Gå til innhold

PC'n min er dau...!

Anbefalte innlegg

PC'n min er dau for tida. Det skjedde på et LAN, når en person skulle sette inn en CD-brenner for meg. Det gikk bra, jeg slo på PC'n og skulle installere nye drivere for nettverkskortet jeg hadde fått lånt. Deretter satte jeg på kabinettet igjen (det hadde vært av hele tiden), men nå hadde PC'n daua. Det surret og gikk der inne, det lyste både på CD-brenneren og DVD'n, men det virket ikke som om skjermen motok signaler fra selve PC'n (skjermen virker helt fint, og det er ingenting galt med CD brenneren, grafikkortet, DVDen eller harddisken (leverte den inn for å få den ordnet, men de fant ikke ut av det)). Tror selv at det enten er hovedkortet eller prosessoren som er ødelagt, men vet ikke hvem av dem eller om begge er ødelagte.

Er det noen av dere der ute som vet? Har sittet uten PC nå i over seks uker, og jeg begyner å slite!! :cry:

Et par ting til:

Hvis jeg skal bestille omtrent alle delene jeg trenger for å få en PC bygd, hvor mye kommer dette til å koste meg i frakt osv? Betales dette pr. vare eller for alt som sendes på en gang?

Hvis jeg besøker en databutikk for å få dem til å sette den sammen, hvor mye vil de sannsynligvis ta for det (jeg er nødt til å ta noen deler fra den gamle PC'n min og sette inn i den nye, så disse må tas ut av den gamle i tillegg)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Se om du kan finne manualen til hovedkortet ditt, ev. last ned en ny versjon fra produsentens hjemmeside. Der bør det stå hjelp til feilsøking, e.g. dioder eller pip som varsler hva som kan være galt.

Når du skal får PCen på beina igjen, må du eliminere vekk en del ting. Koble vekk alt fra hovedkortet som du ikke trenger. Dør bør kun ha dette på test:

- Kabinett med PSU

- Hovedkortet

- EN minnebrikke (av. ta ut de andre)

- CPU og kjøler

- Tastatur

- Skjermkort/skjerm

Alt annet grafs som harddisk, nettverkskort, CD brenner osv. kobler du fra (trenger ikke skru dem ut). Prøv nå. Prøv ev. en annen minnebrikke.

Hjelper ikke dette heller, så blir det værre. Da bør du prøve å bytte ut enkeltdelene som du da har igjen, f.eks. låne et gammelt skjermkort fra noen (gjerne PCI).

Lenke til kommentar

...jeg skulle oppgradere PC'n nå som noe likevel er gærent. Tenkte at jeg skulle skippe å kjøpe ny prosessor og satse på at den som står i PC'n virker. Hvor sannsynlig er dét?

Tenkte jeg skulle beholde prosessoren, cd-brenneren, harddisken og skjermkortet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...