Gå til innhold

Vil CO2-terroristene komme?


Anbefalte innlegg

Kollektivtransport er kjipt.

 

Den største friheten jeg nyter er å kunne sette meg bak rattet i min egen bil og kjøre akkurat hvor jeg vil uten å dele buss med 50 andre.

 

Man skal vel få lov å ha den friheten?

 

Kollektivtransport i funker på enkelte lange strekninger, men når det er snakk om kortere turer velger jeg heller bilen fordi den rett og slett gir meg mer frihet.

 

Jeg orker ihvertfall ikke leve livet etter en rutetabell.

 

Men gi meg en skikkelig bil som også er miljøvennlig så skal jeg gjerne kjøre den, men jeg orker ikke kjøre rundt i en liten plasttralle.

9603995[/snapback]

 

Bensin og diesel er en begrenset ressurs og vi har per i dag ikke noe godt alternativ til å erstatte det den dagen oljen tar slutt. Derfor bør det brukes mindre olje/kull så vi rekker å få på plass et alternativ. Så nei, den friheten er det ikke en selvfølge at du eller jeg skal få lov til å ha.

9604052[/snapback]

 

Dersom denne ressursen er så begrenset så bør myndighetene innføre restriksjoner og personlige kvoter.

 

Inntill det skjer kjører jeg med god samvittighet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva om alle tenker sånn? Nei, det er så få som tar bussen så jeg kjører bare selv.  Jeg er enig i at det er mange plasser i Norge der personbil er det beste alternativet, men jeg tviler på at det er slik for majoriteten. Uansett kan vi ikke leve slik vi gjør nå. Elbiler har batterier. Dieselbiler tror folk er miljøvennlige, selv 4-hjulerne ("med miljøvenlig partikkelfilter" :roll:) i tilleg til at de kun er 3% bedre på CO2, bensinbiler sier seg selv, biodieselbiler forurenser mye de og i tilleg til at de tar maten vekk fra de fattige. Den eneste løsningen jeg ser er å bruke bil minst mulig, og bruke kollektivt og gjøre de små tingene når man kan gjøre de.

9604054[/snapback]

 

Bussene er jo ikke akkurat miljøvennlige de heller. Nok om det. Alle må gjerne tenke sånn for min del. Men dersom miljøproblemet er så stort så gi oss personlige CO2 kvoter så kan vi bestemme selv om vi vil bruke dem på bilkjøring eller buss eller hva som helst.

 

Skal man slå et slag for miljøet bør man heller gjøre noe for å utbedre veinettet i Norge, noe som vil føre til reduserte utslipp på sikt.

Lenke til kommentar
Hva om alle tenker sånn? Nei, det er så få som tar bussen så jeg kjører bare selv.  Jeg er enig i at det er mange plasser i Norge der personbil er det beste alternativet, men jeg tviler på at det er slik for majoriteten.

9604054[/snapback]

Har ikke sagt at det ikke er slik for majoriteten, men ser det til stadighet selv i praksis at det ikke lar seg gjøre å reise kollektivt for meg. Hadde ejg hatt en reel mulighet, dvs at det bare hadde kostet litt mer og tatt litt mer tid så hadde ejg gjort det. Jeg tenker ikke at få tar buss på strekningene, jeg SER det, det bor jo nesten ikke folk der, hvor skal kundene komme fra?

 

Skal trolig snart begynne i en ny jobb: siden jeg har flere jobber og er knyttet opp mot et bestemt sted geografisk må jeg pendle til den ene jobben. Avstanden er 12 mil en veg. Med kolletivtransport tar denne turen 3 timer pluss at jeg må sykle noen kilometer, jeg vil da komme en time for seint på jobb hver dag selv om jeg tar første buss\tog som går. Med bil tar turen litt under 1,5 timer og da samkjører jeg ofte med 1-2 andre. Nok en gang er eneste alternativ for meg bilen. Det andre valget er å la være å jobbe.

Lenke til kommentar
Dersom denne ressursen er så begrenset så bør myndighetene innføre restriksjoner og personlige kvoter.

 

Inntill det skjer kjører jeg med god samvittighet.

9604092[/snapback]

Og der er problemet med demokrati. Når folk tenker slik stemmer de slik, og da vil ikke politikerene våge å gjøre noe slikt. Folk skyver problemet til politikerene når det er opp til deg selv, som vi ser gjør ikke politikerene noe drastisk. Vi trenger noen til å ta oss i nakken, enten det er en diktator eller ikke. Akkurat som Churchill i 2. verdenskrig.

Endret av Fruktkake
Lenke til kommentar
Dersom denne ressursen er så begrenset så bør myndighetene innføre restriksjoner og personlige kvoter.

 

Inntill det skjer kjører jeg med god samvittighet.

9604092[/snapback]

Og der er problemet med demokrati. Når folk tenker slik stemmer de slik, og da vil ikke politikerene våge å gjøre noe slikt. Folk skyver problemet til politikerene når det er opp til deg selv, som vi ser gjør ikke politikerene noe drastisk. Vi trenger noen til å ta oss i nakken, enten det er en diktator eller ikke. Akkurat som Churchill i 2. verdenskrig.

9604110[/snapback]

 

Demokrati kan være fælt ja.

 

Jeg er på ingen måte imot miljøvern, men dersom miljøvernet skal gå på bekostning av hele min livskvalitet så er jeg ikke så positiv lenger.

 

Jeg kjører ikke et bensinmonster og jeg prøver også å begrense kjøringen min, men jeg har ingen dårlig samvittighet for den kjøring jeg faktisk gjør.

 

Jeg tror den beste løsningen kommer når man kommer opp med mer miljøvennlige former for transport.

 

Disse dieselmonstrene av noen busser er vel ikke akkurat miljøvennlige de heller?

Lenke til kommentar
Hvis du reiser 1000 mil med buss bidrar du til 122kg C02 per pers. Med en vanlig bil blir det 286 per pers, og med disse 4-hjulstrekkerne blir det 712kg per pers.

9604207[/snapback]

 

Hva er disse tallene basert på?

 

Hvor mange passasjerer regner man da i en gjennomsnittlig buss, og hvor mange passasjerer regner man i bilen?

Lenke til kommentar
Det blir nok litt merutslipp :) Men er allikevel mest til irritasjon og gir merarbeid.

 

Du kan jo pumpe for hånd feks.

9603788[/snapback]

Jeg ser at du aldri har kjørt bil før.

 

Vel, hvis majoriteten brukte kollektivt har jeg store tvil om at CO2-utslippene hadde blitt større. Desuten er klimakrisen et bevis for at vi ikke kan ha samfunnet slik vi har det nå. Vi kan ikke pendle mellom Spania og Norge hver sommer. Vi kan ikke reise over halve landet for å feire jul med slekt. Vi må gjøre kompenseringer og bli der vi er, og når vi først skal reise må vi reise kollektivt.

9603913[/snapback]

Klimakrisen er et bevis på at media prøver alt mulig for å selge mer.

 

Bensin og diesel er en begrenset ressurs og vi har per i dag ikke noe godt alternativ til å erstatte det den dagen oljen tar slutt. Derfor bør det brukes mindre olje/kull så vi rekker å få på plass et alternativ. Så nei, den friheten er det ikke en selvfølge at du eller jeg skal få lov til å ha.

9604052[/snapback]

Kullresursene holder i tusen år til og med stadig bedre utvinningsteknologi holder oljen i over 100 år fremover, eneste grunnen til at man vil slutte å bruke olje er den dagen det blir for dyrt å få den opp av jorden. Saken er også at shell, texaco og alle oljeskeikene ikke har lyst til at du kjører med elektrisk bil. Så forskningen på alternativ drivstoff er ikke så utbredt.

 

Folk skyver problemet til politikerene når det er opp til deg selv, som vi ser gjør ikke politikerene noe drastisk.

I Oslo er det billigere å kjøre bil enn å ta buss, tror du folk tar bussen da ?

Lenke til kommentar

Klimakrisen er et bevis på at media prøver alt mulig for å selge mer?

 

Kan du pressisere dette? Kanskje de prøver å vekke oss? Mener du alt er naturlig og kun et stort medieoppstyr? Er det galt av de å påpeke at det er med CO2 nå enn det har vært på 650.000 år?

Endret av Fruktkake
Lenke til kommentar
Vi kan ikke pendle mellom Spania og Norge hver sommer.
Jeg flyr til utlandet minst 1 gang i måneden. Og gjør det med god samvittighet.
Vi kan ikke reise over halve landet for å feire jul med slekt.
Nei, da flyr jeg helst til en annen verdensdel. ;-)

 

Som du kanskje har fått med deg i andre tråder så begrenser flytrafikk den globale oppvarmingen. :tease:

Vi må gjøre kompenseringer og bli der vi er, og når vi først skal reise må vi reise kollektivt.

La meg gjette? Du bor meget sentralt og har godt kollektivtilbud idag? Det er andre enn deg selv som skal miste mulighetene til et arbeidsliv eller sosial omgang. Du høres ut som en typisk cappuccino-sosialist fra Grünerløkka som legger ut om alt andre en deg selv skal ofre.

Lenke til kommentar
Hva i alle dager er det som er admirabelt, moralsk eller nødvendig ved å ta seg til rette og angripe andre menneskers eiendom i et demokrati?

 

Det er allment opplest, vedtatt og godkjent av de fleste at menneskeskapt global oppvarming er en realitet. Hovedsakelig fattige mennesker vil lide som følge av dette. Det er derfor høyst relativistisk moralsk å ødelegge ting som forårsaker dette. Det er faktisk 100% logisk.

 

Men bare om man svelger klimapropaganden man får servert...

Lenke til kommentar
Det er derfor høyst relativistisk moralsk å ødelegge ting som forårsaker dette. Det er faktisk 100% logisk.

Men så kommer det som er temaet i denne tråden: skal dette gjøres med demokrati, lov og orden eller skal enhver springe rundt og ta seg til rette og angripe andre personer og deres eiendom etter eget innfall?

Lenke til kommentar
Hva i alle dager er det som er admirabelt, moralsk eller nødvendig ved å ta seg til rette og angripe andre menneskers eiendom i et demokrati?

 

Det er allment opplest, vedtatt og godkjent av de fleste at menneskeskapt global oppvarming er en realitet. Hovedsakelig fattige mennesker vil lide som følge av dette. Det er derfor høyst relativistisk moralsk å ødelegge ting som forårsaker dette. Det er faktisk 100% logisk.

 

Men bare om man svelger klimapropaganden man får servert...

9605718[/snapback]

 

Jeg skjønner fortsatt ikke hvordan det skåner miljøet å tappe ut luft av bildekk?

Lenke til kommentar

Det skåner ikke miljøet, men det har da skap debatt. Og om du finner luften tappet ut av bilen din hver gang du skal på kjøretur :scared:, kanskje du velger en annen type bil neste gang.

 

Vi forbruker mere ressurser enn det som er bra. Forandringene som skjer vil gå hardest utover de fattige, og de vil også gå utover våre barn.

 

Men som dere sier, hva er vitsen med å gjøre noe selv, så lenge poitikerene vi har valgt inn ikke gjør noe... Nei det vil bare være dumt. La oss heller fylle ørene med motorduren og smile fint til ungene når vi slipper dem av på skolen i morgen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...