jeg_lyver_mye Skrevet 27. september 2007 Del Skrevet 27. september 2007 Hei, Rart spørsmål, kanskje dårlig formulert? Men når er hjernen på sitt mest geniale? Takk! Lenke til kommentar
Leeland Skrevet 27. september 2007 Del Skrevet 27. september 2007 Det er den aldri. Vi utnytter vel bare 7% av dens kapasitet. Lenke til kommentar
jeg_lyver_mye Skrevet 27. september 2007 Forfatter Del Skrevet 27. september 2007 (endret) Hjernen blir jo tregere med alderen... hvorfor for gamlinger lenger tid på IQ tester da? Må vel være en alder hvor den er i virkelig form! Endret 27. september 2007 av nevoscript Lenke til kommentar
araziel Skrevet 27. september 2007 Del Skrevet 27. september 2007 Det er den aldri. Vi utnytter vel bare 7% av dens kapasitet. 9588509[/snapback] Det er bullshit fra ende til annen kjære. For det første bruker vi (når jeg sier bruker betyr det ca antall nevroner som er aktive) ca 5% til enhver tid. Det viktige her er at vi BRUKER hele hjernen, bare ikke på samme tid. Du har ikke en magisk bit av hjernen som ikke er i bruk. Og som du sikkert vet bruker hjernen godt over 20% av næringsstoffene og oksygenet fra kroppen. Hadde vi brukt mer enn 5% til enhver tid hadde vi vært fucked. For å svare på trådstarters spørsmål: Fra den er ferdig utviklet til du begynner å passere 50, før det er det heller små endringer i prestasjonen. Du er likevel utvilsomt bedre til å lære nye ting jo yngre du er, det betyr likevel ikke at hjernen blir dårligere, prestasjonen på innlærte oppgaver er tilnærmet like god til den forfaller som alt annet. Lenke til kommentar
bruker234 Skrevet 27. september 2007 Del Skrevet 27. september 2007 29 år, 165 dager, 17 timer og 27 sekunder. nøyaktig. Lenke til kommentar
jeg_lyver_mye Skrevet 27. september 2007 Forfatter Del Skrevet 27. september 2007 In your dreams blaxtro Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 27. september 2007 Del Skrevet 27. september 2007 Det er vel i 20 årene de fleste genier har laget de viktigste oppfinnelsene/bøkene/komposisjonene. Lenke til kommentar
V_B Skrevet 28. september 2007 Del Skrevet 28. september 2007 Det er den aldri. Vi utnytter vel bare 7% av dens kapasitet. 9588509[/snapback] Det er bullshit fra ende til annen kjære. For det første bruker vi (når jeg sier bruker betyr det ca antall nevroner som er aktive) ca 5% til enhver tid. Det viktige her er at vi BRUKER hele hjernen, bare ikke på samme tid. Du har ikke en magisk bit av hjernen som ikke er i bruk. Og som du sikkert vet bruker hjernen godt over 20% av næringsstoffene og oksygenet fra kroppen. Hadde vi brukt mer enn 5% til enhver tid hadde vi vært fucked. For å svare på trådstarters spørsmål: Fra den er ferdig utviklet til du begynner å passere 50, før det er det heller små endringer i prestasjonen. Du er likevel utvilsomt bedre til å lære nye ting jo yngre du er, det betyr likevel ikke at hjernen blir dårligere, prestasjonen på innlærte oppgaver er tilnærmet like god til den forfaller som alt annet. 9588590[/snapback] Hjernen kan umulig ta 20% av oksygen opptaket uansett, det er vel fra person til person ? Vist du evt hadde klart å bruke større deler av hjernen så hadde vel kroppen tilpasset seg til dette ? Vet noen hvordan man kan øve på å bruke større del av hjernekapasiteten ? Når det kommer til IQ så går vel det mer på logikk.. Eldre mennesker ser ikke logiske løsninger like lett som de yngre. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 28. september 2007 Del Skrevet 28. september 2007 For å svare på trådstarters spørsmål: Fra den er ferdig utviklet til du begynner å passere 50, før det er det heller små endringer i prestasjonen. Du er likevel utvilsomt bedre til å lære nye ting jo yngre du er, det betyr likevel ikke at hjernen blir dårligere, prestasjonen på innlærte oppgaver er tilnærmet like god til den forfaller som alt annet. 9588590[/snapback] "Det er bullshit fra ende til annen kjære." Også her. Det er ingen problemer for eldre å lære seg nye ting. Det er bare spørsmål om trening. En skolelev blir drillet i nye ting hver dag - men ser ikke ting i sammenheng. En eldre er noen ganger ute av trening for å lære helt nye ting - men ser ting i større sammenheng. Undersøkelser viser at læreevnen ikke opphører med alder, men at man sjeldnere er i en ren læresituasjon. Ting som krever motorikk er noe annet - men det er OT i denne tråden. Her var trådstarters ord "genialitet". Dette konseptet har med evnen til å se ting fra en annen vinkel. En metode for å se ting i en annen vinkel er selvsagt å ikke vite noe som helst om tingen eller dens omgivelser (abstrakt). En annen metode er ren analyse. Lenke til kommentar
Minus Skrevet 28. september 2007 Del Skrevet 28. september 2007 Det er vel i 20 årene de fleste genier har laget de viktigste oppfinnelsene/bøkene/komposisjonene. 9588664[/snapback] Jeg kommer med en liten teori her jeg; Kan det være fordi man i 20-årene har behov for å "finne selg selv" og gjøre opprør? Lenke til kommentar
Latskap Skrevet 28. september 2007 Del Skrevet 28. september 2007 For å svare på trådstarters spørsmål: Fra den er ferdig utviklet til du begynner å passere 50, før det er det heller små endringer i prestasjonen. Du er likevel utvilsomt bedre til å lære nye ting jo yngre du er, det betyr likevel ikke at hjernen blir dårligere, prestasjonen på innlærte oppgaver er tilnærmet like god til den forfaller som alt annet. 9588590[/snapback] "Det er bullshit fra ende til annen kjære." Også her. Det er ingen problemer for eldre å lære seg nye ting. Det er bare spørsmål om trening. En skolelev blir drillet i nye ting hver dag - men ser ikke ting i sammenheng. En eldre er noen ganger ute av trening for å lære helt nye ting - men ser ting i større sammenheng. Undersøkelser viser at læreevnen ikke opphører med alder, men at man sjeldnere er i en ren læresituasjon. Ting som krever motorikk er noe annet - men det er OT i denne tråden. Her var trådstarters ord "genialitet". Dette konseptet har med evnen til å se ting fra en annen vinkel. En metode for å se ting i en annen vinkel er selvsagt å ikke vite noe som helst om tingen eller dens omgivelser (abstrakt). En annen metode er ren analyse. 9591936[/snapback] Såvidt jeg vet så lærer man best i 5-6 års alderen. Lenke til kommentar
C-angel Skrevet 28. september 2007 Del Skrevet 28. september 2007 Hvis du ser bort ifra sykdommer som kan hemme utviklingen så vil jeg si at hjernen lever i sin beste alder så lenge den får lære, har utfordringer. Uten at jeg kan vise til noen spesifikke rapporter så vil jeg tro at evnen til og lære gjenspeiler evnen til og utfordre seg selv. "DU LEVER SÅ LENGE DU LÆRER" Lenke til kommentar
Latskap Skrevet 29. september 2007 Del Skrevet 29. september 2007 Det er vel i 20 årene de fleste genier har laget de viktigste oppfinnelsene/bøkene/komposisjonene. 9588664[/snapback] Jeg kommer med en liten teori her jeg; Kan det være fordi man i 20-årene har behov for å "finne selg selv" og gjøre opprør? 9592254[/snapback] Er ikke det tenårene a? Lenke til kommentar
Minus Skrevet 29. september 2007 Del Skrevet 29. september 2007 Vel, i tenårene er det vel kanskje mer verbalt, for i når man runder 20, har man penger, og penger er en viktig ressurs vil jeg si. Lenke til kommentar
Emomilol Skrevet 29. september 2007 Del Skrevet 29. september 2007 For oss som kan engelsk. Hjernens "best før dato" er ca. 25 år. Lenke til kommentar
araziel Skrevet 29. september 2007 Del Skrevet 29. september 2007 Hjernen kan umulig ta 20% av oksygen opptaket uansett, det er vel fra person til person ? Vist du evt hadde klart å bruke større deler av hjernen så hadde vel kroppen tilpasset seg til dette ? Vet noen hvordan man kan øve på å bruke større del av hjernekapasiteten ? Nei, ca 20% stemmer. I biologiboken min anno 2006 står det at den bruker ca 20% av oksygenet og 25% av glukose(energien) til enhver tid, litt mindre når den er ganske idle, litt mer når den er i bruk. Hadde vi utnyttet stort mer til enhver tid hadde vi trengt et bedre respirasjonssystem m.v.Du kan ikke bruke mer, det er ei heller det det står på med tanke på intelligens. Du blir ikke smartere jo mer av hjernen du bruker. Du bruker mindre hvis du lukker øynene, du bruker mer hvis du hører noe, ser på noe, løper, vurderer et matematisk problem og lukter på noe samtidig. Når det kommer til IQ så går vel det mer på logikk.. Eldre mennesker ser ikke logiske løsninger like lett som de yngre. 