cyclo Skrevet 3. oktober 2007 Del Skrevet 3. oktober 2007 Når det gjelder andre forenklede forelegg så går de på enten eller. Enten så forsøpler du litt eller så forsøpler du så mye at du skal i retten. Det er jo ikke slik at en som slipper fra seg et tyggispapir får et mindre forenklet forelegg enn en som slipper fra seg en bærepose full av søppel. Det er heller ikke slik at en som stjeler en ting til 50 ør for noe mindre forelegg enn en som tar noe til 500. Ingen skalering altså. Får du parkeringsbot så spiller det ingen rolle hvor lenge du har stått ulovelig.Når vi så kommer til å kjøre for fort så blir det plutselig en skala som følges. Den skalaen vurderes på ett kriterium. Jeg forstår selvsagt hvorfor det gjøres slik. Det er enkelt. Men, i mine øyne ville en skala med to kriterier være mer riktig. Jo flere kriterier, jo riktigere blir det. Hadde man sagt fra 0-20% over hastigheten medfører en viss sum i straff, og alt over blir rettsak så hadde det vært likt med de andre foreleggene. 9627159[/snapback] Det er ikke sant. Forenkelt forelegg i tolloven f. eks. varierer avhengig av hva og hvor mye man har smuglet man har smuglet: På enkelte ting, som f. eks. drikking på offentlig plass, varierer bøtesatsene ut fra hvilket politidistrikt du er i, om det er første, andre eller 3 gang, etc. Lenke til kommentar
ArmenMinAU Skrevet 3. oktober 2007 Del Skrevet 3. oktober 2007 Det blir også nevnt at motorsykkler er mindre farlig for medtrafikanter og at det derfor kan argumenteres for at fartsovertredelser med motorsykkel ikke medfører samme straff. I såfall burde jo en som kjører for fort i en veldig lett bil få mindre straff enn en som kjører for fort i en veldig tung bil 9627159[/snapback] Kan du kjøre denne "lette" bilen din like smal, kort og kjappstyrt som en motorsykkel? Lenke til kommentar
noob11 Skrevet 3. oktober 2007 Del Skrevet 3. oktober 2007 (endret) Det er ikke sant. Forenkelt forelegg i tolloven f. eks. varierer avhengig av hva og hvor mye man har smuglet man har smuglet: På enkelte ting, som f. eks. drikking på offentlig plass, varierer bøtesatsene ut fra hvilket politidistrikt du er i, om det er første, andre eller 3 gang, etc. 9627326[/snapback] heh, da skulle du brukt de eksemplene til å begynne med Uansett, det med bøtsatsen for drikking på offentlig plass har jo flere kriterier som vurderes, så det viser jo at det er mulig å ha en skala basert på mer enn ett kriterie. Det med smugling av alkohol/etc er i mine øyne heller ikke likt som i trafikken. Smugler man en flaske sprit så er overtredelsen like 'ille' (nesten) uansett hvordan man gjør det. Kjører man 10 over så kan en situasjon være langt farligere enn en annen. Btw, legg merke til at jeg aldri har argumentert for at man skal ha mindre straff enn i dag for å kjøre 10 over i forskjellige situasjoner. Man kan like gjerne ha dagens bøter som minimum, også legge til mer for farligere situasjoner. Det er ikke bøtsatsene, eller fartsgrensene jeg primært argumenterer for/mot. Det er det at forskjellig situasjoner medfører lik reaksjon. For det er vel graden av fare som er motivasjonen for å straffe folk som bryter fartsgensene? ArmenMinAU: like smal blir nok for vansklig, men kort er jo mulig. Kjappkjørt.. Hastighet eller hvor manøvrbar den er? Hastighet blir vansklig siden den må veie mer, men kjørbarhet kan bli bedre. Uansett, det var prinisppet med man vurderer et fremkomstmiddel som mindre farlig og derfor gir 'mindre' straff jeg var ute etter Endret 3. oktober 2007 av noob11 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 