Gå til innhold

Valuta -- Dollar=8,50 Kr | Euro=9,50 Kr | Pund=12,95 Kr

kilik

Anbefalte innlegg

Fra ca. 6,10 til ca. 6,30 på 4-5 timer. Her går det unna. Oljeprisen som er ned 6% sammenlignet med i formiddag er nok mye av forklaringen.

Hovedforklaringen er nok gevinstsikring siste del av dagen, i og med at Oslo Børs, sammen med alle europeiske børser hadde en bratt nedgang de to siste timene. De fleste mener at oljeprisen har liten innvirkning akkurat for øyeblikket, andre mekanismer typiske for usikre markeder er mye mer framtredende.

En viss effekt har oljeprisen, men det er nesten umulig å dekomponere faktorene for tiden, dvs hva er det som følger av av hva.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ellers er 11 % oppgang langt fra "stille", det er like mye full storm som 11 % nedgang. Personlig tror jeg vi faktisk har nådd omtrent bunnen, da 90 % av krisen er en likviditetskrise hvor finansinstitusjoner ikke tør/turde låne hverandre penger i det hele tatt. Likviditetskrisen skyldes således ikke mangel på penger, men frykt for å låne i usikrede mellombanklån. Det er nemlig ingen underliggende "makroøkonomiske" realiteter som sier at markedene skal lengre ned.

Er krystallkuleleverandøren din til å stole på? At det vil komme mye kjipe både prognoser, makro-, og resultattall fremover er hevet over enhver tvil. Spørmålet er egentlig "bare" i hvilken grad de forskjellige markedene (tilfeldig eller bevisst) allerede har priset inn disse realitetene gjennom de siste ukenes panikk. Dette har i alle fall ikke jeg pondus til å spå om.

Lenke til kommentar
Ellers er 11 % oppgang langt fra "stille", det er like mye full storm som 11 % nedgang. Personlig tror jeg vi faktisk har nådd omtrent bunnen, da 90 % av krisen er en likviditetskrise hvor finansinstitusjoner ikke tør/turde låne hverandre penger i det hele tatt. Likviditetskrisen skyldes således ikke mangel på penger, men frykt for å låne i usikrede mellombanklån. Det er nemlig ingen underliggende "makroøkonomiske" realiteter som sier at markedene skal lengre ned.

Er krystallkuleleverandøren din til å stole på? At det vil komme mye kjipe både prognoser, makro-, og resultattall fremover er hevet over enhver tvil. Spørmålet er egentlig "bare" i hvilken grad de forskjellige markedene (tilfeldig eller bevisst) allerede har priset inn disse realitetene gjennom de siste ukenes panikk. Dette har i alle fall ikke jeg pondus til å spå om.

Joda, betydelig avmatning av økonomien vil vi oppleve framover, men en reduksjon av vekstrate fra 3 % til 0,5 % eller svakt negativ gir i seg selv ikke grunnlag for så store fall som vi har hatt i aksjekurser det siste året på flere områder. For svært mange selskaper er prisingen i dag langt under det rett prising selv i et marked med nedgang. Når det er "panikk" er det ellers vanskelig å vurdere hva som er priset inn, det har du rett i, fordi det er andre mekanismer, ikke minst endring i "risiko"-biten av plasseringstrategi som slår ut. Og svært mye psykologi.

Nå bruker jeg faktisk ikke krystallkule, litt bedre verktøy en det har jeg tross alt liggende.

Lenke til kommentar
Joda, betydelig avmatning av økonomien vil vi oppleve framover, men en reduksjon av vekstrate fra 3 % til 0,5 % eller svakt negativ gir i seg selv ikke grunnlag for så store fall som vi har hatt i aksjekurser det siste året på flere områder.
Den analysen forutsetter at (store) deler av den veksten vi har sett i aksemarkedet de siste årene er basert på fundamentale underliggende forhold. Alle som kan lese både regnskaper og et linjediagram vet at dette ikke stemmer.

Og svært mye psykologi.
Bingo.

Nå bruker jeg faktisk ikke krystallkule, litt bedre verktøy en det har jeg tross alt liggende.
Jeg er glad jeg ikke er megler. Jeg kan alt for mye statistikk (og er alt for risikosky for den saks skyld) til å ha mine tvil om hvorvidt noen av makromodellene som brukes har noen særlig relevans akkurat nå. Til det er volatiliteten alt for høy om dagen. Men jeg skulle gjerne hatt en god krystallkule... ;) Endret av qwert
Lenke til kommentar

Nei, tradisjonelle makromodeller er ikke særlig verdt om dagen. I alle fall ikke til prognoser. Når det gjelder investeringsbeslutninger knyttet til aksje- og verdipapirmarkeder har de vel aldri vært særlig verdt (eller brukt).

Men både vanlige metoder knyttet til porteføljeforvaltning, risiko etc klarer ikke å forklare hele effekten, uten at man gjør en betydelig justering på risikoelementet. Så betydelige at det i realiteten er usannsynlige risikoer vi snakker om. Noe også volatiliteten klart viser. Økt volatilitet medfører jo at risikoelementet vektlegges mer.

At en god del selskaper er overvurdert er nok et faktum, men det gjelder langt fra alle og jeg tror faktisk ikke overvurderingen er så stor at den heller forklarer effektene. Det viser også erfaringer fra de siste kriser, at utslagene kan være ekstreme i enkeltsektorer, men ikke så store over hele linja. Nå har faktisk ikke de fleste børsene steget så mye som mange tror, Dow Jones har hatt en årlig vektsrate på 10 - 15 % siden bunnen etter dot.com boblen sprakk. Faktisk var veksten i aksjekurser på slutten av 90-tallet ennå sterkere globalt sett. Det er således klare indikasjoner på at markedet generelt ikke var så overpriset som man kan tro. I alle fall ikke knyttet til de tyngre industriindeksene.

Nå er faktisk investorer pr definisjon risikoaverse (selv om de fleste tror noe annet), noe som også forklarer deler av det som er skjedd. Ellers er heller ikke det å kunne mye statistikk til særlig hjelp, en del sannsynlighetsteori og modeller fra dette brukes i portføljeforvaltning, men det er annet som er viktigere. Det som hender på børsen er også i stor grad "aggregering" av mikroøkonomiske beslutninger. Og vi får da ofte slike diskrepanser mellom underliggende realøkonomisk situasjon og summen av mikroøkonomisk handling.

Og egentlig er vi vel langt borte fra trådens utgangspunkt, med unntak at det er dette som forklarer mye av det som skjer.

Edit: Det tikka inn en artig bulletin hos meg akkurat nå. Intels profitt har økt 12 % i siste kvartal, tross dette har Intel falt over 20 % i løpet av de siste 2 mnd.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Oljeprisen faller som en stein og kronekursen går i gulvet.

Merk at dette ikke bare er dollaren som styrker seg mot kroner. 1 pund = 11,20 og 1 euro = 8,80 kr...

Det blir kostbart å dra på ferie for oss nå.

Men det blir "relativt" billig for turistene.

Dette kan ha litt flere konsekvenser, frykter jeg. Dette vil påvirke NOK, Oslo børs, og hele norsk økonomi kraftig. Hvis denne trenden forsetter da vil det påvirke vår kjøpekraft, hverdags økonomi og levestandarden i norge.

Lenke til kommentar
Tipper fallet i kronen vil resultere i kraftig inflasjon framover. Nå blir importerte varer MYKJE dyrare.

Jeg er enige, men denne inflasjon kombinert med den kraftige ressesjonen som er allerede på gang, kan føre til masse rare og uante konsekvenser.

Norske myndigheter bør ta seg sammen og se på noen fornuftige tiltak. Det hjelper lite å pumpe 350 milliarder i banker/Rimi Hagen. Disse 350 milliardene + siste rentekutt kommer til å påvirke NOK i en god stud fremover, frykter jeg.

Lenke til kommentar

Les gjerne Frykten råder! hos DN. Dette viser klart at det er helt andre mekanismer enn bare oljepris som påvirker kronekursen for øyeblikket. Som det pekes på.

* Kronemarkedet er ekstremt lite, og for øyeblikket fungerer det på samme måte som likviditetsmarkedet mellom banker, særdeles dårlig. En enkelt handel kan i slike markeder svinge kursen med mange %.

* Investorer "skyr" små valutaer når det er stor usikkerhet.

Spådommen er at kronen vil ende opp mot nivå 8 mot Euro og 6 mot Dollar på noe sikt.

Vi får nok neppe noen 10 % inflasjon hverken på kort eller lengre sikt (om ikke noen tåpelige beslutninger blir tatt). Grunnen til at vi hadde en vekst på 5,3 % fra september 2007 til 2008 skyldest primært 2 forhold, a) meget sterk vekst i strømpriser, b) dyrere transportkostnader (oljepriseffekt). Prisen på de disse, som veier relativt tungt er faktisk på vei ned. Når det gjelder effekten av importerte varer avhenger det også en del av "produksjonslandene" sin valutasituasjon. Import fra Euroområdet og USA blir klart dyrere, mens f.eks. flere av valutaene i østen også har svekket seg sterkt mot Dollar og Euro. Det er også slik at "svakere" marked øker sterkt prispresset på en god del varegrupper.

