Gå til innhold

Nikon D200 Vs Canon EOS 30D

Anbefalte innlegg

Hei.

har sett at prisene på D200 har falt veldig mye i det siste.

har nå et 30D med 50 1.8, Canon 10-22, 430EX og ymse ting.

lurer på å bytte til nikon sin D200.

har ca 10-12.000 og bruke for øyeblikket. burde få noe brukbar fast optikk for 4k?

Men så til det egentlige spørsmålet. hva er det som er en forbedring? noen som har/har hatt begge delene?

TAkker for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei.

har sett at prisene på D200 har falt veldig mye i det siste.

har nå et 30D med 50 1.8, Canon 10-22, 430EX og ymse ting.

lurer på å bytte til nikon sin D200.

har ca 10-12.000 og bruke for øyeblikket. burde få noe brukbar fast optikk for 4k?

Men så til det egentlige spørsmålet. hva er det som er en forbedring? noen som har/har hatt begge delene?

TAkker for svar

9588959[/snapback]

Du kan lese en sammenligningstest mellom D200 og 30D på http://www.completedigitalphotography.com/?p=419#more-419

To gode kamera, med sine fordeler. I og med at forskjellen ikke er SÅ VESENTLIG ville jeg ikke vurdert å bytte! Men om du går å lurer på D300 etc. så kanskje?! Men D300 er jo ikke kommet for salg heller enda.

Endret av hendelsesløysa
Lenke til kommentar

Ville ikke byttet, men heller kjøpt optikk til 30D.

Forskjellene mellom disse er ikke så store at det forsvarer et systembytte, med mindre du trenger Nikon sin blitsstyring. Tar du mye bilder uten blits( høy ISO), ville jeg ikke byttet uansett.

Når det gjelder fastoptikk, har du f.eks 85f/1,8 til litt i overkant av 3000 kroner( Nikon eller Canon), og dette er etter min mening et av de beste portrettlinsene( og konsertlinsene) det er å få tak i. Anbefalles. Kan også anbefalle Sigma 30f/1,4HSM til rundt 3500 kroner. Blir det nærmeste du kommer normal brennvidde for APS-C kameraer.

Lenke til kommentar

Jeg har D200 og har hatt 30D.

Nå er jeg en relativt fersk D200 bruker, men dog mener jeg at D200 er et mere avansert kamera med litt bedre lysmåling og bedre følgefokus. Tåler litt mere fukt.

30D er "enklere", men helt klart bedre på høy iso.

Begge selges nå brukt til dumpingspriser på foto.no. Har sett 30D til 5.000 og D200 til 6.000,-.

Med den optikken du har pr. i dag ville jeg ikke byttet

Lenke til kommentar
DA går jeg for nytt objektiv :D

Men ønsker meg noe med større brennvidde enn 100mm.

Ønsker å bruke MAX 12.000,-

Noen tips`?

9598261[/snapback]

Da har du mange alternativer, hva med et macro-objektiv som også er et "teleobjektiv"

f.eks Sigma 150 2.8 eller det grommeste Canon 180 3.5 L, føstnevnte koster ca 5.500 og sistnevnte rundt 12.000 - begge norske priser.

Ellers har du Canon 70-200 4.0L, med eller uten IS - norske priser hhv 6000 og 10.000

2. 8 versjon uten IS ligger på ca kr. 10.000.

Har erfaring med begge 4.0 versjonene - de er begge forholdsvis lette og meget skarpe, samt med god kontrast.

For 12.000 får du både Sigma 150 2.8 macro og Canon 70-200 4.0.

Så mange muligheter...... :thumbup:

Endret av olar0701
Lenke til kommentar
DA går jeg for nytt objektiv :D

Men ønsker meg noe med større brennvidde enn 100mm.

Ønsker å bruke MAX 12.000,-

Noen tips`?

9598261[/snapback]

Hvis det er fastoptikk du ønsker deg, kan kombinasjonen 100f/2 og 200f/2,8 være noe å tenke på. Meget skarpe objektiver til ikke alt for mye penger( samlet koster det vel rundt 10K). Sleng på en Kenko 1,4TC til rundt 2K fra Max Foto, og du er i boks.

Bruktmarkedet på foto.no er også veldig bra. Mange bra objektiver til relativt lite penger,

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...