Gå til innhold

Valuta -- Dollar=8,50 Kr | Euro=9,50 Kr | Pund=12,95 Kr


kilik

Anbefalte innlegg

Tror vi vil ligge på rundt 6 kroner og en oljepris på rundt $100 (pluss/minus ti dollar) på kort sikt.

 

Er enig i det, problemet er at markedet i svært stor grad er psykologidrevet, og således kan svinge relativt brutalt og mye på kort sikt. Se bare alle disse analytikerne som for noen år siden predikerte fortsatt vekst, som nå driver nesten med dommedagsprofetier (selv om jeg tror mediene overdriver utsagnene).

 

Når alle roper krise, krise, blir den ikke akkurat mindre. Når alle sier oljeprisen skal ned grunnet begynnende depresjon så dumper oljeprisen og dollaren "skyter" i været. Studerer man analytikere over noen år, så er det eneste sikre som kan sies at de treffer langt dårligere enn du og jeg gjør på Oddsen.

 

Men også noe mer langsiktig tror jeg nok dollaren vil stabilisere seg på rundt 6 tallet. Litt avhengig av hvilken politisk kurs USA tar, men de har vel i realiteten ikke så mange alternativer annet enn å begynne å redusere utenlandsgjelda, og det vil uansett styrke dollaren.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alt av varer vi importerer i dollar har blitt 25% dyrere siden bunnen tidligere i sommer. Vi ser nok utslaget i høyere priser i norske databutikker samt andre amerikansk-produserte varer og annet som handles i dollar.

 

For norsk eksportindustri, f.eks. Norske Skog, vil få 25% mer i inntekter enn før for hver dollar de får inn.

 

Samtidig så er det grunn til å tro at folk vil handle mindre elektronikk og annet nå som folk får det tøffere økonomisk. Dette vil presse prisene nedover. Og norsk industri går nok tøffere tider i vente med færre kontrakter, lavere priser i dollar etc. Valutakursen er på den måten en stabilisator som minsker disse utslagene.

 

F.eks. har oljeprisen gått ned med 40% målt i dollar, men bare 25% målt i norske kroner.

Lenke til kommentar
Fysj, vil ha den ned igjen på 5.

 

Vil denne krisepakken i USA ha noko innverknad på kursen eller er det i hovudsak oljeprisen som er den avgjerande faktoren?

 

Begge deler. Men kanskje det viktigste er at valuta-, finans- og aksjemarkedene (også råvare til en viss grad) er hovedsaklig preget av forventninger om framtida og også svært mye psykologi. I tillegg er Norge et såkalt marginalmarked, der svingningene blir større enn i de tyngre markedene.

 

Forventningsbaserte markeder har en tendens til å være mer pessimistiske enn det er grunnlag for når det går nedover og overoptimistiske når det går oppover. For å forklare det, kan vi se på forholdet mellom aksjekurser og vekst i BNP. Man anslår vel at BNP vil endres fra en 2 - 3 % årlig vekst til 0 vekst eller 1 - 2 % årlig fall kortsiktig. Er endringen knyttet til BNP lik i hele samfunnet betyr det at bedrifters omsetning faller ca 1 - 2 %, og resultatet faller noe mer. Allikevel faller aksjekursene, dvs selskapenes verdi basert på framtidig inntjening med 40 - 50 % over 8 - 9 mnd. Grunnen er primært at "resesjonen" ikke slår likt ut på alle, noen vil få problemer. Markedet vet ikke akkurat hvem det er, å reagerer i forhold til at "hvem som helst" kan få problemer.

 

Valutamarkedene fungerer delvis på samme mekanismer, men har også noen særpreg som at når "risikoen" i aksjemarkeder/råvaremarkeder er svært høy, så forlater institusjonelle investorer markeder knyttet til små valutater. Derfor faller Oslo Børs mer enn de andre, og krona svekkes relativt sterkt mot "hovedvalutaene". Dollar vekter ca 60 - 70 %, og Euro en 25 %. Man vil også se at valutaer som SEK og DKK har samme tendenser, men de er i liten grad påvirket av oljepris.

 

Så når markedet er "panisk" er den fulle sammensetningen av årsaker svært vanskelig å finne.

 

Samtidig så er det grunn til å tro at folk vil handle mindre elektronikk og annet nå som folk får det tøffere økonomisk. Dette vil presse prisene nedover. Og norsk industri går nok tøffere tider i vente med færre kontrakter, lavere priser i dollar etc. Valutakursen er på den måten en stabilisator som minsker disse utslagene.

 

F.eks. har oljeprisen gått ned med 40% målt i dollar, men bare 25% målt i norske kroner.

 

Det stemmer nok det, særlig kortsiktig har det en tendens til å skje en reduksjon. Igjen er det psykologi, ikke det at man reelt sett har så mye mindre penger mellom hendene den viktigste årsaken. Den reelle kjøpekrafta i Norge vil endres marginalt det neste halve året, men den vil omfordeles en del.

 

Børs og folks reaksjoner på "finanskriser" er "saueflokk" så det forslår. Og faktisk noe av det som gjør kriser farlige. Tenk om den norske befolkning plutselig reduserer sitt forbruk med 20 %. "Jeg er litt usikker, så jeg avventer de kjøpene der, selv om jobben er 100 % sikker". Om alle tenker slik, ja da blir det morro.

 

At valutakursen er en form for stabilisator, det har du helt rett i.

Lenke til kommentar
Alt av varer vi importerer i dollar har blitt 25% dyrere siden bunnen tidligere i sommer. Vi ser nok utslaget i høyere priser i norske databutikker samt andre amerikansk-produserte varer og annet som handles i dollar.

Jeg tror ikke det er noen proporsjonal sammenheng av flere grunner:

- Pga differensiert prising mellom Euro og Dollar vil fra utenlandske produsenter vil økningen trolig ikke bli fullt så stor som økningen i dollarkursen.

- Pga lagerhold vil ikke prisene øke øyeblikkelig, men over tid.

Lenke til kommentar

jeg skal reise til New york om knappe 2 uker. bør jeg løpe å kjøpe dollar nå? eller vente å se om kursen synker i gjen før jeg skal reise?

 

og hvordan er det å kjøpe mini pc der borte forhold til å kjøpe det her?prisforskjell,garanti og skifte til norsk tastatur og sånt?lønner det seg?

om noen vet hadde jeg satt stor pris på tips (:

Lenke til kommentar
jeg skal reise til New york om knappe 2 uker. bør jeg løpe å kjøpe dollar nå? eller vente å se om kursen synker i gjen før jeg skal reise?

 

og hvordan er det å kjøpe mini pc der borte forhold til å kjøpe det her?prisforskjell,garanti og skifte til norsk tastatur og sånt?lønner det seg?

om noen vet hadde jeg satt stor pris på tips (:

 

Er vanskelig å spå hvordan valutakursene vil se ut om 2 uker, men tror ikke du vil tape noe på å kjøpe nå. Nå er ikke jeg noen finansmann, men slik trenden har vært de siste ukene så er det vel større sannsynlighet for at den vil stige enn at den vil synke.

 

Reklamasjonsretten der borte er nok endel dårligere, og du må også sende maskinen over halve jordkloden om noe er galt og du vil ha problemet ditt fikset - om det skulle dukke opp noe. Mye bryderi ift om du får samme problemet med en PC kjøpt her. Men er du PC-kyndig så ville jeg handlet den der - penger spart er det helt sikkert.

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke kjøpt nå. Man bruker å få en reaksjon tilbake etter en så voldsom økning som de siste dagene.

 

Jeg fikk med ett års internasjonal garanti på en Acer bærbar PC jeg kjøpte i Malaysia for noen år siden. Dvs. jeg kunne levere den inn hos Acer i Norge hvis noe galt skjedde det første året. Sjekk om du får med noe sånt.

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Jeg er ikke noe valuta-ekspert, men begriper ikke hvordan dollar kan stige i forhold til europeiske valuta, i disse dager.

 

Det er amerikanske finans, økonomi og dollar som har havnet i krise, jo. Sunn fornuft tilsier at Euro og NOK burde stige i forhold til dollar. Kan noen forklare hvorfor det er omvendt?

Lenke til kommentar
Jeg er ikke noe valuta-ekspert, men begriper ikke hvordan dollar kan stige i forhold til europeiske valuta, i disse dager.

 

Det er amerikanske finans, økonomi og dollar som har havnet i krise, jo. Sunn fornuft tilsier at Euro og NOK burde stige i forhold til dollar. Kan noen forklare hvorfor det er omvendt?

 

Fordi europeiske og asiastiske banker hadde kjøpt en god del av disse "finansproduktene" og derfor har/risikerer like store tap som de amerikanske bankene. USA har jo faktisk levd over evne i hele Bush sin periode, og finansiert veksten gjennom å låne fra resten av verden. Da går krisen minst like mye ut over resten av verden. Altså krisa er ikke amerikansk lengre, den er verdensomspennende.

 

Omtrent 70 % av verdensøkonomien foregår i dollar. Ved kriser flytte investorer seg svært ofte til plasseringer i den største valutaen, selv om det var i denne krisen startet. Den er uansett den med minst risiko. Da øker etterspørselen etter dollar og prisen stiger.

 

Dette forklarer også hvorfor dollaren har falt tidligere, da problemene først såg ut som å være USA spesifikke, samt at ved stor vekst flytter investorene seg til de markeder som vokser mest, f.eks Norge grunnet høy oljepris.

 

Dette er den enkle forklaringen, den fullstendige tar ca et par dager å skrive om språket skal være forståelig.

Lenke til kommentar
Har vært på fjellet noen dager så jeg har ikke fått med meg nyhetene, men amerikanerene endte vel opp med å vedta redningspakken? Man skulle da tro at den vil føre til økt inflasjon i USA og dermed lavere dollarkurs..?

Tror ikke nødvendigvis det. Det at man håper at den skal dempe nedgangen. Uansett er det andre faktorer som påvirker langt mer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...