AnaXyd Skrevet 17. september 2008 Del Skrevet 17. september 2008 Takk for flott og oppklarende svar Bolson! Kurser interesserer meg mer nå, som jeg har litt mer innsikt i det. Lenke til kommentar
kilik Skrevet 18. september 2008 Forfatter Del Skrevet 18. september 2008 (endret) 3% tilbakefall. Store svigninger i et usikkert marked. Endret 18. september 2008 av kilik Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 Jeg tror at 3% kan betegnes som små endringer iforhold til det som foregår ellers i finansmarkedet. Sant kommer vi til å se litt mer realistiske svinger, tro? Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 Jeg tror at 3% kan betegnes som små endringer iforhold til det som foregår ellers i finansmarkedet. Sant kommer vi til å se litt mer realistiske svinger, tro? 3% på valuta hører til sjeldenhetene. Avogtil er så små endringer "store". Uansett gode nyheter for oss ebay-maniacs - måtte dollaren bli verdiløs Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 måtte dollaren bli verdiløs Konge sagt knopflerbruce Lenke til kommentar
kilik Skrevet 19. september 2008 Forfatter Del Skrevet 19. september 2008 En svært god dag for oljeprisen og Oslo Børs styrker den norske kronen igjen. Lenke til kommentar
kilik Skrevet 22. september 2008 Forfatter Del Skrevet 22. september 2008 Vi var nesten på 6 kroner, men et kraftig byks tilbake nå etter økt oljepris. Lenke til kommentar
cavumo Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Vi var nesten på 6 kroner, men et kraftig byks tilbake nå etter økt oljepris. Gjøt ikke meg noe, kan godt komme ned på 4-tallet igjen . Lenke til kommentar
Ty4on Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Vi var nesten på 6 kroner, men et kraftig byks tilbake nå etter økt oljepris. Gjøt ikke meg noe, kan godt komme ned på 4-tallet igjen . Da vil jo oljeprisene stige. Bra PC BTW XD M1530. Lenke til kommentar
cavumo Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Vi var nesten på 6 kroner, men et kraftig byks tilbake nå etter økt oljepris. Gjøt ikke meg noe, kan godt komme ned på 4-tallet igjen . Da vil jo oljeprisene stige. Bra PC BTW XD M1530. Har ikke bil, så bryr meg ikke Lenke til kommentar
Wackamole Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Har ikke bil, så bryr meg ikke høh, du har ikke tenkt på oss som har det? eller moped.. går for det samme Lenke til kommentar
Kvinnorna Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 3% på valuta hører til sjeldenhetene. Avogtil er så små endringer "store". Uansett gode nyheter for oss ebay-maniacs - måtte dollaren bli verdiløs blir dollaren verdiløs skal jeg love deg vi i norge går på trynet fortere enn du rekker si ebay Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 3% på valuta hører til sjeldenhetene. Avogtil er så små endringer "store". Uansett gode nyheter for oss ebay-maniacs - måtte dollaren bli verdiløs blir dollaren verdiløs skal jeg love deg vi i norge går på trynet fortere enn du rekker si ebay Bah, tror nok vi er mer avhengig av hva oljen bindes opp mot, måtte nå det være rublos, euros eller rupiees! Og norge går da ikke på trynet selv om Oljen plutselig gir 0.- KR i inntekt fra og med i morgen, derimot så kan det ta et par måneder før man har fått jaktet ned og tatt knekken på hønsegården som springer rundt i panikk og fått erstattet denne med ansvarlige hoder. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Blir dollaren verdiløs har i realiteten den økonomiske verdensorden kollapset 100 %. Så viktig er faktisk dollaren. Og en så fullstendig kollaps vil kreve hendelser av en slik art at med stor sannsynlighet det er ikke er så mange millioner av oss igjen på kloden. Men om verdien av oljen skulle bli O,- kr av helt andre grunner, så overlever vi nok om vi godtar å la bilen stå og gå ned ca 40 % i levestandard i løpet av kort tid. Lenke til kommentar
Nimzo Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Det som kan skje er at oljen kan gå fra å bli priset i dollar til euro f.eks. fordi man har mistet troen på dollaren som en stabil valuta. Dollaren har verdi idag fordi vi velger å tro den er solid, dette kan fort forandre seg om Kina osv ikke lenger har tro på dollaren. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Det som kan skje er at oljen kan gå fra å bli priset i dollar til euro f.eks. fordi man har mistet troen på dollaren som en stabil valuta. Dollaren har verdi idag fordi vi velger å tro den er solid, dette kan fort forandre seg om Kina osv ikke lenger har tro på dollaren. Det skjer alt i dag det, selv om børsprisen er i dollar. Alle valutaer er avhengig av at man tror på de. Men skulle tiltroa til dollar falle så lavt at store økonomiske aktører som Kina mister tilroa til den, vil de fleste andre valutaer bli dratt med i fallet. Husker jeg diskuterte med noen toppforskere innen valuta og finans (vi snakker HEC og Harvard nivå) om at USA og dollar mistet innflytelse som ledende økonomi og valuta. De bare lo av meg, dollaren er viktigere enn noen gang. Lenke til kommentar
Nimzo Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Alle valutaer er avhengig av at man tror på de. Men skulle tiltroa til dollar falle så lavt at store økonomiske aktører som Kina mister tilroa til den, vil de fleste andre valutaer bli dratt med i fallet. Hvorfor? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Alle valutaer er avhengig av at man tror på de. Men skulle tiltroa til dollar falle så lavt at store økonomiske aktører som Kina mister tilroa til den, vil de fleste andre valutaer bli dratt med i fallet. Hvorfor? Flere grunner: 1. Størrelsen til den amerikanske økonomien. USA sitt BNP er 25 % av verdens totale BNP. Kina er fremdeles bare en fjerdedel av dette. 2. 64 % av verdens valutareserver er i dollar. Euro er bare 26,5 %. 3. En overvekt av store børsnoterte selskaper er basert i USA eller har betydelig virksomhet relatert til USA. Betydelige deler av investeringene i disse selskapene er fra andre deler av verden. 4. Den amerikanske stat har en utenlandsgjeld på ufattelig 11 000 milliarder dollar. Det er gjeld som er tatt opp og skal betales i dollar. Så selv om dollaren har blitt svekket mot f.eks Euro og en god del andre valutaer siden 2002, så er den så fundamental og sentral i verdensøkonomien at det at markedene mister tiltro til dollar vil medføre en global depresjon som uten tvil vil medføre negativ vekst i alle land, og disse lands valutaer vil også svekkes. Hvilke som vil svekkes mest er faktisk vanskelig å svare på. Det finnes avanserte modeller for å beregne dette, men de er ikke akkurat 100 %. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Dollaren kan rase ned på 4-tallet innen kort tid. Siden olje prises i dollar og store deler av det markedet ligger utenfor USA så vil oljeprisen gå oppover som en motreaksjon. Norske forbrukere betaler for oljeprodukter i kroner, ikke dollar. Rundt regnet så holder nok oljeprisen i kroner seg relativt stabil selv om balansen mellom olje og dollarkurs forskyves. Tar man med i betraktningen at ~50% av bensinprisen er avgifter som er uavhengige av oljeprisen så ser man at krusningene i bensinprisen kroner halveres. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå