Gå til innhold

Nytt forslag til trafikkbøter


Anbefalte innlegg

Norske bøtesatser er som kjent veldig høye, men likevel har folk liten respekt for fart og mange har ikke en gang oversikt over hvor mye man må betale i bot for å kjøre så og så fort. Fungerer bøtene som noen god avskrekning da? Trygg trafikk mener også at bøtesatsene kan virke mot sin hensikt og gi mindre respekt for trafikkreglene. Mange som kjører for fort med vilje og har oversikt over fotobokser i området respekterer kun grensen til å miste førerkortet. Mister man førerkortet så mister man det for 2 år.

 

Jeg vil foreslå at de høyeste bøtesatsene erstattes med en lavere terskel for å miste førerkortet men at de mindre overtredelsene også fører til kortere beslag av førerkortet. F.eks:

 

Strekninger med fartsgrense på 60 km/t eller lavere. Fartsoverskridelse til og med:

5 km/t 600 kroner

10 km/t 1600 kroner

15 km/t 2900 kroner

20 km/t 4200 kroner -> 1 måneds beslag av lappen

25 km/t 6500 kroner -> 3 måneders beslag av lappen

 

Strekninger med fartsgrense på 70 km/t eller høyere. Fartsoverskridelse til og med:

5 km/t 600 kroner

10 km/t 1600 kroner

15 km/t 2600 kroner

20 km/t 3600 kroner

25 km/t 4900 kroner -> 1 måneds beslag av lappen

30 km/t 6500 kroner -> 3 måneders beslag av lappen

35 km/t 7800 kroner -> 6 måneders beslag av lappen

 

Tror dere det ville gitt mindre følelse av "ekstrabeskatning" og mindre fartsoverskridelser?

 

Kjør debatt! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

To ganger på i overkant av en uke har politiet hatt laser ved Trollhaugtunnelen i Bergen. 4 felts vei, helt kliss ny, og de står der å tar inn de som kjører i 90km/t + på de fine veiene. Jeg ser de aldri ved skoleveier og andre mer kritiske steder.

Høyere straffer for fartsoverskridelse gjør ikke at jeg kjører roligere, det gjør bare at jeg går lengre for å slippe unna.

 

Jeg kjører etter forholdene, jeg har ikke noen problemer med å ligge i 100 i 80-sonen.

Endret av stakan
Lenke til kommentar

Jeg synes satsene dine er alt for høye.

 

Om man kjører 115 km i timen på motorvei med 90 grense, så synes jeg ikke det burde kvalifisere til å miste lappen i en måned.

 

Hva med å gjøre det enkelt: 100 kr pr km?

 

25 over gir 2500 i bot.

 

Det synes jeg er et rimelig forslag.

Lenke til kommentar

Jeg er helt enig med Simen1; en lavere terskel for noe som virkelig svir (miste førerkortet i en viss tid) vil nok ha langt høyere effekt enn å øke bøtene.

 

Veldig mange mennesker har god råd i dag, og mange 'helt vanlige' mennesker har fort et årlig samlet verditap/kostnader på bilholdet på 30-40.000 i året eller mer.

 

Det er klart at i en slik sammenheng så er ikke en bot på f.eks. 3-5.000 alene noe som skremmer i særlig grad - det er en irriterende utgift, men heller ikke noe mer. Det å miste råderetten over bilen i en viss periode derimot er noe helt annet som virkelig kjennes.

 

I tillegg synes jeg man burde være langt strengere med 'vaneforbrytere' i trafikken og vurdere å ta fra dem både bil og førerkort i lang tid - kanskje for alltid - i tilfeller der det er flere virkelig grove overtredelser (det være seg betydelig fartsoverskridelser, grov uaksomhet eller fyllekjøring) i løpet av få år.

Endret av TheCooler
Lenke til kommentar

Jeg synes dette ensidige fokuset på hastighet blir litt feil. Som andre har vært inne på så er fartskontroller på firefelts motorveier ofte ganske dødfødt.

 

Nesten hver dag i trafikken ser jeg sjåfører som neglisjerer mange andre trafikkregler enn fartsgrensene og som med sin uvettige kjøring lager mye farligere situasjoner enn en som cruiser 20 kmt for fort på motorveien.

 

Man burde heller intensivere jaktet på slike farlige sjåfører i stedet. Fartssyndere finnes det mange av, men det er sjelden at det er farten alene som skaper de farlie situasjonene. Dårlig dømmekraft og det å ta unødig risiko fører mye oftere til farlige situasjoner.

Lenke til kommentar

Jeg er nokså enig, Eurofag.

Jeg er veldig for Simen1s forslag for beslag/hastigheter under 60km/t.

 

Men på den annen side kan ofte marginer av fart ha mye å si i en eventuell kollisjon - spesielt på vintertid.. Alle som har vært på glattkjøring husker vel hvor mye 5-10km/t hadde å si på stopplengden.. Samtidig er jeg litt uenig med meg selv hvordan det bør være på motorveien. Høyere hastighet har ofte mange farer, men disse farene er ofte "vimsehuer" som plutselig bestemmer seg for å kaste seg over i venstrefeltet - typisk norsk.

 

Når jeg var 18-20, lå jeg alltid "30 over" på speedometeret. Men det har jeg heldigvis slutta med siden jeg ikke finner et "rush" i det å kjøre for fort lenger. Jeg ser heller ikke vitsen - det er jo en grunn til at vi har fartsgrenser. Så derfor kjører jeg i dag omtrent 10 over på meteret :)

 

 

Men på motorveier og sånt synes jeg at man bør få et system der fartsgrense bestemmes etter vær/føre.. Det virker som mange fartsgrenser er satt etter "worst case scenario" - noe som får folk til å miste respekt for fartsgrenser når de kjører på en rett, fin, brei vei på en solskinnsdag med godt veifeste og lite trafikk.

Endret av Melkekartong
Lenke til kommentar
Det begynner å bli grunn nok ved overskridelse ved ca. 10 km/t for fort  :ermm:  Men ved 5 km/t ? det er jo bare latterlig  :no:

9590107[/snapback]

Hvis det ikke skal finnes noen som helst straff for 1-9km/t for fort så er det i praksis det samme som å si at fartsgrensen er 9km/t raskere enn det som står på skiltet. En plass må grensen for ulovlig kjøring gå og den mener jeg bør håndheves på ett eller annet vis som gjør at folk skjønner at det eksisterer en lovlighetsgrense der.

 

I tillegg synes jeg man burde være langt strengere med 'vaneforbrytere' i trafikken og vurdere å ta fra dem både bil og førerkort i lang tid - kanskje for alltid - i tilfeller der det er flere virkelig grove overtredelser (det være seg betydelig fartsoverskridelser, grov uaksomhet eller fyllekjøring) i løpet av få år.

9590476[/snapback]

Nja, jeg er for at alle bør få en sjanse til å forbedre seg. Et oppnåelig mål de kan se fremover mot i framtida hvis de forbedrer seg. Hvis de ikke har noe å strekke seg etter så blir de bare bitre og hevngjerrige på samfunnet. Vi har noe som heter å få beslaglagt førerkortet på "livstid". "Livstid" er 5 år og da har man mulighet til å ta kjøreopplæring på nytt. Hvis man skulle vært strengere enn i dag så kunne man økt dette til f.eks 10 år. Jeg har ikke nok tenkt over om jeg synes 10 år er for mye eller ikke.

 

Da får rikingene et problem når de skal kjøpe seg unna!!

Jepp, det vil ramme rike og fattige mye likere enn bøter.

 

Jeg mener også at kjøring uten førerkort SKAL føre til beslag av bil. evt. en kort periode..

9590476[/snapback]

Bilen kan jo godt disponeres av andre og da vil det bli en urettferdig straff av uskyldige personer. På samme måte kan føreren få beslaglagt f.eks firmabilen og det blir helt feil. En fører kan også disponere flere biler og da blir det lite hensiktsmessig å dra inn bare den ene. Og hvem skal betale for inntauinga? Nei, det synes jeg var et dårlig forslag.

Lenke til kommentar

Melkekartong:

 

Vel, jeg synes man burde få et større ansvar dersom man f.eks. forårsaker en ulykke ved høy fart eller ved å holde for liten avstand til bilen foran eller på andre måter kjører uforsvarlig.

 

Ellers når man kjører på 4 felts motorvei så ligger jo ofte svimehuene i 70-80 i høyrefila, og trafikken i venstrefila går ofte i 110 eller så. Så da blir det jo ofte til at man ligger litt over i stedet for å ligge litt under.

Lenke til kommentar

Tja, angående det med beslag av bil tenkte jeg hovedsaklig i saker der bilen står registrert på personen som kjører uten lappen. og at dette hovedsaklig er ment for å skape en høyere terskel for å kjøre uten lappen.

 

Hvilke konsekvenser får det å kjøre uten lappen i dag? Enda en utsettelse på lappen? Det har jo lite å si for personen som allerede kjører uten gyldig førerkort.

Det er akkurat som å utvise en nasker fra en butikk kun for å gi han litt kjeft og slippe han inn igjen etter et kvarter.

 

 

Ellers..

Følelsen av å være skyld i at kameratens bil står "innlåst" er mer straff enn det å miste lappen i en mnd :grin:

Lenke til kommentar
Hva med å gjøre det enkelt: 100 kr pr km?

 

25 over gir 2500 i bot.

9590471[/snapback]

Dvs. 7000 kr for å kjøre i 100 km/t i 30-sone? Det synes jeg ikke henger på greip. 100 km/t i 30-sone er en overtredelse som uten tvil bør føre til mistet førerkort på flekken.

Lenke til kommentar

Når det først skjer en ulykke i høy fart, har straff lite å si for ofrene i denne tragiske ulykken.

 

Dette med avstander ol er jeg forresten fullstendig enig i! Politiet BØR/SKAL etter min mening reagere på tilfeller der man enten holder for lav avstand til bilen foran eller der man ligger og "sinker" i venstrefeltet.

Det er tross alt ikke lov til å ligge og "chille" i venstrefeltet. Det er noe vi nordmenn tror.

 

Jeg er for mer sivilpoliti, men om disse kun skal stoppe bilister som kjører 10-12km/t for fort, kan de like gjerne bare skrinlegge det.

 

 

Edit: Kjører man i 100 i 30sona bør man fratas lappen for all tid.

Endret av Melkekartong
Lenke til kommentar

hmm, hva med å se farten i sammenheng med veien det blir kjørt på samt kjøreforholdene og evt andre billister?

 

Er veldig stor forskjell på faren ved å ligge i 100 i 80 på en rett strekke med fysisk mittdeler en fin sommerkveld uten andre bilister i nærheten enn å ligge i 100 i 80 vinterstid på en svingete vei med mange biler. Boten er den samme.

 

Jeg synes hele systemet med å bare se på hvor mange kmt over du er er helt bak mål, det er ikke fart i seg selv som er farlig. Det er for høy fart i forhold til omstendighetene som er farlig :)

Lenke til kommentar
Grunnen til at nordmenn har liten respekt for fartsgrenser er at de ofte er lave

 

En av hovedårsakene til drepte i trafikken er høy fart. Høyere fart er lik mer energi, er lik fler lemlestede sjåfører og passasjerer.

 

Det er på tide å automatisere veinettet.

9591386[/snapback]

Hovedårsaken til ulykker og dødsulykker er dumme og dårlige sjåfører.

 

Fartsgrensene i Norge er latterlig lave, selv om veien oftes er dårlige. Kan like godt bygge ut fartsdumper på E6 med den grensa de har satt.

Lenke til kommentar
Hovedårsaken til ulykker og dødsulykker er dumme og dårlige sjåfører.

 

Fartsgrensene i Norge er latterlig lave, selv om veien oftes er dårlige. Kan like godt bygge ut fartsdumper på E6 med den grensa de har satt.

9591972[/snapback]

Så.. Vi skal la disse dumme og dårlige bilførerene cruise rundt i 120 på E6?

Smart!

Lenke til kommentar
Jeg synes hele systemet med å bare se på hvor mange kmt over du er er helt bak mål, det er ikke fart i seg selv som er farlig. Det er for høy fart i forhold til omstendighetene som er farlig :)

9591112[/snapback]

Poenget er at man må ha en konkret lovhjemmel for å gi bøter eller andre reaksjoner og jeg ser ikke helt hvordan man skal få til en konkret lovhjemmel basert på varierende føre og trafikkforhold. En mulighet er å ha hyppigere kontroller når det er dårlig føre og mye trafikk, men ellers de samme reglene uansett føre og trafikkforhold.

 

Det er på tide å automatisere veinettet.

9591386[/snapback]

Det høres ut som en god idé, men hvordan vil du ha det gjennomført i praksis? Teknologien har vel ikke nådd så langt at førerløs kjøring er trygt ennå.

 

Fartsgrensene i Norge er latterlig lave, selv om veien oftes er dårlige.

9591972[/snapback]

Dette er jo en selvmotsigelse. Hvis veien er dårlig så bør jo også fartsgrensen tilsvarende lav. På fine veier derimot er det jo ok med høye fartsgrenser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...