Gå til innhold

Valuta -- Dollar=8,50 Kr | Euro=9,50 Kr | Pund=12,95 Kr


kilik

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Woho, kjoopte WD VelociRaptor 300 GB 10k rpm til 300$ :D

Er det så billig egentlig? I følge xe.com blir det 1530kr, med moms blir det 1912kr.

 

amentio.no selger den til 1944kr (på lager)

Nei, synes ikke det var noen spesielt god handel. Legger heller på 300-400 kr. ekstra for norske reklamasjon/garanti. Føler generelt det er lite å spare på hardware fra USA med unntak av konsoller (PS3 til ca. 2000 kr).

Lenke til kommentar
Woho, kjoopte WD VelociRaptor 300 GB 10k rpm til 300$ :D

Er det så billig egentlig? I følge xe.com blir det 1530kr, med moms blir det 1912kr.

 

amentio.no selger den til 1944kr (på lager)

Eh, jeg slipper moms jeg kan ha med varer for 6k hjem moms fritt.Og jeg fikk 3 aar's garanti paa den rett til WD

Lenke til kommentar

Norge topper igjen Big Mac-indeksen og er dermed verdens klart mest overprisede valuta med 121% i forhold til dollar. Nærmest norske kroner kommer svenske kroner med 79%.

 

En Big Mac på McDonalds i Norge koster 40 kroner, det er klart dyrest i hele verden. Til sammenligning koster den samme burgeren 33 kr i Sverige, 18 kr i USA og 9 kr i Hong Kong.

 

BigMac-indeksen baserer seg på kjøpekraftsparitet, at valutakursen mellom to land bør bevege seg slik at prisen på en vare koster like mye i begge land. Skulle burgeren kostet like mye i Norge og USA burde dollarkursen vært 1 dollar = 11,20 kr.

 

cfn653ja9.gif

Lenke til kommentar
BigMac-indeksen baserer seg på kjøpekraftsparitet, at valutakursen mellom to land bør bevege seg slik at prisen på en vare koster like mye i begge land. Skulle burgeren kostet like mye i Norge og USA burde dollarkursen vært 1 dollar = 11,20 kr.

Om å teste kjøpekraftsparitet var hensikten er valutakurser et svært dårlig mål. Jeg ville ha regnet ut hvor mange minutter en gjennomsnittlig McDonalds ansatt må arbeide for å spise i restauranten de jobber i.

Lenke til kommentar

Ja, det er forsåvidt laget statistikk for det også: http://www.ubs.com/1/ShowMedia/ubs_ch/weal...mp;name=eng.pdf

 

Tall fra 2006, hvor mange minutter en med gjennomsnittslønn (etter skatt) må jobbe for å få råd til en Big Mac:

 

Tokyo - 10 minutes

Los Angeles - 11 minutes

Chicago - 12 minutes

Miami - 12 minutes

New York - 13 minutes

Dublin - 15 minutes

Berlin - 17 minutes

Oslo - 18 minutes

Stockholm - 21 minutes

Istanbul - 48 minutes

Jakarta - 86 minutes

Nairobi - 91 minutes

Bogotá - 97 minutes

 

Men dette er rimelig bortenfor saksområdet for denne tråden...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...