@Sam_Oslo: Det er langt viktigere å få kontroll over markedsrenten og å stimulere aktivitet gjennom lavere renter enn å bry seg om kortvarige (2 - 4 mnd) valutasvekkelser. I perioden 1988 - 1993 styrte Norges Bank etter å holde kronen stabil mot andre valutaer. I ettertid har man sett at dette forverret krisen i Norge i betydelig grad, og var medvirkende til at vi fikk en "resesjon", som faktisk var særdeles lokal.

Det er heller ingen indikasjonstall som tyder på en kraftig resesjon i Norge.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Heilt einig, problemet her i landet er at folk flest låner penger utan å tenkja over kor mykje lån dei faktisk kan betjene. Bankene er ute etter å tjene penger, ein kan ikkje stola blindt på banken! Han som var i avisa igår med samla inntekt på 500 000 og tok eit lån på 3 millioner er eit av mange eksempel. Det er galskap! Spesielt med tanke på at han i tillegg hadde barn å ta seg av. Han burde ikkje ein gong ha lånt to millioner.

Folk flest kan låne ca 3-3,5 ganger sin inntekt, nokon greier 4 og kanskje til og med 5 med det er i langt meir sjeldnare tilfeller.

Når renta går ned så hjelper det bare på huslånet, alt vi importerer blir dyrare, spesielt elektronikk, klede og mat.

Lenke til kommentar
Les gjerne Frykten råder! hos DN. Dette viser klart at det er helt andre mekanismer enn bare oljepris som påvirker kronekursen for øyeblikket. Som det pekes på.

* Kronemarkedet er ekstremt lite, og for øyeblikket fungerer det på samme måte som likviditetsmarkedet mellom banker, særdeles dårlig. En enkelt handel kan i slike markeder svinge kursen med mange %.

* Investorer "skyr" små valutaer når det er stor usikkerhet.

Spådommen er at kronen vil ende opp mot nivå 8 mot Euro og 6 mot Dollar på noe sikt.

Vi får nok neppe noen 10 % inflasjon hverken på kort eller lengre sikt (om ikke noen tåpelige beslutninger blir tatt). Grunnen til at vi hadde en vekst på 5,3 % fra september 2007 til 2008 skyldest primært 2 forhold, a) meget sterk vekst i strømpriser, b) dyrere transportkostnader (oljepriseffekt). Prisen på de disse, som veier relativt tungt er faktisk på vei ned. Når det gjelder effekten av importerte varer avhenger det også en del av "produksjonslandene" sin valutasituasjon. Import fra Euroområdet og USA blir klart dyrere, mens f.eks. flere av valutaene i østen også har svekket seg sterkt mot Dollar og Euro. Det er også slik at "svakere" marked øker sterkt prispresset på en god del varegrupper.

@Sam_Oslo: Det er langt viktigere å få kontroll over markedsrenten og å stimulere aktivitet gjennom lavere renter enn å bry seg om kortvarige (2 - 4 mnd) valutasvekkelser. I perioden 1988 - 1993 styrte Norges Bank etter å holde kronen stabil mot andre valutaer. I ettertid har man sett at dette forverret krisen i Norge i betydelig grad, og var medvirkende til at vi fikk en "resesjon", som faktisk var særdeles lokal.

Det er heller ingen indikasjonstall som tyder på en kraftig resesjon i Norge.

vell, denne Frykten råder er ikke en objektivt og upartisk gjennomgang av realiter, nettopp fordi DnB NOR vil ha 90 milliarder av de 350 bortkastet milliardene som regjeringen har pumpet i systemet.

Jeg kjenner ikke Denne DnB Nor-analytikeren som har uttalt seg i denne artikkelen, men det virker at hun tenger ett par kurs, både i økonomi og etikk.

Hun begrunner kursfallet slikt: "Norske kroner er en liten valuta som mange trekker seg ut av", dette er latterlig. NOK faller pga. pumping av 350 milliarder i markedet + siste rentekutt mens vi har en kraftig inflasjon og sviktene NOK + en snikende ressesjon.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
vell, denne Frykten råder er ikke en objektivt og upartisk gjennomgang av realiter, nettopp fordi DnB NOR vil ha 90 milliarder av de 350 bortkastet milliardene som regjeringen har pumpet i systemet.

Jeg kjenner ikke Denne DnB Nor-analytikeren som har uttalt seg i denne artikkelen, men det virker at hun tenger ett par kurs, både i økonomi og etikk.

Hun begrunner kursfallet slikt: "Norske kroner er en liten valuta som mange trekker seg ut av", dette er latterlig. NOK faller pga. pumping av 350 milliarder i markedet + siste rentekutt mens vi har en kraftig inflasjon og sviktene NOK + en snikende ressesjon.

Punkt en, ikke uttal deg om noe du med all tydelighet ikke aner noe som helst om. La oss ta punkt for punkt:

1. Regjeringen har ikke pumpet 350 milliarder kroner inn i noe som helst system, selv om du og enkelte andre ser ut til å tro det. Personlig gidder jeg ikke å forklare hvordan dette fungerer, men du kan lese selv på FiD sine sider.

2. Utstedelse av statsobligasjoner i seg selv påvirker i svært liten grad valutakurser.

3. Regner med at angjeldende valutaanalytiker har kompetanse så det holder på dette området.

4. Det er langt fra direkte sammenheng mellom inflasjon og valutakurser. Sammenhengene er langt mer komplekse.

5. Rentesenkning og -heving påvirker valutakurser, men i dette tilfellet har faktisk Euro-området samt USA alt senket sine renter med 0,5 prosentpoeng, noe som gir nøyaktig den samme rentedifferanse som før. Og det er rentedifferansen som er viktig, ikke rentenivået i seg selv. Rentedifferansen er faktisk så stor at det er betydelig meravkastning på å investere i norske kroner (faktisk 3,75 % i forhold til USA). Plasserer investorer i norske kroner, styrkes kronen. I og med at de ikke går etter den meravkastningen, så er det noe annet som styrer, og det er primært at under stor usikkerhet flyttes pengene til den største valutaen. Blant annet svekkes valutaer som Koreansk won, Taiwansk Dollar og Yen seg mer mor Dollar og Euro enn norske kroner. Årsakene er identiske.

6. Norge har langt sterkere indikatorer enn andre europeiske land og USA. Slik sett regner få med resesjon (dvs to påfølgende kvartaler med negativ vekst i BNP) i Norge.

Nei, før du fortsetter med såpass harde påstander anbefaler jeg et par års utdannelse innen makro- og mikroøkonomi.

Lenke til kommentar

Punkt en, ikke uttal deg om noe du med all tydelighet ikke aner noe som helst om. La oss ta punkt for punkt:

1. Regjeringen har ikke pumpet 350 milliarder kroner inn i noe som helst system, selv om du og enkelte andre ser ut til å tro det. Personlig gidder jeg ikke å forklare hvordan dette fungerer, men du kan lese selv på FiD sine sider.

2. Utstedelse av statsobligasjoner i seg selv påvirker i svært liten grad valutakurser.

3. Regner med at angjeldende valutaanalytiker har kompetanse så det holder på dette området.

4. Det er langt fra direkte sammenheng mellom inflasjon og valutakurser. Sammenhengene er langt mer komplekse.

5. Rentesenkning og -heving påvirker valutakurser, men i dette tilfellet har faktisk Euro-området samt USA alt senket sine renter med 0,5 prosentpoeng, noe som gir nøyaktig den samme rentedifferanse som før. Og det er rentedifferansen som er viktig, ikke rentenivået i seg selv. Rentedifferansen er faktisk så stor at det er betydelig meravkastning på å investere i norske kroner (faktisk 3,75 % i forhold til USA). Plasserer investorer i norske kroner, styrkes kronen. I og med at de ikke går etter den meravkastningen, så er det noe annet som styrer, og det er primært at under stor usikkerhet flyttes pengene til den største valutaen. Blant annet svekkes valutaer som Koreansk won, Taiwansk Dollar og Yen seg mer mor Dollar og Euro enn norske kroner. Årsakene er identiske.

6. Norge har langt sterkere indikatorer enn andre europeiske land og USA. Slik sett regner få med resesjon (dvs to påfølgende kvartaler med negativ vekst i BNP) i Norge.

Nei, før du fortsetter med såpass harde påstander anbefaler jeg et par års utdannelse innen makro- og mikroøkonomi.

Tross dine vrangforestillinger og manglende kunnskaper, du får lov til å skrive lange meningløse innlegg og gi uttrykke for dine merkelige meninger, helt fritt. Men du får ikke lov til å be andre å ta en utdannelse for å kunne skrive sine meninger.

Lenke til kommentar
Tross dine vrangforestillinger og manglende kunnskaper, du får lov til å skrive lange meningløse innlegg og gi uttrykke for dine merkelige meninger, helt fritt. Men du får ikke lov til å be andre å ta en utdannelse for å kunne skrive sine meninger.
Hvorfor ser du flisen i din brors øye, men bjelken i ditt eget øye blir du ikke var?
Lenke til kommentar

@Sam_Oslo:Når det du skriver er på enkelte punkt så til de grader feil og visvas så må man da kunne anbefale folk å lære seg det grunnleggende.

Og på dette området tror jeg det er særdeles liten tvil om at min kompetanse er både relevant og tilstrekkelig.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...