Gå til innhold

Videokamera anbefales for hobby filmer?

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen.

Jeg har for øyeblikket en JVC GZ-MG27E, også bedre kjent som verdens største dritt kamera ever. :tease: Jeg vil gjerne kjøpe et kamera som er enkelt å bruke for en hobby filmer som liker å filme forskjellige ting som ferier og sketsjer.

Jeg trenger derfor hjelp til å velge et passende kamera som passer for mine behov.

Kamera burde ha:

-tape (ikke harddisk)

-god lyd

-sterkt lys for filming i mørket :dribble:

-high definition, er det viktig???

Pris maks: 10000, men gjerne billigere :D

mvh solbir

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg vil gjerne kjøpe et kamera som er enkelt å bruke for en hobby filmer som liker å filme forskjellige ting som ferier og sketsjer.

9588680[/snapback]

et du kan kikke på er canon hv20, mange regner dette som årets beste kamera i

denne klassen, koster rundt 8000. se feks http://www.camcorderinfo.com/content/Canon...rder-Review.htm

det er veldig greit å bruke i "auto" modus (har det selv så jeg er lett inhabil),

og har de fleste manuelle instillingsmuligheter selv viderekommende vil like.

følgende gjelder for hv20

-tape (ikke harddisk)

9588680[/snapback]

jepp, HD på miniDV = HDV.

-god lyd

9588680[/snapback]

den innebygde mic'en er ikke verdens beste, kan fange opp noe motorstøy under stille forhold (dette gjelder alle minidv) men hv20 har tilkoblingsmuligheter for ekstern mic som er et must uansett for å ta inn lyd på avstand/i stille rom.

er det litt bakgrunnstøy og objektet ditt nært, er den innebygde ok.

-sterkt lys for filming i mørket :dribble:

9588680[/snapback]

det er ikke noe innebygget lys, men standard feste på toppen fikser biffen.

-high definition, er det viktig?

9588680[/snapback]

jeg vil si ja, du tar jo opp film for å vise en gang i fremtiden hvor alt vil være HD, og selv om du viser idag på en stor flatskjerm er forskjellen fra HDV til vanlig DV enorm mht skarphet. den gamle teknikken egner seg fortsatt best for å fange ting som beveger seg raskt, men det er vel omtrent det eneste området hvor det har et fortrinn bildekvalitetsmessig.

når det gjelder redigering er HD langt mer ressurskrevende enn DV, HDV krever nok en dual core prosessor for ok framerate, AVCHD (hardiskbaserte HD etc) på full

oppløsning vil selv med quad core være en tolmodighetsprøve å encode.

men kan du vente et par år så vil jo pc'ene bli raske nok for all redigering...

Lenke til kommentar

Nå må ikke blande begreper her nå da, forskjell på HD og HDV ;)

HDV er generelt sett noe jeg ville styrt unna i dag, komprimeringsteknikken sørger mye tap av fargedata, noe som kan gjøre det litt kjedelig i post-prod. Men det kommer ann på kameraet da, dyrere HDV har ikke så mye problemer med dette. Men det jeg vil frem til er at et GS-500 gir bedre bilder enn de fleste billige HDV-kamera med høyere oppløsning, grunnet bedre optikk. For meg er det enten ren HD eller DV, men HD krever en litt annen arbeidsflyt.

Lenke til kommentar
Nå må ikke blande begreper her nå da, forskjell på HD og HDV ;)

HDV er generelt sett noe jeg ville styrt unna i dag, komprimeringsteknikken sørger mye tap av fargedata, noe som kan gjøre det litt kjedelig i post-prod. Men det kommer ann på kameraet da, dyrere HDV har ikke så mye problemer med dette. Men det jeg vil frem til er at et GS-500 gir bedre bilder enn de fleste billige HDV-kamera med høyere oppløsning, grunnet bedre optikk. For meg er det enten ren HD eller DV, men HD krever en litt annen arbeidsflyt.

9597961[/snapback]

mye og mye... for hobbybruk helt klart neglisjerbart fargetap vil jeg si. for "broadcast quality" er det seff helt andre krav. det en hobbyfotograf derimot vil se umiddelbart er den overlegne oppløsningen man har i HD formatene.

gs500 har et helt ok objektiv, men at det kan gjøre underverk som plutselig å få SD til å på noen måte å se bedre ut enn et eller annet HD video format synes jeg er en

tvilsom påstand. så selv en del på canons hv10 som er omtrent det billigste hd format kameraet man kan få i dag, og på en 40" full hd lcd var det himmelvid forskjell ift sd kamera i butikken som var i nærheten prismessig (bla. flere sony modeller).

Lenke til kommentar

Selvfølgelig er det oppløsningen som teller for hv10s fordel. Spørsmålet er hvilke behov han stiller til kameraet. Skal det presenteres i stort format ala kinosal eller mindre lerret, evt. store TV-er kan HD-oppløsningen forsvares. Men vi snakker fortsatt HDV, så jeg ville personlig (har gjort) gått for ett godt dv-kamera til det kommer en bedre teknikk for HD enn HDV til forbrukerklassen. HVX og tilsvarende blir litt for dyrt for de fleste amatører. Tror ikke det er så veldig lenge til vi kan se minnekort-baserte HD-kameraer til oss med egen lommebok. Gleder meg hvertfall. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...