9591882[/snapback] Mye fordi de ikke er i stand til å tenke abstrakt/utenfor det de er vant til like godt, noe IQ-tester normalt stresser. Likevel vil en hvilken som helst eldre person med mye erfaring i noe vanligvis se en løsning snarere enn en ulært ung person. Gjør du IQ-tester hele dagen til du er 60 gruser du nok enhver ung jypling som prøver seg der også."Det er bullshit fra ende til annen kjære." Også her. Det er ingen problemer for eldre å lære seg nye ting. Det er bare spørsmål om trening. En skolelev blir drillet i nye ting hver dag - men ser ikke ting i sammenheng. En eldre er noen ganger ute av trening for å lære helt nye ting - men ser ting i større sammenheng. Undersøkelser viser at læreevnen ikke opphører med alder, men at man sjeldnere er i en ren læresituasjon. Ting som krever motorikk er noe annet - men det er OT i denne tråden. Her var trådstarters ord "genialitet". Dette konseptet har med evnen til å se ting fra en annen vinkel. En metode for å se ting i en annen vinkel er selvsagt å ikke vite noe som helst om tingen eller dens omgivelser (abstrakt). En annen metode er ren analyse. 9591936[/snapback] Hjernen endres fysiologisk med alder. Jo eldre du er, jo vanskeligere er det å lære noe helt nytt. Selvsagt påvirkes det av miljø, men uansett hva du gjør er du flinkere til å tilegne deg ny kunnskap jo yngre du er. Du forsøker å henvise til forskning, men åpne enhver fysiologibok eller sjekk pubmed og du finner fort ut at vi vet at hjernen blir dårligere til å tilegne ny kunnskap jo eldre den blir. Som siste poster sier, etter 25 danner du ikke nye nervebaner i nærheten like ofte. Dog var den posten litt på spissen. Det er ikke en "hard-limit" på 25, og du danner en haug nervebaner selv etter 60, men ikke like ofte og ikke like lett. Dette gjelder både motorikk og generell mental plastisitet.Genialitet så jeg kanskje litt skjevt på. Jeg svarte vel heller på når hjernen fungerer best relativt sett, og det er fra du er 20ish og har en viss mengde kunnskap til du blir over 50 og ting for alvor begynner å forfalle. Du kan like fullt være genial både før og etter disse tidspunktene. Lenke til kommentar
Kalinken Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 Det er vel i 20 årene de fleste genier har laget de viktigste oppfinnelsene/bøkene/komposisjonene. 9588664[/snapback] Jeg kommer med en liten teori her jeg; Kan det være fordi man i 20-årene har behov for å "finne selg selv" og gjøre opprør? 9592254[/snapback] Jeg vil egentlig heller tro at det er fordi det er et tidspunkt i en persons liv hvor en sitter inne med mye kunnskap og informasjon, samtidig som man gjerne er mer åpen for flere innfallsvinkler og forskjellige syn på ting, enn man er senere i livet. Genier er jo gjerne de som er veldig kunnskapsrike, samtidig som de har evnen til å se ting på andre måter enn alle andre. Lenke til kommentar
jeg_lyver_mye Skrevet 11. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2007 Jeg har tenkt litt... i dag på dette. Ehh... disse folka som fant på sitt med geniale i 20årene.. har ikke dette litt med, umodenhet etc.? den glødene interessen? Vi blir alle litt lei en dag. Men når man først begynner å lære noe virkelig så blir man jo HELT med! og det er vel det disse folka har blitt i 20 åra? Brikkene begynner å falle på plass? En annen ting... jeg tror de geniale... som alltid har vært geniale har litt spessiell personlighet også. Folk kan godt si pikk høyt i klasserommet når vi er 20 el. Vi gir vel mer faen da? Men når vi er 50... så har vi litt mer sosiale sperrer? Jaja.. bare tanker.. kan være helt feil! Lurer på hva dere tror. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 I tillegg til ungdommelig entusiasme og andre ting så er jo 20-åra første mulighet for genier til å gi ordentlig uttrykk for evnene sine siden det er først da de er ferdig med utdannelse og denslags. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå