chokke Skrevet 6. oktober 2007 Del Skrevet 6. oktober 2007 Du kan jo fint ha passasjer(er?) på scooter/moped. Ulovlig, greit nok, men det hindrer ikke ungdommen. Bare å fokusere på det fra tidlig alder og vise "worst case scenario" Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 6. oktober 2007 Del Skrevet 6. oktober 2007 Men hva har det med saken å gjøre? Jeg skjønner ikke helt hvor du vil? Lenke til kommentar
Belarnion Skrevet 6. oktober 2007 Del Skrevet 6. oktober 2007 Til dere som mener fartsbøter bør regnes ut fra kjøreforhold: Hvem er det som skal settes til å "synse" om hva slags forhold det er? Det vil da nærmest bli umulig å håndheve? Hva tjener man på å kjøre i 100 i 90-sone? Du tjener sannsynligvis mer tid på å jogge til alle ærender du har i løpet av en dag istedenfor å gå. Dessuten får du trim. Det gjør du sjelden av å kjøre i 90. Hvis man mener dagens fartsgrenser er så utrolig horrible så tror jeg det dummeste man kan gjøre er ignorere de på trass. (Som jeg føler en del folk gjør.) Hva gjør man med unger som på trass bryter alle regler? Man gir i hvertfall ikke etter. Det er det dummeste man kan gjøre. Unger mener gjerne de skjønner mye mer enn de som lager regler (De voksne). Det samme gjelder med mange bilister. (De mener de skjønner mer enn de som setter fartsgrenser.) Jeg mener at det er idioti å bryte fartsgrensen uansett. om det er helt tomt på veien, 4-felts motorvei med midtdeler har det ingen innvirkning på hva jeg mener. Om man virkelig vil endre på dagens system bør man kanskje trekke i politiske tråder? Snakke med trafikkforskere? Bilprodusenter? Rett og slett lage en politisk sak ut av det? Å fortsette med å trosse fartsgrensene fører neppe noen vei. Jeg støtter Simen1's forslag. Med et unntak: Jeg hadde gjerne sett at det ble enda strengere straffer for ungdom (som meg) å bryte trafikkregler. Om man hadde mistet lappen i 2-3 år for å bli tatt i å kjøre 20% over fartsgrensen to ganger i periode fra man er 18 til man er 22 år, ville kanskje minket anntall lovbrudd? Om du kommer 20% over fartsgrensen "ved en forglemmelse" eller "ved et uhell" har du ikke altfor mye på veien å gjøre. Mener jeg da. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2007 Hvis mopedbiler blir lovlig for 16-åringer så synes jeg ikke det er så galt at de kan ha med seg to passasjerer i en topphastighet på 50 km/t i en kupé. Å ha én passasjer på en vanlig moped tror jeg er mer risikabelt. To passasjerplasser vil også gi en miljøgevinst i form av at man får fraktet flere personer med ett kjøretøy. Hvis hver person i en venneflokk skulle hatt hvert sitt kjøretøy så er jo ikke det noe bedre. Lenke til kommentar
Barely dead Skrevet 6. oktober 2007 Del Skrevet 6. oktober 2007 Om man hadde mistet lappen i 2-3 år for å bli tatt i å kjøre 20% over fartsgrensen to ganger i periode fra man er 18 til man er 22 år, ville kanskje minket anntall lovbrudd? Om du kommer 20% over fartsgrensen "ved en forglemmelse" eller "ved et uhell" har du ikke altfor mye på veien å gjøre. Mener jeg da. 9650151[/snapback] Det er vel 30000 kr i bot og 2 måneder i fengsel i tillegg regner jeg med Lenke til kommentar
noob11 Skrevet 6. oktober 2007 Del Skrevet 6. oktober 2007 (endret) Til dere som mener fartsbøter bør regnes ut fra kjøreforhold:Hvem er det som skal settes til å "synse" om hva slags forhold det er? Det vil da nærmest bli umulig å håndheve? Kan sette kriterier. Regner det? snør det? er det is på veien? Jo grundigere man skal vurdere jo mer arbeid krever det, men om man bare tar med et kriterie i tillegg til fart blir det i mine øyne riktigere. Feks, er det snø på veien eller ikke? Hva tjener man på å kjøre i 100 i 90-sone? Du tjener sannsynligvis mer tid på å jogge til alle ærender du har i løpet av en dag istedenfor å gå. Dessuten får du trim. Det gjør du sjelden av å kjøre i 90. Nytteverdien av å kjøre for fort er vel irrelevant for diskusjoen av hvordan brudd skal straffes. Argumentet er forsåvidt ikke helt bra det heller. Man skal altså la være å spare tid fordi man tjener mer tid på andre områder? lyst til å bruke samme argumentet med miljø? Jeg trenger jo ikke forurense mindre siden det jeg forårsaker er så lite i forhold til å feks en fabrikk Hvis man mener dagens fartsgrenser er så utrolig horrible så tror jeg det dummeste man kan gjøre er ignorere de på trass. (Som jeg føler en del folk gjør.) Hva gjør man med unger som på trass bryter alle regler? Man gir i hvertfall ikke etter. Det er det dummeste man kan gjøre. Unger mener gjerne de skjønner mye mer enn de som lager regler (De voksne). Det samme gjelder med mange bilister. (De mener de skjønner mer enn de som setter fartsgrenser.) Jeg er enig at man ikke må gi etter overfor barn som bryter på trass. Men, erfaring viser at mange foreldre gjør det alikevel. En annen grunn til at barn bryter regler er fordi de ikke forstår dem. Hvis trafikkloven er uforstårlig så vil flere bryte den. En lov man er enig i og ser klar nytte av blir overholdt av langt flere. Så var det poenget med fornuftige regler. Vi blir jo lært opp til å tenke selv (i allefall sier skolen at den prøver på det), så hvis noen setter en vilkårlig regel så er vi istand til å selv vurdere riktigheten av den. Den biten er forsåvidt også innarbeidet i norges lover via nødrett og nødverge. Vi har lov til å bryte lover om det er viktig. (og en evt dommer er enig at var viktig) Det å følge regler bare fordi det er regler er i mine øyne noe tanketomt. Det å følge regler fordi det er fornuftige gode regler er bra Jeg tror hensikten med fartsgrenser er å forminske antall farlige situasjoner. Hvis det er premisset så vil det jo være naturlig at alvorligheten av å bryte reglene må veies i forhold til hvor mye man øker potensialet for farlige situasjoner. Å kjøre 10 over på en tom 4felt med midtdeler øker ikke antall potensiellt farlige sitasjoner så mye som å kjøre 10 over på en uoversiktlig svinget fjellvei. Hvis hensikten med fartsgrensen ikke går på å redusere antall potensielt farlige situasjoner så faller den argumentasjonen. Når det gjelder de som setter fartsgrenser. De setter jo ikke grenser basert utelukkende på hva veien/området tilsier. Si det er en vei uten bebyggelse og uten små stikkveier. Den blir satt til 80 selv om det er galskap å ta svingene på den i 80. Det finnes foresten også veistrekker der man faktisk tar hensyn til forholdene. En vei jeg bruker daglig har 60 mellom 8 og 16 og 80 utenom. Det synes jeg er fornuftig. I det tidspunktet er det større fare for at unger er i veien, mens det på kveldstid så og si aldri er et eneste menneske der. Slik jeg erfarer er det veldig få som bryter 60, men endel som bryter 80 på den strekka. Det viser jo at billistene skjønner hvorfor det er 60 og respekterer det, og at de skjønner at 80 er max fordi det ikke er noen andre grenser man får lov å sette der. Dermed er det lettere å bryte 80en fordi grunnen til den er at man tilfeldigvis valgte 80 som maks grense. (det er jo forsåvidt noe tullete at den grensen gjelder lørdag og søndag også, når det ikke er unger på veien uansett, men men) Btw, jeg sier ikke at bilister vet mer enn de som setter fartsgrenser generellt, men en bilist som er i en situasjon kan vurdere den situasjoen individuellt. Det kan ikke fartsgrensesetterene gjøre, de må vurdere situasjonene generellt. En generell regel vil alltid virke tullete i spesielle situasjoner. Så klart grensen på 100 på noen veier ikke er laget med utganspunkt at du er eneste bilist der. Den er laget som en generell grense basert på veien, antatt/forventet trafikkmengde osv. Hadde grensen vært laget på bagkrunn av at det bare var 1 billist som brukte veien om gangen så kunne den jo vært satt langt høyere Jeg mener at det er idioti å bryte fartsgrensen uansett. om det er helt tomt på veien, 4-felts motorvei med midtdeler har det ingen innvirkning på hva jeg mener. Jeg mener det er idioti å ha samme grense på en helt tom 4felt med midtdeler, som en svinget fjellvei Endret 6. oktober 2007 av noob11 Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 6. oktober 2007 Del Skrevet 6. oktober 2007 Hvis mopedbiler blir lovlig for 16-åringer så synes jeg ikke det er så galt at de kan ha med seg to passasjerer i en topphastighet på 50 km/t i en kupé. Å ha én passasjer på en vanlig moped tror jeg er mer risikabelt. To passasjerplasser vil også gi en miljøgevinst i form av at man får fraktet flere personer med ett kjøretøy. Hvis hver person i en venneflokk skulle hatt hvert sitt kjøretøy så er jo ikke det noe bedre. 9650422[/snapback] Der er vi uenige. En 16 åring med passasjerer risikerer altså å skade mange flere enn en 16 åring uten pasasjerer. Derfor mener jeg at det også er absurd at 16-åringer kan kjøre traktor på veien. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå