Autoxave Skrevet 27. september 2007 Del Skrevet 27. september 2007 Har tenkt å gå til innkjøp av Nikon blits. Nå har jo SB 600/800 vært på markedet en stund og jeg vil ikke kjøpe disse hvis det snart er tidspunkt for nye modeller med bedre funksjonalitet. Hva tror dere - kommer disse modellene til å bli oppgradert i løpet av de neste 6-12 mnd? Lenke til kommentar
asdf9321asdf1234 Skrevet 27. september 2007 Del Skrevet 27. september 2007 Hva er ikke godt nok med disse? Hva skulle blitt bedre? Kjøp en nå, SB-800 er den beste blitzen på markedet uavhengig merke Lenke til kommentar
cruelphotography Skrevet 27. september 2007 Del Skrevet 27. september 2007 Lurer også på hva du savner? Klarer du deg ikke med SB800 tror jeg du har havnet på feil hylle og er særs dårlig til å utnytte det du har.... Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 27. september 2007 Del Skrevet 27. september 2007 (endret) enkelt svar: nei, sannsynligvis i alle fall ikke på noen år ennå. Endret 27. september 2007 av MrLee Lenke til kommentar
TheCooler Skrevet 27. september 2007 Del Skrevet 27. september 2007 Tror neppe disse blir byttet ut med det første; det er strengt tatt 'ikke noe' å forbedre på dem. Jeg kan ihvertfall ikke komme på noe som 'mangler' kontra andre blitser på markedet idag, tvert i mot så har de mer å by på enn stort sett alle konkurrentene. En eventuell ny modell med mer styrke har ikke noe særlig for seg; SB800 holder i massevis i de fleste situasjoner idag. Trenger du mer futt enn den kan levere så har du ofte såpass 'profesjonelle' behov at du bruker andre typer lys istedet. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 27. september 2007 Del Skrevet 27. september 2007 Mer styrke tror jeg ikke man trenger....da vil man uansett blåse ut om noe er litt nært. Jeg er superfornøyd med SB-800, men er en ganke enkel bruker også, sp mulig de avanserte kan si litt mer om mangel av innstillinger. Det eneste jeg skulle øsnke var at jeg kunne styrtden trådløs med kameraet... Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 27. september 2007 Forfatter Del Skrevet 27. september 2007 Hva er ikke godt nok med disse? Hva skulle blitt bedre? Kjøp en nå, SB-800 er den beste blitzen på markedet uavhengig merke 9590324[/snapback] Jeg har ikke så mye peil på blits, har aldri brukt det, og kan vanskelig uttale meg om hva som kan forbedres. Allikvel vil jeg påstå, som en generell betraktning, at det er en håpløs tankegang å tro at ingenting kan forbedres, godt at Nikon ikke tenkte i slike baner før de begynte å planlegge SB600/800. En oppfølger vil sannsynligvis ha ny og bedre utforming/funksjonalitet (muligens mindre, lettere og bedre batterikapasitet for å nevne noen fysiske egenskaper), etter min mening er det derfor dumt å kjøpe disse modellene nå dersom nye modeller er i pipeline. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 27. september 2007 Del Skrevet 27. september 2007 Kjøper du Varta med den laderenjeg har (15 min lader) så kommer du aldri til å være tom for strøm i over 30min.... Du kan skyte mye før de blir flate, og det er jo latterlig kort oppladningstid... Samt at det følger med adapter til bil... Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 27. september 2007 Forfatter Del Skrevet 27. september 2007 Omtrent hvor mange bilder kan du ta før du må lade batteriene? 15 min?? Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 27. september 2007 Del Skrevet 27. september 2007 (endret) Omtrent hvor mange bilder kan du ta før du må lade batteriene? 15 min?? 9590882[/snapback] Har ikke noe tall, men om jeg må si et så vil jeg tippe mellom 500-700, men jeg kan være helt på bærtur... Kommer selvfølgelig ann på hvor mye lys som trengs.... tok i alle fall 800 bilder første dagen med makro, og blitsen var ikke halveis tom en gang, men var ganske lyst ute og hadde f/8 1/80, men inne tipper jeg det er ca. det. Edit: etter 20 min er de garantert fulle, etter 15 min kommer det ann på om de var totalt utladet før de startet. Endret 27. september 2007 av Mr. Olsen Lenke til kommentar
ttd Skrevet 27. september 2007 Del Skrevet 27. september 2007 Her burde man tenke seg litt om før man svarer. Det er jo faktisk ikke så lenge siden Nikon oppgraderte blizene sine med nytt blitzeksponeringssystem for digitalt, så spørsmålet er i høyeste grad legitimt. Jeg tror derimot ikke dette er sannsynlig på en god stund, siden D3/D300 ikke hadde noe nytt å vise fram på den fronten. Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 27. september 2007 Forfatter Del Skrevet 27. september 2007 Lurer også på hva du savner?Klarer du deg ikke med SB800 tror jeg du har havnet på feil hylle og er særs dårlig til å utnytte det du har.... 9590525[/snapback] Har ikke SB800, men vurderer å kjøpe! Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 27. september 2007 Forfatter Del Skrevet 27. september 2007 enkelt svar: nei, sannsynligvis i alle fall ikke på noen år ennå. 9590552[/snapback] Begrunnelse? At man ikke hørte noe om dette ved lanseringen av D3/300? Lenke til kommentar
Slettet konto Skrevet 27. september 2007 Del Skrevet 27. september 2007 Tja, Metz har jo kommet med muligheter for å softwareoppgradere sin siste blitz via usb, så noe er det alltid å oppgrader eller forbedre. Et trådløst blitzsystem der man kommuniserer med radiofrekvenser hadde også vært en forbedring tror jeg. De som utvikler produkter sitter hele tiden ig pønsker ut nye finurligheter for at vi som forbrukere skal "få et behov", sånn at de får solgt nye produkter. Når det er sagt, jeg hadde aldri sittet og ventet på at Nikon skal komme med en ny blitz når de har en så fatastisk blitz i dag, som det SB800 er. Den dagen den kommer til kort for deg, har du nok en formening selv om hvordan det skal løses. Klin til, kjøp SB800. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 27. september 2007 Del Skrevet 27. september 2007 (endret) enkelt svar: nei, sannsynligvis i alle fall ikke på noen år ennå. 9590552[/snapback] Begrunnelse? At man ikke hørte noe om dette ved lanseringen av D3/300? 9591012[/snapback] Hvis man ser på "blitshistorikken" til Nikon, så har det vært inkrementelle oppgraderinger, og SB-800 er vel egentlig ikke annet enn en SB-25 med en oppgradert kommunikasjonsprotokoll, og noen små forbedringer her og der. Revolusjonene har ligget i hvor godt og presist Nikon har klart å styre blitsene, og nye blitser utløses gjerne ved som en følge av nye lysmålingsmetoder hos Nikon. SB-25 var den første som støttet flersegmenters TTL-lysmåling, så kom SB-26, 27, 28 og til slutt 28dx som følge av stadig mer raffinert lysmåling i kameraet. SB-6/800 kom som følge av i-TTL (og CLS), og med D3 og D300 introduserer jo Nikon faktisk en enda mer raffinert lysmåling. Det kan bety at det er nye blitser i emning for å støtte "scene recognition", men det er jo slett ikke sikkert at det er nødvendig denne gangen - de har jo ikke hintet om noe sånt, og det tror jeg de ville gjort. Endret 27. september 2007 av Anew Lenke til kommentar
El chico Skrevet 28. september 2007 Del Skrevet 28. september 2007 Ting kan alltid bli bedre så en eller annen dag kommer oppgraderingen(e). Men tipper det tar en stund til (hva er "en stund" tenker man da...). Værtetting på en oppgradert SB-800 kunne vært på sin plass slik som med 580 II til Canon. Lenke til kommentar
Pim Skrevet 28. september 2007 Del Skrevet 28. september 2007 Utstyrsfreak Autoxave ? Kjøp deg en SB-800 du. Den dagen du kan dokumentere hva som ikke strekker til med den, så kan "vi andre" sikkert spleise på den nye SB-90000 til deg. PIMPIM Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 28. september 2007 Forfatter Del Skrevet 28. september 2007 Utstyrsfreak Autoxave ? Kjøp deg en SB-800 du. Den dagen du kan dokumentere hva som ikke strekker til med den, så kan "vi andre" sikkert spleise på den nye SB-90000 til deg. PIMPIM 9591585[/snapback] Flåsete innlegg, PIMPIM. På ingen måte en utstyrsfreak. Hva er det som får deg til å tro det? Lenke til kommentar
Pim Skrevet 28. september 2007 Del Skrevet 28. september 2007 Hei igjen Autoxave. Skulle jo være litt flåsete da...regner med at du tåler den. Det jeg egentlig mener, i likhet med mange av innleggene ovenfor, er at SB-800 er en blits som holder i "lange baner". Etter min mening er det alt for mange brukere som venter i både 6 og 12 mndr. fordi den ene eller andre fabrikanten kommer med noe nytt. I de fleste tilfelle tror jeg disse måneden med fordel heller kunne vært brukt til å lære seg å utnytte det utstyret som finnes tilgjengelig. Tror de fleste ville tjent mere på det enn å sitte på gjerdet å vente på nye modeller, ofte med minimale forbedringer. Men for all del, Autoxave, jeg har følt kriblingen jeg også... PIMPIM Lenke til kommentar
abraxa Skrevet 28. september 2007 Del Skrevet 28. september 2007 Jeg synes det er helt legitimt å etterlyse oppdatering til disse blitzene. Har selv 800 men det er mye som jeg synes kunne vært bedre, spesielt når det gjelder menyene og byggekvalitet (værtetting). Og hva med noe nytt som vi ikke har sett før? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå