Arne Skrevet 27. september 2007 Del Skrevet 27. september 2007 Hei! Eg skulle inn i ei konfigurasjonsfil som h eiter xorg.conf, men det går ikkje. Når eg prøver å lagre endringane, får eg beskjed om at eg ikkje har tilgang til fila. Når eg ser, så ser eg at det berre er root som har tilgang. Har nokon ei løysning på dette? Forreesten, kvifor er ikkje eg root? Lenke til kommentar
CreativeCoding Skrevet 27. september 2007 Del Skrevet 27. september 2007 Du må skrive sudo redigeringsprogram adressepåfilmednavnpåslutten. Husk at hvis du gjør noe gale i den filen, så dør det grafiske på PC-en din. Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 27. september 2007 Del Skrevet 27. september 2007 Det er litt greit å vite hvilken distribusjon av linux du har installert. Mange har satt opp slik at brukere kan bruke sudo. Hvis du har ubuntu så er dette den eneste måted du har for å få root-tilgang som standard. Andre distribusjoner ber deg definere et eget passord for root under installasjonen. Hvis sudo ikke virker så kan du bruke su sammen med det passordet du ga for root-brukeren. En ting som er viktig å huske på når man knoter med konfigurasjonsfiler første gange er å TA SIKKERHETSKOPIER!! Du kommer til å gjøre feil og du kommer til å angre på at du glemte å ta en sikkerhetskopi. Så gjør det til en vane så fort som mulig. Lenke til kommentar
Arne Skrevet 28. september 2007 Forfatter Del Skrevet 28. september 2007 Eg brukar Kubuntu. Korleis kan eg bruke sudo til å opne ei fil? Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 28. september 2007 Del Skrevet 28. september 2007 sudo gedit /bane/til/xorg.conf Lenke til kommentar
saxin Skrevet 28. september 2007 Del Skrevet 28. september 2007 Bruker Kubuntu gedit da? Trodde det var kate som ble brukt der? sudo kate /etc/X11/xorg.conf Lenke til kommentar
ze5400 Skrevet 28. september 2007 Del Skrevet 28. september 2007 Bruker Kubuntu gedit da? Trodde det var kate som ble brukt der? 9592216[/snapback] Hvorfor bruke GUIet i det hele tatt? nano Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 28. september 2007 Del Skrevet 28. september 2007 sudo gedit /bane/til/xorg.conf 9591639[/snapback] Ops. Kubuntu ja. Bruk nano da... Lenke til kommentar
saxin Skrevet 28. september 2007 Del Skrevet 28. september 2007 De som ønsker å benytte en grafisk klient bruker gedit/kate, mens de som ønsker å benytte CLI bruker nano Lenke til kommentar
Lufen Skrevet 28. september 2007 Del Skrevet 28. september 2007 Bruker Kubuntu gedit da? Trodde det var kate som ble brukt der? 9592216[/snapback] Hvorfor bruke GUIet i det hele tatt? nano 9592535[/snapback] nano? Skikkelig folk bruker da bare vi Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 28. september 2007 Del Skrevet 28. september 2007 (endret) Man er da ikke mann før man bruker emacs Endret 28. september 2007 av cyclo Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 28. september 2007 Del Skrevet 28. september 2007 Vi kan vel trygt si at diskusjonen har glidd ut litt Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 28. september 2007 Del Skrevet 28. september 2007 Man er da ikke mann før man bruker exim 9592649[/snapback] Hvordan bruker du en mailserver til å redigere filer med? Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 28. september 2007 Del Skrevet 28. september 2007 Oi. Sånn går det når man ikke får lov å drikke kaffe av legen sin. Jeg mente selvsagt emacs. Jeg satt tilfeldigvis og skrev en route i exim da jeg postet. Lenke til kommentar
Arne Skrevet 28. september 2007 Forfatter Del Skrevet 28. september 2007 Takk for hjelp og OT folkens! Det virkar, takk! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå