Gå til innhold

Beste studio program

specialMario

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har ikke brukt så mange studio programmer til musikken.. men er det noen av dere som kan anbefalle meg en..? er nesten ferdig med hjemme studio og trenger en programvare.. ikke tenk på pris =)

Jeg har brukt Adobe Audition 2.0 og funker fett.. men finnes det noen bedre??

Hilsen Mario

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
-Fruity loops

-Propellerheads Reason

sist nevnte er beste

9590418[/snapback]

Selv foretrekker jeg Propellerheads Reason, men hvorvidt denne er best er avhengig av hva man trenger og hvilken musikk man vil produsere.

Reason er genialt på sin måte med sin fantastisk intuitive og enkle GUI, og at den har utrolig (CPU) effektive maskiner/effekter. Når man har kjøpt Reason har man mer eller mindre alt man trenger for å sette i gang på CDene, og det er på grunnlag av dette jeg pleier å anbefale Reason til nybegynnere som ønsker å produsere elektronisk musikk av ulike sjangere.

Men Reason har sine ulemper, eller mangler om man vil: Man kan ikke gjøre opptak fra lydinnganger slik som f.eks Cubase kan, og Reason støtter ikke VST/VSTi/DXi og vil heller ikke gjøre dette i framtiden.

Tiltross for dette vil jeg anbefale Reason som utgangspunkt, dersom det er elektronisk musikk du sikter til.

PS. Jeg uttaler meg om Reason 3.0, men siste versjon er 4.0 som jeg enda ikke har prøvd.

Lenke til kommentar

Fruity loops

er ikke det sånn for beats?

Jeg har den dere delta lt 1010 lydkort, så det er mye surr rundt den.. Pro tools har jeg fådd med lydkorte bare at det var demo, skal teste den ut.. fordi jeg har problemer i de siste med adobe... takten går for fort fremover..

Reason har jeg aldri hørt om, må nesten prøve den ut..

Lenke til kommentar

Det hadde nok vært litt lettere å gi deg gode råd dersom du hadde gitt litt mer detaljer om hva slags musikk du skal spille inn. Er det det helprogrammert elektronisk musikk? Bruker du midi, gitarer eller aukustike instrumenter, vokal?

ProTools og Nuendo er det som brukes mest profesjonelt, men jeg mener dette er overkill til hjemmestudio.

Du kan se på Cubase, Logic (kun Mac) eller Sonar (kun Windows). Alle disse er flotte til hjemmestudiobruk.

Ellers kan du gjerne be en moderator flytte denne tråden til "Kultur"->"Musikkskapning og instrumenter". Det er godt mulig du får bedre respons på spørsmålet ditt der. Se forøvrig gjerne gjennom trådene i dette forumet, du finner helt sikkert noen innspill i gamle tråder der...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

Cubase og Pro Tools kan gjøre alt... men hvis du lager hip hop, er cubase bedre siden den har noen bedre MIDI greier, du kan lage musikk med...

men ellers kan du jo bruke Reason til det også mixe det i cubase...

Lenke til kommentar
Nei ingen instrumenter.. Jeg lager beats på PC-en..

Bare microfoon.. altså jeg trenger en program for å spille inn min stemme... og lurte på hvilken program har de beste eganskaper.. altså kontroll på eco dobbel-stemme osv...

Snakker om hiphop...

9593149[/snapback]

Du kan gjøre opptake med Audacity, som er gratis, og lagre enkeltlydene som .WAV. Deretter er det enkel sak å åpne de i f.eks ReDrum-maskinen (sample-maskin) i Reason. Men du kan også bruke Propellerheads ReCycle om du vil lage egne .REX-filer til Dr. REX-maskinene i Reason, som er mer rettet mot større trommelooper og slikt i motsetning til ReDrum som er bedre på enkeltlyder (samples).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...