Gå til innhold

Valuta -- Dollar=8,50 Kr | Euro=9,50 Kr | Pund=12,95 Kr

kilik

Anbefalte innlegg

Dollaren kan rase ned på 4-tallet innen kort tid. Siden olje prises i dollar og store deler av det markedet ligger utenfor USA så vil oljeprisen gå oppover som en motreaksjon. Norske forbrukere betaler for oljeprodukter i kroner, ikke dollar. Rundt regnet så holder nok oljeprisen i kroner seg relativt stabil selv om balansen mellom olje og dollarkurs forskyves. Tar man med i betraktningen at ~50% av bensinprisen er avgifter som er uavhengige av oljeprisen så ser man at krusningene i bensinprisen kroner halveres.

4-tallet hadde vært deilig :D Har ikke råd til å handle så mye med dollarkurs opp mot 6 kroner, så ofrer gjerne litt verdensøkonomi for å få tilfredsstilt hardwarebehovet mitt :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om dollaren hadde kome ned på 4, kor stabilt hadde det vore? Om det går opp og ned som in jojo i løpet av nokre dagar kan ein jo risikere å bestille når dollaren er låg og få pakken når den er høg. Litt avhengig av korleis ein betaler, men momsen vil iallefall bli kalkulert ut frå kursen som er når tollvesenet får pakken, ikkje når det bestilles.

Lenke til kommentar

Dette $70 billion "bail out" motsier alle prinsipielle fundamentene i fri marked økonomi. Det virker at de prøver å privatisere fortjenestene, og sosialisere tapene, for storaksjonærer på finansgiganter.

Siden vi er i en "global marked", jeg lurer på om mine skattepenger kan etterhvert gå til sosialhjelp til storaksjonærer også?

Lenke til kommentar

Om det er uhørt skal jeg ikke uttale meg om, men sist Oslo børt falt like mye var under forrige finanskrise, i august 91. Atter en parallell.

Nå er nok ikke årsaken til fallet årsaker i norsk økonomi, men heller at hele det europeiske markedet har hatt fall i intevallet 4 - 9 % i dag. Oslo Børs er en mer volatil børs enn de større europeiske børser, og faller således vanligvis mer (men øker også mer). Årsaken til det europeiske fallet er krise i en lang rekke større europeiske banker. Krisen her er nok i hovedsak en følgeeffekt av krisen i USA, i og med at finansvesenet er så globalisert. Og at europeiske banker har gjort omtrent de samme tabbene.

Og det er særdeles viktig å forstå at dette er en "finanskrise". Det er i utgangspunktet ikke en generell depresjon, mange av de underliggende økonomiske faktorene har ikke endret seg særlig. Det er også derfor man går inn med "sosialhjelp", et elendig uttrykk dog, en finanskrise når den blir dyp nok kan medføre en generell økonomisk depresjon. Klarer man å "tøyle" finanskrisen (dvs få finansmarkedene til å fungere), vil etterhvert de underliggende økonomiske faktorene i større grad bestemme utviklingen. Og de er uansett ikke så ille.

Hvorfor jeg ikke liker uttrykket "sosialhjelp" er fordi både "krisepakken" i USA, som de tilsvarende på 90-tallet i Norge og Sverige, ikke er billige midler. I realiteten medfører de at det offentlige i langt større grad overtar eierskapet til finansinstitusjoner for å unngå kollaps. Eksisterende eiere taper faktisk betydelige beløp i prosessen, og ved den oppgangen som alltid kommer etter en slik krise vil det offentlige faktisk kunne få igjen hele krisepakke. Faktisk har både den norske og svenske stat fått tilbake det de redda bankvesenet med på 90-tallet. Nå har man i USA, grunnet "frimarkedsideologier" langt fra valgt den beste modellen.

Siste nytt er ellers at "krisepakken" ennå ikke er vedtatt, foreløpige har den for få ja stemmer. Det er republikanerne som er i mot. Så det ligger an til ennå en blodrød dag.

Lenke til kommentar
Jeg tror at dette dreier seg om litt mer enn billige netthandel fra USA.

I dette underforumet dreier det seg om netthandel, og ikke om alle mulige slags andre konsekvenser av finansuroen :p Ikke at jeg gir fullstendig faen i alt det andre heller, men naturlig nok har jeg fokus på det som berører meg direkte, og det er vel såvidt jeg vet kun dollarkursen som da er interessant. Gjør ikke meg noe at dolalren er sterk, sålenge krona er sterk nok til å fikse kursen ned på 4-tallet.

Lenke til kommentar
Jeg tror at dette dreier seg om litt mer enn billige netthandel fra USA.

I dette underforumet dreier det seg om netthandel, og ikke om alle mulige slags andre konsekvenser av finansuroen :p Ikke at jeg gir fullstendig faen i alt det andre heller, men naturlig nok har jeg fokus på det som berører meg direkte, og det er vel såvidt jeg vet kun dollarkursen som da er interessant. Gjør ikke meg noe at dolalren er sterk, sålenge krona er sterk nok til å fikse kursen ned på 4-tallet.

Joda, men et velfungerende finansmarked er nøkkelen til at global netthandel kan fungere. Et fungerede USA er nøkkelen til at de ikke nettbutikker "over there" går over ende. En dollarkurs på under 5 kr forteller at noe er fundamentalt galt, så din billige netthandel kan på noe sikt bli langt dyrere.

Dollarkursen er på mange måter et barometer på økonomiske relasjoner mellom land, så således blir svært mange av de underliggende faktorene som bestemmer denne relasjonen svært interessante. Det billigste over en del år er trolig en relativ stabil dollarkurs i intervallet 5,70 - 6,20 kr. Krona i seg selv vil aldri kunne være så sterk at den får dollaren ned på 4 tallet.

Lenke til kommentar

Sterkt fallende oljepris og urolige tider for europeisk finansverden, får investorene til selge kroner i stor skala.

Dollaren styrket seg på bred basis, også mot norske kroner. Mønsteret vi har sett med at norske kroner svekker seg ved uroligheter holder stand, sier seniorøkonom Knut Magnussen i DnB Nor Markets til DN.no.

Lenke til kommentar
Sterkt fallende oljepris og urolige tider for europeisk finansverden, får investorene til selge kroner i stor skala.

Dollaren styrket seg på bred basis, også mot norske kroner. Mønsteret vi har sett med at norske kroner svekker seg ved uroligheter holder stand, sier seniorøkonom Knut Magnussen i DnB Nor Markets til DN.no.

Derfor er daglige og ukentlige svingninger nesten umulig å predikere akkurat for tiden. Med så stor usikkerhet vil fort kurser mot dollar svinge med +- 2 - 4 % i løpet av kort tid.

Det samme gjelder aksjekurser, korte renter og råvarepriser. Faller NYSE så mye som den gjorde i går, sier "psykologien" at den generelle etterspørselen vi synke og dermed forbruk av olje, og prisen raser raskt ned.

Hvor leiet på dollaren vil legge seg langsiktig ser vi først når selve finansuroen begynner å roe seg, og de underliggende realøkonomiske faktorene får prege markedene igjen. Da vil også renter og råvarepriser stabilisere seg.

Så det eneste vi kan predikere de neste ukene/månedene, er at valutakurser vil svinge grunnet usikkerhet (vi markeder drevet rent av usikkerhet og psykologi for tiden) og at det nesten vil være umulig å treffe på kjøpspunkt knyttet til valuta.

Lenke til kommentar

Flere Europeiske banker fikk "sosialhjelp" veldig fort (nesten over natten), uten noe oppstyr og vedtak på stortinget. Dette er tross store summer og konfliktene nasjonale interesser i EU.

Hvorfor kan de ikke bare punge ut denne $70 billion "sosialhjelpen" uten å gå gjennom amerikanske kongressen?

Lenke til kommentar
Hvorfor kan de ikke bare punge ut denne $70 billion "sosialhjelpen" uten å gå gjennom amerikanske kongressen?

Litt flisespikking:

- Det er 700 og ikke 70, men pyttsann 10 ganger for lite er ikke så mye feil.

- På norsk er det milliarder og ikke billioner, men pyttsann igjen, 1000 ganger for mye er ikke så mye feil.

- Til sammen blir det bare 100 ganger for mye.

Lenke til kommentar
Mulig vi ser 6-tallet i dag...

Ikke usannsynlig. Det er i alle fall mange underliggende faktorer som sier at dollaren skal opp på 6 tallet i perioder. Den mest sentrale er usikkerhet om langsiktig oljepris, men også en del andre forhold knyttet til råvarepriser.

Skulle en regresjon av noe omfang bre om seg, vil uansett oljeprisen holde seg under 100 dollar fatet, mulig ned mot 60 - 70 dollar. I et slikt tilfelle vil garantert dollaren legge seg på 6 tallet. Skulle det bli en steinkald vinter i Europa og/eller Nord-Amerika kan oljeprisen fort gå godt over 100 dollar igjen og da faller nok dollarkursen relativt raskt.

Et apropos i den sammenheng. Oljeprisen har fra toppen falt med ca 50 %, men grunnet økt dollar er effekten av fallet for Norge bare på ca 25 %.

Men jeg husker da godt da dollarkursen var på over 8 kr, så det er vel ikke grunn til å gå helt amok. Dette var før Bush begynte å låne penger til skatteletter og krig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...