echo-bravo Skrevet 27. september 2007 Del Skrevet 27. september 2007 (endret) Hei, jeg skal inn i militæret i 2009, og har lyst til å prøve meg som kystjeger eller fallskjermjeger (sannsynligvis kystjeger, tror FJ blir litt for hardt for meg...). Begge tjenestene har hvertfall 9 i synskrav (dvs det beste), og jeg er ikke sikker på hvor godt synet mitt er. Har aldri hatt problemer med det, aldri hatt noen form for briller/linser eller slikt. Så derfor tok jeg en tur til øyenlegen, og ville ha en synstest. Jeg er ingen ekspert på hvordan syn måles (vet faktisk null og niks), men på synstavlen han ville jeg skulle lese fra, var det noen tall ved siden av hver rekke med tall. Med høyre øyet mitt (det beste) greide jeg å lese det som sto på 1,2, og med det venstre (det er litt dårligere) greide jeg å lese det som sto på 1,0, og litt av det som sto på 1,2. Han sa at jeg hadde et syn i toppklassen, og at det var bedre enn normalt (normalt er vel det som kalles 20/20?), da kan jeg vel nærmest være sikker på at jeg får 9 på sesjon? Jeg tror de tallene ved siden av bokstavene på synstavla var slik at 1,0 er normalt, mens 1,2 er litt bedre enn normalt. På sesjon, gir de karakter på hvert enkelt øye eller bare synet generelt? Endret 7. oktober 2007 av echo-bravo Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qtXdRFbtay Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 De sjekker hvert øye for seg, men du får en felles "karakter". Du får nok ikke noe problem me synstesten på sesjon. Jeg bruker selv lesebriller (er litt langsynt og har litt samsynsproblemer), og fikk 9 synet på sesjonen. Lykke til i alle fall! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå