på amerikanske nettbutikker VS prisguiden til hardware.no:

 

Intel Core 2 Duo E8400: 1196 kr ($164.99) VS 1199 kr - lik pris

Samsung Spinpoint 750 GB: 725 kr ($99.99) VS 648 kr - billigst i Norge

SAPPHIRE Radeon HD 4870: 1921 kr ($264.99) VS 1900 kr - billigst i Norge

Asus Eee PC 901: 3262 kr ($449.99) VS 3155 kr - billigst i Norge

Xbox 360 Elite: 2900 kr ($399.99) VS 2495 kr - billigst i Norge

 

De amerikanske prisene er uten salgsskatt (varierer fra delstat). De norske prisene er inkludert 25% moms.

 

Når det gjelder elektronikk tør jeg påstå vi bor i et av de aller billigste landene nå.

Lenke til kommentar
Er det noe fundamentalt bak svekkelsen av de skandinaviske valutaene eller ventes det at pendelen vil svinge tilbake når markedet roer seg?

 

Det er jo en farlig forlokkende tanke å refinansiere boliglånet i dollar om dagen. Noen måneder og vips, 30% redusert. :grin: (eller 30% økt :scared: )

 

Pendelen vil nok svinge tilbake, om ikke nødvendigvis ned til gamle dollarverdier. kilik ga svaret. En ting som også påvirker er at Norges Bank veksler store beløp fra kroner til dollar hver dag, mellom 800 mill og 1,2 mrd.

 

For en som har god sikkerhet og god økonomi (sikker jobb) vil jeg faktisk si at det ikke er dumt å gå for valutalån. Trolig er Euro bedre enn dollar, da den tradisjonelt er mindre volatil. Det er flere grunner til dette:

1. Lavere rente i både Euro og dollarmarkedet (fort vekk en 2 - 3 %poeng lavere i dagens marked). Dette er en forskjell i årlig rente på 20 000 kr på et lån på 1 mill kr. Det betyr at man også tåler ennå noe mer svekkelse av kronen om det skulle skje. Faktisk ca 17 %, men da snakker vi om en mer konstant svekkelse over en periode på 6 år med konstant rentedifferanse på 2 %. Dvs en snittkurs Euro på godt over 10 kr. Kortsiktig kan man tåle mer.

2. Det er en betydelig større sannsynlighet for at kronen styrker seg på sikt mot Euro og Dollar enn det motsatte. I alle fall så store svekkelser som vi snakker om her.

 

De fleste med mer enn middels ferdigheter til å beregne serie eller annuitetslån klarer å beregne dette. Et par forbehold må tas.

1. Det er tradisjonelt vanlig med fastrentelån i utlandet når det gjelder bolig, noe som kan gjøre effekten litt vanskeligere å beregne.

Lenke til kommentar

Har regnet ut likevektskursen for elektronikken, altså hva dollarkursen bør være hvis handlekurven jeg skrev over skal ha like nettopris i Norge og USA: 7518 kr/$1380 = 5,45 kr.

 

Dette er forresten interessant:

Norges Bank vil med virkning fra og med torsdag 23. oktober redusere de daglige valutakjøpene til Statens Pensjonsfond – Utland fra 1 400 millioner kroner til 620 millioner kroner.

 

Endringen skjer på bakgrunn av at den månedlige avsetningen til Statens Pensjonsfond – Utland er redusert fra oktober til november, skriver Norges Bank i en pressemelding.

Tror ikke det er hele sannheten. Jeg tror kronekollapsen har mye med dette å gjøre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...