Gå til innhold

Porcupine Tree - Albumguide og diskusjon!

Whalecore

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Wow. Sentrum Scene er nå utsolgt. Vitner om at PT er blitt ganske store.

Selv skal jeg se dem på den kanskje største og beste konserten i hele turneen - Hammersmith Apollo i London, bandets hjemby. Skal jeg først se favorittbandet mitt, så er det verd å ta turen dit.

Endret av Speik
Lenke til kommentar
Fikk min Special Edition i dag :)

Ble positivt overrasket over bildene i boka. Trodde 90% av bildene skulle være folk med hånden for ansiktet, men det var ikke slik. Den andre "boka" synes jeg var tøv. Sær kunst og ikke i min gate.

Har hørt rykter om at det skal være et bilde av Steven som barn i special edition. Tror bildet skal være etter Time Flies teksten hvis jeg husker riktig. Kan du sjekke det, og evt. ta et bilde av bildet og poste her? Er så nysgjerrig!! :D

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Etter en hel del gjennomlyttinger så kan jeg endelig slå fast at dette slett ikke er verst.

I starten syntes jeg de korte sangene som Great Expectations, Your Unpleasant Family og The Yellow Windows ble fillers som ikke ga meg stort. Nå synes jeg de er geniale.

The Blind House, Drawing the Line, Time Flies og I Drive the Hearse er favorittene så langt. Klassisk PT! De har mye vokal, noe jeg synes Porcupine Tree låtene ikke klarer seg uten. Stevens vokal er meget behagelig.

Jeg liker ikke instrumentale og kraftige låter som Degree Zero of Liberty. Den synes jeg de kunne klart seg uten. Den har et lovende parti i midten, men det ødelegges med det brutale i starten og slutten. Liker ikke når PT begynner med den overdrevne trommingen deres, uansett hvor genial trommisen er. Spesielt ikke om det står alene og ikke i kontrast til Wilsons myke vokal.

Ellers liker jeg det meste.

Har ikke satt meg godt nok inn i CD2 enda. Hørt litt på Flicker, og jeg synes egentlig ikke den skulle vært i ett spor. Den blir ikke helhetlig nok.

Lenke til kommentar

Går vel ikkje an å høyre på ein dårleg og feil rippa versjon når albumet er ute? :ohmy:

Eg er veldig nøgd med albumet så langt. The Incident har ein tråd som følges, det heng godt saman. Den har ein mix av avslappande, ambientliknande låter samt enkelte med meir fart i, alt i kjend PT-stil. Wilson er som alltid ein svært viktig del av musikken med vokalen. Låter som XXX og YYY blir naturlege favorittar for dei fleste sidan dei står fram frå resten og minnar meir om dei siste tre albumene. The Incident ser eg på som ei 55 minuttar lang låt, som det jo egentleg er. Då blir det litt feil å velge favorittar på disc 1. Dei fleste låter her i verda har ein oppbygning og mellomparti som ikkje står fram samt refreng og soloer som gjev eit særpreg. Låtene som individuelt ikkje stiller så sterkt er ein nødvendighet i komposisjonen.

Disc 2 er kort, men dei har klart å putte inn 4 sterke låter. Om eg skal rangere dei blir det nok frå siste og oppover. Remember Me Lover er ein flott avslutning og ei flott låt som byrjar roleg med gode vokalprestasjoner og bygger seg opp på slutten. I Black Dahlia har me mange flotte PT-elementer, nok ein gong er det vokalen som gjer den flott. Bonnie The Cat er litt røffare, men det blir ikkje vondt å høyre på av den grunn.

Albumet vil eg påstå har meir likehetar med Insurgentes enn dei tre siste albumene til PT, noko som kanskje ikkje er så snodig sidan Wilson har produsent begge dei siste åra. Bandet viser at dei kan fornye seg og ikkje henge seg fast i tidlegare suksess. Med Steve Wilson i spissen er det vel liten fare for at det skal skje, han er eit musikkgeni utanom det vanlege. Synest faktisk albumet har fleire likhetar med album pre-In Absentia.

Høyrer albumet på ein Blu-ray-spelar for augeblikket, men det var tydelegvis ein dårleg match sidan det hakker noko veldig. Ikkje har eg laptopen med diskdrev her heller, så det får bli ein FLAC-nedlasting inntil eg får rippa det sjølv. Å høyre på musikk som hakker er værre enn å dra neglene over ei tavle.

Lenke til kommentar

Liker ikke det konseptet med at det skal være én sang.

Det er ikke alltid jeg får til å høre hele albumet i same slengen, og da hører jeg på de sangene jeg liker best. Og at de da ikke er individuelle sanger, ødelegger jo litt for dem. Siden de funker bedre i albumet som en helhet.

Men at de sangene jeg opplever ikke står så sterkt blir ikke noe bedre av at de skal vurderes som én sang. Siden jeg ikke får følelsen av dette. Jeg kan høre en lang sang (30 min f.eks) og den kan ha deler som står dårlig for seg selv, men som jeg ikke legger merke til fordi den underbygger og står så utrolig godt med resten av sangen. Dette er ikke tilfellet i The Incident. Om de virkelig ville ha gjort det til én sang burde de gitt den ut som én sang og ikke flere sanger, som inndelingen kan forvirre eller påvirke folk til å tro. Jeg er klar over det at det er én sang, men jeg blir fortsatt tvunget til å ta stilling til hver enkel tittel. Det er vel delvis fordi dette er en original plate, og bør kanskje vurderes anderledes. Men det er også fordi jeg vil vite hvilke sanger jeg liker og hvilket forhold jeg har til hver enkelt sang. For eksempel når jeg ikke har tid til å høre hele albumet eller jeg lurer på hvilken "sang" som blir spilt.

Var ikke klar over at den versjonen av Flicker jeg hadde ikke var lik den originale. Hvordan visste du at jeg hadde den på 20 minutter forresten? Det er vel ingenting annet som er feil håper jeg?

Jeg kommer til å kjøpe platen senere. Men kjøper som regel ikke plater før jeg er sikker på at jeg vil høre på dem :)

Endret av Aak1
Lenke til kommentar

Du reagerte på at Flicker var så lang, når den på albumet er 3:45 minuttar og heile albumet er totalt på rundt 20 minuttar. Har du Flicker på 20 minuttar pluss dei tre andre eller er det kun den eine låta på disc 2?

Ikkje alltid eg har anledning til å høyre eit album i sin heilhet, då stoppar eg og fortsetter neste gong eg skal høyre på musikk.

Insurgentes heng ikkje like godt saman som The Incident, men som album synest eg det er veldig godt gjennomført.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Det var snodig.

Det er alltid ein god opplevelse å lytte til PT på grunn av den gode mixen og produksjonen. Trur ikkje eg har opplevd band med betre lydkvalitet enn det PT leverer. Sjølv på hardare låter som Circle Of Manias blir det aldri vondt og slitsomt. Ser fram til den dagen eg kan komplettere Klipsch-anlegget mitt med surroundhøgtalere og lytte til 5.1-produksjonen som finnes på fleire av albumene til PT.

Lenke til kommentar
Var ikke klar over at den versjonen av Flicker jeg hadde ikke var lik den originale. Hvordan visste du at jeg hadde den på 20 minutter forresten? Det er vel ingenting annet som er feil håper jeg?

Jeg kommer til å kjøpe platen senere. Men kjøper som regel ikke plater før jeg er sikker på at jeg vil høre på dem :)

Jeg visste det fordi jeg lasta ned den leaken selv :) Var den som havna på nett først.

Lenke til kommentar
Lydkvalitet? Tenker du på det tekniske?

Ja.

Forskjellen i lydkvalitet mellom band er noe jeg sjelden vurderer.

Kvalitet på lydfilen kan jeg vurdere. Men det er ikke slik at jeg føler at Porcupine Tree har bedre lydkvalitet som sådan, enn andre band som lager musikk i dag.

Lenke til kommentar

PT er kjent for å ha veldig god mix, det er absolutt ikkje gitt at den er like god hos alle. Eit skrekkeksempel er Death Magnetic, siste albumet til Metallica. Der har dei mixa det til helvete for å få høgare lyd, noko som samtidig tok vekk dynamikken og delar av lydbiletet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...