Gå til innhold

Raid kontrollerkort eller gå for det integrerte ?

Avean

Anbefalte innlegg

Har 2 raptor disker jeg vurderer å putte i Raid0 men er det noe vits i å bruke det integrerte kontrolleren på hovedkortet ? Er det ordentlig merkbar forskjell hvis jeg setter i ett dedikert ett ?

Annen ting, nyere kontrollerkort kommer i pci-express format nå som sikkert gir større båndbredde også.

Endret av Avean
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For at det skal være noe poeng i å kjøpe en kontroller så burde du gå for en ekte HW-RAID-løsning. (som da koster litt..). Om du kun skal kjøre de to diskene i et RAID ser jeg ikke helt poenget med å kjøre de på en dedikert kontroller. Ytelsesforskjellen vil antagelig bli marginal.

Lenke til kommentar

Hva tenker du på da ? Å kjøre flere disker i Raid ? Tenkte Raid 0 blir det beste for ytelse. De to raptordiskene mine bruker jeg som system og spilldisk. Er de to tingene som krever mest ytelse.

Det jeg tenkte var å gå for ett 2P SATA300 kontrollerkort i PCI-E format, det må jo bli ganske mye bedre enn ett integrert ett vel ? Også bytter jeg hovedkort en del så vil gjerne ta med meg raidet videre engang.

Var ihvertfall kokko når jeg hadde de to raptor diskene i raid0 på det integrerte kontrollerne før, satte å bare lo av ytelsen. Men er dessverre så ustabilt så tenkte å kjøpe ett ordentlig BADASS kontrollerkort, 2p selvsagt.

Endret av Avean
Lenke til kommentar
Det jeg tenkte var å gå for ett 2P SATA300 kontrollerkort i PCI-E format, det må jo bli ganske mye bedre enn ett integrert ett vel ? Også bytter jeg hovedkort en del så vil gjerne ta med meg raidet videre engang.

9614711[/snapback]

Med dagens maskiner viser det seg ofte at software-RAID er like kjappt som fullblods hardware-RAID. BAD ASS 2P kort tror jeg faktisk ikke jeg har sett i det hele tatt. Og forskjellen mellom ett kontrollerkort i PCIe format og integrert trenger faktisk ikke å være noe annet enn sokkelen det står i. Det integrerte kan godt være koblet til PCIe bussen, og derfor gi minst like god hastighet som ett du kjøper utenom. Men dette er noe du bør se på. Ofte finnes det ett skjema som viser hvordan de forskjellige tingene er koblet sammen på hovedkortet.

Lenke til kommentar

Hmm ok sånn å forstå ja, kanskje jeg burde bruke det integrerte likevel. Hadde bare så rare bugs sist jeg brukte det, ytelsen var latterlig bra men fikk noen sære problemer jeg ikke greide å løse som treg filoverføring, mens generelle diskoperasjoner gikk lynraske.

Lenke til kommentar

Normalt sett skal du kunne klare deg bra med integrert raid-kontroller, spesielt hvis du bare skal kjøre raid0 på systemdisker (f.eks. raptor). Har testet det selv, og det funker som fæææn.

Opplever du problemer med integrert raid kontroller, flash bios. Er det snakk om en "ekstra integrert kontroller" (f.eks. integrert highpoint brikke), flash den også.

Sjekk også ut at du har nyeste drivere.

Et "badass kort" har kun mer for seg hvis du skal sette opp noe på (fil)servernivå, og vil ha stabilitet og sikkerhet på produksjonsivå. Da snakker vi også om mer avanserte raid enn 0 eller 1.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
Hmm ok sånn å forstå ja, kanskje jeg burde bruke det integrerte likevel. Hadde bare så rare bugs sist jeg brukte det, ytelsen var latterlig bra men fikk noen sære problemer jeg ikke greide å løse som treg filoverføring, mens generelle diskoperasjoner gikk lynraske.

9615020[/snapback]

Treg filoverføring er ikke unormalt dersom det skjer mellom partisjoner på samme raidoppsett. Årsaken er at de samme diskene skal både lese og skrive samtidig, i tillegg til at de samme kablene overfører data begge retninger. Og det går tregt, raid eller ikke raid.

Ørjan...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...