Gå til innhold

Valuta -- Dollar=8,50 Kr | Euro=9,50 Kr | Pund=12,95 Kr


kilik

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har lest med interesse flere av innleggene her inne.

 

Hva tror dere er lurest å gjøre, dersom man sitter med en del dollar som man skal "ta hjem"/veksle inn i tidsrommet fra nå og ut året?

 

Bør man ta kursen i dag, eller vente og håpe på høyere kurs?

Det er ikke lett å si noe om dette, men hvis jeg ikke tar helt feil, du bør ikke selge før Dollarkursen går over 9.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Det er nærmest en kollaps i kronen vi har sett nå. På få måneder har dollarkursen gått fra 4,95 til 6,87, nesten 40% økning. 1 euro er også i skrivende stund 9,00 kroner, historisk svakt. Vi vil se en kraftig prisøkning i Norge i tiden som kommer på nærmest alt vi importerer.

Lenke til kommentar
Bare vent til de blir ferdig med sine runder om de skandaløse 350 milliardene som de har gitt til stor aksjonærer i DNB Nor. Da vil det komme en ny og litt større kollaps.

 

Hvor har du denne ekstreme "feilinformasjonen" fra. Det du skriver er ikke engang i nærheten av å være sannhet. Det er så riv ruskende galt at det faktisk forundrer meg at oppegående mennesker i det hele tatt kan klare å komme med noe slikt. Det er på nivå med å påstå at jorden er flat og ble skapt for 6 000 år siden.

 

Det virker som du bare leser et lite utvalg av overskifter i visse publikasjoner, og utenom det lar være å sette deg inn i noe.

 

Pakken vil ellers med 99 % sannsynlighet bli vedtatt i Stortinget på fredag med de nødvendige justeringer og fullmakter til Finansdepartementetet.

 

Pakken subsidierer ellers ingen, vil ikke gi større aksjeutbytte i noen banker og er faktisk den "krisepakken" av alle som er mest "liberalistisk". Det ligger en viss konkurransevridende effekt mellom banker som har boliglånskredittforetak i konsernet og de som ikke har, men slike pakker er umulig å få helt nøytrale. Mesteparten av effekten kan også korrigers.

Lenke til kommentar
Den skandalen som jeg prater om har ikke blitt overskrifter enda.

 

Du som leser alle små skriftene, og skal liksom ha masse kunnskaper om dette. Kan du fortelle meg hva skjer når man pumper 350 milliarder i markedet mens vi har en stadig økende inflasjon?

 

Og den kommer heller aldri til å bli overskrifter slik som du tror.

 

Den påvirker ikke inflasjonen fordi man i realiteten ikke pumper penger inn i systemet. Pakka påvirker ikke de forholdene som påvirker lønnsstigning og inflasjon. De 350 milliardene i statsobligasjoner erstatter bare verdier som alt ligger der i form av noe tungt omsettelige boligobligasjoner, som da Staten overtar. Men disse er også en del av pengemengden.

 

F-lånene, som er av et langt mindre omfang gir noe nye penger, men også her må bankene deponere verdier gjennom visse typer obligasjoner, slik at det ikke blir særlig mer penger i systemet.

 

Det disse tiltakene forutsettes å gjøre er at de stimulerer flyten av penger i samfunnet. I realiteten har dagens manglende likviditet, og at banker plasserer pengene sine i Norge Bank tatt vekk en ikke ubetydelig pengemengde fra samfunnet.

 

Tiltakene endrer ikke kjøpekraft eller andre klart inflasjonsdrivende faktorer. Effekt av valuta må vi uansett holde utenfor. Blir ikke tiltakene gjennomført vil vi trolig få en betydelig reduksjon av tilgjengelig pengemengde, med særdeles uheldige konsekvenser.

 

PS! Jeg har ikke liksom kunnskap om dette, det er dette jeg har primært jobbet med i 25 år.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Du har rett, tiltakene endrer ikke kjøpekraft hos lønnstakere eller de som har allerede blitt gjeldsoffer. Men du må ikke glemme at den vil endre kjøpekraften hos stor aksjonærer i DNB Nor og flere andre store fisk.