3. oktober 2007 Del Skrevet 3. oktober 2007 Hmm. Jeg mener å ha lest at de aller fleste motorsykkelulykkene skjer uten innvolvering av andre enn motorsyklisten selv. Altså velt, utforkjøringer, mm? 9626724[/snapback] Det er sant, men som armenmin nevner, så er det store flertallet av ulykker der flere er involvert ikke motorsyklistens feil, og man har også vesentlig mindre sannysnlighet for å skade medtraffikanter, om det er ens feil eller ikke. Selvsagt er det ikke nødvendigvis sånn at man ikke skal bry seg om ulykker som bare går utover sjåføren, men det er ihvertfall et "forsonende trekk". AtW Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 3. oktober 2007 Del Skrevet 3. oktober 2007 Det blir også nevnt at motorsykkler er mindre farlig for medtrafikanter og at det derfor kan argumenteres for at fartsovertredelser med motorsykkel ikke medfører samme straff. I såfall burde jo en som kjører for fort i en veldig lett bil få mindre straff enn en som kjører for fort i en veldig tung bil 9627159[/snapback] Vel, det var der ideen min med et fartsgrensesystem som hadde en propsjonalitet til kinetisk energi kom inn i bildet AtW Lenke til kommentar
noob11 Skrevet 3. oktober 2007 Del Skrevet 3. oktober 2007 (endret) hehe, den høres bra ut. Jeg stemmer for den Endret 3. oktober 2007 av noob11 Lenke til kommentar
ArmenMinAU Skrevet 3. oktober 2007 Del Skrevet 3. oktober 2007 ArmenMinAU:like smal blir nok for vansklig, men kort er jo mulig. Kjappkjørt.. Hastighet eller hvor manøvrbar den er? Hastighet blir vansklig siden den må veie mer, men kjørbarhet kan bli bedre. 9627438[/snapback] Haha, det er nok så og si umulig å lage en vanlig bil med motorsykkel-kjøreegenskaper, samtidig som den skal være på samme størrelse som sykkelen. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 Forslag til endring. Forslaget til Simen1 var litt for grovmasket synes jeg, så velger å legge inn et forslag til 40km/t og under: Strekninger med fartsgrense på 60 km/t eller lavere. Fartsoverskridelse til og med: 5 km/t 1600 kroner + 2 prikker. 10 km/t 2900 kroner + 2 prikker 15 km/t 4200 kroner -> 3 måneds beslag av lappen osv. Dessuten burde man også gjøre bøtenivået litt mer rettferdig enn det er i dag. Prøve å holde en råd tråd når det gjelder nivået gjennom hele lovgivningen, og ikke bare ha ekstra høye satser for bileiere. Altså høyne det over hele listen tilsvarende. Lenke til kommentar
noob11 Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 ArmenMinAU:like smal blir nok for vansklig, men kort er jo mulig. Kjappkjørt.. Hastighet eller hvor manøvrbar den er? Hastighet blir vansklig siden den må veie mer, men kjørbarhet kan bli bedre. 9627438[/snapback] Haha, det er nok så og si umulig å lage en vanlig bil med motorsykkel-kjøreegenskaper, samtidig som den skal være på samme størrelse som sykkelen. 9630545[/snapback] Ja, den må jo nødvendigvis være bredere. Dermed vil den også veie mer og få dårligere akselerasjon. Derimot vil fire hjul bedre stabiliteten, og jeg går utifra at 4hjuls trekk er bedre enn 1hjuls trekk. Ehm, ja. Vanlig bil sier du... Det går jo ikke ann. Det må jo bli en uvanlig bil En enmanns bil trenger jo ikke være stort større enn en motorsykkel. Lenke til kommentar
McBitch Skrevet 5. oktober 2007 Del Skrevet 5. oktober 2007 En en-mannsbil med egenskaper som motorsykkel? Hva med en motorsykkel? Lenke til kommentar
ArmenMinAU Skrevet 5. oktober 2007 Del Skrevet 5. oktober 2007 Jeg har på følelsen av at den bilen noob11 drømmer om, er en som kommer til å velte ved første sving. Og nei, 4hjuls trekk er ikke nødvendigvis bedre enn 1 hjuls. Lenke til kommentar
McBitch Skrevet 5. oktober 2007 Del Skrevet 5. oktober 2007 En bil? What else is new. Lenke til kommentar
chokke Skrevet 5. oktober 2007 Del Skrevet 5. oktober 2007 Den er liten, går visstnok på solcelle og vind ( ) og sikkert jævla sikker når du møter en trailer i 100... Lenke til kommentar
noob11 Skrevet 6. oktober 2007 Del Skrevet 6. oktober 2007 den så jo faktisk ganske gøy ut Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2007 Den er liten, går visstnok på solcelle og vind ( ) og sikkert jævla sikker når du møter en trailer i 100...9646255[/snapback] Man får neppe kjøre på motorvei med en sånn om den virkelig går på bare vind og lys. Da regner jeg med en toppfart på 50 km/t og laaang ladetid. Regner med den passer fint for innendørs bruk i store parkeringshus, byesentre med godt klima og strenge miljøkrav (f.eks Los Angeles), Den passer sikkert fint som golfbil eller bil til bruk i store flyterminaler også. Den lille vifta på toppen bør være mulig å legge i bagasjerommet under kjøring. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 6. oktober 2007 Del Skrevet 6. oktober 2007 (endret) Den er liten, går visstnok på solcelle og vind ( ) og sikkert jævla sikker når du møter en trailer i 100...9646255[/snapback] Man får neppe kjøre på motorvei med en sånn om den virkelig går på bare vind og lys. Da regner jeg med en toppfart på 50 km/t og laaang ladetid. Regner med den passer fint for innendørs bruk i store parkeringshus, byesentre med godt klima og strenge miljøkrav (f.eks Los Angeles), Den passer sikkert fint som golfbil eller bil til bruk i store flyterminaler også. Den lille vifta på toppen bør være mulig å legge i bagasjerommet under kjøring. 9648543[/snapback] Jeg er imponert. Eller har du juksa ved å vite om bilen fra før av? Skulle ikke forundre meg siden du er Simen1 den allvitende Den har topphastighet på 32mph altså 51,5 km/t. Den har 22 hestekrefter og den kan kjøre 50 km fra fulladet til tom. Kilde Endret 6. oktober 2007 av cyclo Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2007 Da passer den jo fint i klassen mopedbiler. Jeg synes de kunne satt ned aldersgrensen for sånne til 16 år. Det hadde vært kjekt for å komme seg rundt i tettsteder med, og for mange mye mer sosialt enn mopeder siden man kan ha 2 passasjerer og har tak over hodet. Det vil også gi god kjøreøvelse frem mot klasse B-sertifikat. Flere ungdom vil kanskje også nøye seg med mopedbilen og mopedlappen inntil videre etter fylte 18 år. = bedre for miljøet. Pensjonister med diverse problemer med å kjøre klasse B på grunn av helse/syn/reaksjonsevne osv kan sikkert også få kjøre slike lengre enn de ville fått kjørt med klasse B. Cyclo: At jeg traff på topphastigheten var nok mer flaks enn juks eller "allvitenhet". Jeg vurderte også å skrive 30-40 km/t. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 6. oktober 2007 Del Skrevet 6. oktober 2007 OT: Hehe. Jeg som trodde du visste alt. Du er om ikke annet den som oftest kommer med en "fornuftig" post i galskapen ;-) OT: Jeg har en følelse av at muligheten for 2 pasasjerer er et tungtveiende argument i retning av at den skal ha 18års grense. Å ha ansvar for pasasjerer er en svært "tung" oppgave. Vil en gjennomsnitts 16 åring være moden nok? Derfor synes jeg også det er rart at man som 16 åring kan ha pasjasjer på en lett motorsykkel. Nettopp derfor det er 21 års grense på klasse D og D1 (buss og minibuss) sertifikat. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå