Gå til innhold

Valuta -- Dollar=8,50 Kr | Euro=9,50 Kr | Pund=12,95 Kr

kilik

Anbefalte innlegg

Jeg vil bare minne om at tollvesnet ikke bruker den offisielle dollarkursen når de skal regne om en pakke kommer tollfritt gjennom under 200 kr-grensa eller ikke.

I perioden 25. februar til 3. mars er det kursen 5,330 kr/US$ som gjelder. Kilde

Med andre ord kommer varer som koster under 37,52 US$ tollfritt til Norge.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg vil bare minne om at tollvesnet ikke bruker den offisielle dollarkursen når de skal regne om en pakke kommer tollfritt gjennom under 200 kr-grensa eller ikke.

Heldigvis er det ikke tollvesenet som styrer omregningskursen når man kjøper varen :p

5,23 btw. Det ryktes at kursen vil falle ytterligere de kommende ukene.

Endret av Lilac1
Lenke til kommentar

Jeg vurderer å kjøpe noe fra play.com,men prisen er tett under 200 kr.

Noen som vet hvordan pundet vil bevege seg framover? :)

Varen koster £18,99 * 10,460 = 198,6 kr

Er det en risk for å bli tatt i tollen eller vil kursen holde seg?

Lenke til kommentar
Tollen har satt kurs til 5,16 til uka.

Akkurat nå er dollarkurs 5,11!Ser vi 5,10 senere idag?

jepp,5.10 er kursen nå.det er bare å importere stort.

Venter et par uker, storkontroll på importerte varer og løfter om videre synkende kurs.

Lenke til kommentar
Er det noen som vet hvor jeg kan finne en graf over dollarkursen (USD/NOK) for mange tiår? F.eks siste 100 år?

Finnes ikke i detalj for så lang periode bakover så langt jeg vet. Tidligere har "gullstandarden" og andre "mekanismer" for å holde stabile kurser vært brukt i lange perioder.

Norges Bank har tross dette er graf og tabell som viser utviklingen fra 1819. Men denne bygger på en god del omregninger via andre kurser for eldre data.

Her finner du dette

Kurser fra 1960 finnes her.

Egentlig er kurser før 1960 umulig å gjøre skikkelige sammenligninger av. Det er så mange rare pengepolitiske forhold som spiller en rolle. Husk at man har hatt 2 verdenskriger og diverse andre kriser i perioden 1900 - 1945. Etter 1945 kan man si at perioden 1945 - 1960 er preget av effekten av regulringspolitikk og Marshallhjelpen.

Etter 1960 begynte valutamarkedet å fungere mer normalt, men fremdeles med betydelige reguleringer. Faktisk hadde Norge betydelig binding mot dollar fram til 1971.

Lenke til kommentar

En graf fra 1960 til i dag nedenfor.

Har fortsatt litt igjen til bunnrekorden i 1980 på ca. 4,80.

Euro mot dollar er forøvrig på sitt høyeste noensinne i dag med 1 euro = 1,55 dollar, men så ble ikke euroen innført før i 1999.

post-29439-1204823502_thumb.jpg

Endret av kilik
Lenke til kommentar
Etter 1960 begynte valutamarkedet å fungere mer normalt, men fremdeles med betydelige reguleringer. Faktisk hadde Norge betydelig binding mot dollar fram til 1971.

på grafen ser man det ganske godt ja ...

Tror tiden snart er inne for å kjøpe en del dollar... (5 års perspektiv)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...