 

Disse 350 milliarder vil før eller senere komme i omløp, eller effekten av disse pengene vil komme i omløp. Og resulterer i økt inflasjon.

Lenke til kommentar

Det er der du har misforstått. Denne bytten av obligasjoner påvirker ikke resultatet i DnBNOR isolert sett, og dermed øker ikke utbytte til eierne. Hvor mye eierne av DnBNOR og andre banker får i utbytte er kun avhengig av bankens resultat. Bankene er faktisk redd for at bytteforholdet, dvs marginen staten tar vil medføre dårligere resultat i bankene.

 

Og de vil ikke før eller senere komme i omløp. De vil påvirke omløpet/lividiteten i pengemarkedet, men ikke reelt sett pengemengden.

 

Nå er også DnBNOR i hovedsak eigd av såkalte institusjonelle investorer. Endring av "inntekt" hos disse har langt mindre effekt på inflasjon (om noen) enn f.eks 6 % gjennomsnittlig lønnsøkning. Selv om "inntekts"endringene skulle være 40 - 50 %. Grunnen er at pengene her ikke går til direkte forbruk, men reinvesteringer.

 

Du er nok litt for mye ute på bærtur fremdeles på dette feltet.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Det er godt mulig at jeg er på bærtur, fordi ingen vet hva som er på gang i disse dager. Men vi får se effekten av dette ganske umiddelbart, og snart blir det mye lettere å si at du er på bærtur.

 

Og vi vet nok langt mer en du tror, selv om det fremdeles er betydelig usikkerhet knyttet til mange faktorer og "krisa" nødvendigvis ikke er over. Ellers vet jeg at jeg ikke er på bærtur, selv om jeg langt fra vil klare å forutse alle elementer hele tida.

Lenke til kommentar

5,2% var økningen i dollarkursen tirsdag. Høres kanskje ikke så mye ut, men det er faktisk veldig mye på bare en dag.

 

Også 9,03 kr. mot euroen da. Er det nå man skal ta opp lån i et euroland til 4% rente?

 

 

 

En Xbox 360 er nå klart billigere i Norge enn i New York...

 

Eksempel med 360 Elite Bundle:

 

New York: ($399.99 + 8.375% sales tax) x 6,95 kr = 3013 kr.

Norge med 25% moms: 2495 kr.

 

Altså godt over 500 kroner. Mulig importen går andre veien snart :)

Endret av kilik
Lenke til kommentar
PS! Jeg har ikke liksom kunnskap om dette, det er dette jeg har primært jobbet med i 25 år.

 

Bolson: Virker som du har litt mer kontroll enn gjennomsnittet her inne.

 

Synes det virker som det blir mye synsing fra en del folk her, og det kan jeg fint klare selv.... :)

 

Har du noe godt råd til meg?

 

Situasjonen er at jeg sitter med dollar på en utenlandsk konto, og skal ta de hjem. Jeg kan gjøre det nå eller vente. Det er ikke noe som hindrer meg sånn sett. Eneste faktoren for meg nå er dollarkursen. Er det gunstig å hente nå, slik dollaren har steget i det siste eller kan det være lurt å vente? Vil f.eks valget av president (Obama) kunne medføre en styrket tro på dollaren og at dollaren stiger ytterligere. Andre faktorer som kan tyde på en ytterligere stigning?

 

Det er snakk om oppad til $25.000, så utviklingen i dollarkursen betyr en del i norske kroner for meg.

Endret av baggin
Lenke til kommentar
Vent til dagen før rentemøtet til Svein Gjedrem 29 oktober! Der er eg rimeleg sikker på at toppen ligger. Eg tviler på at han vil setja ned renta 0.5% til, troleg blir det bare 0.25% og då vil krona styrke seg.

 

Det er jo mye press på ås ette ned renta, samtidig virker det jo litt underlig å sette den ned mye når både inflasjonen er høy og kronekursen veldig svaklig.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...