Gå til innhold

Høyttalere til 22kvm rom - oppdatert (har kjøpt!)

Anbefalte innlegg

Hei!

Nå synes jeg det er på tide at jeg kjøper meg et stereo anlegg, og lurte på hva dere vil annbefale til et rom på 22 kvadrat?

Pris er fra 3-6 tusen kroner. De må se litt pene ut, og så må de ha god lyd.

Jeg liker høyttalere som spiller korrekt, og ikke bare satt til f.eks. rock. Må ha fyldig og ren lyd.

Noe som er viktig er at de spiller bra på et lavt volum (lavt: volumet det er behagelig å høre på over lengre tid, bedøm selv).

Forsterker trenger jeg ikke, da jeg har en JVC på 60kw (min far trengte den ikke lenger).

Takker for alle forslag!

Endret av Slurt-is
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oi, det ble litt feil ja.

Er ikke helt sikker på måleenhetene, men jeg mente 60 watt (JVC X3 SUPER-A, utifra faren min sin informasjon). Bakpå står det 460W. Er en eldre modell, men den funker veldig fint enda. Den har vært brukt sammen med et par Cerwin Vega høyttalere, men disse ble ødelagt, og derfor får jeg forsterkeren.

Hører på så masse forskjellig, derfor vil jeg gjerne ha noen som spiller flatt og rent. Typisk musikk jeg hører på:

Foo Fighers

Arctic Monkeys

Audioslave

James Blunt

Massive Attack

Ok Go

Litt Linkin Park

U2

Coldplay

Litt Bob Dylan

Det er annen ting jeg også tenkte på. På data'en min har jeg flere tusen sanger (kjøpt på iTunes, og rippet fra CD'er), så jeg vil gjerne spille fra denne. Tror ikke jeg gidder å spille rett fra CD'er lenger. Men jeg ripper i lossless, så kvaliteten er ikke noe problem.

Men jeg lurte på om en vanlig data lydkort kan dra et slikt anlegg? Eksempelvis kan jeg jo kjøpe eksternt lydkort, hvis det blir nødvendig.

Lenke til kommentar

Veldig lik min egen smak det der. Trenger noe som kan være overbevisende på tunge gitarer med andre ord.

60 watt høres litt mer riktig ut,460 watt strømforsyning er ikke så dårlig så det er da noe.

Nå er jeg litt usikker,hvor i landet er Randaberg igjen? Litt vanskelig å anbefale om man ikke vet hvor du har mulighet til å handle.

Du har jo Yamaha NS-777 som kan kjøpes på Komplett,ser veldig fine ut med sin sorte pianolakk og som skal trøkke godt på rock.

Lenke til kommentar

Da foreslår jeg at du dropper alle tipsene her og tar med deg musikken din til HIFI-klubben og ser om du finner noen høytalere som du selv liker utseende og lyden på, og som tilfredsstiller din lommebok og ellers andre behov.

Lyd er så utrolig subjektivt, men HIFI-klubben skulle ha noe for en hver smak.

B&W har små fine høyttalere som spiller fint, Dali har jeg alltid likt, har det selv og liker godt trøkket de har, og at du får mye for pengene.

Lenke til kommentar
Da foreslår jeg at du dropper alle tipsene her og tar med deg musikken din til HIFI-klubben og ser om du finner noen høytalere som du selv liker utseende og lyden på, og som tilfredsstiller din lommebok og ellers andre behov.

B&W har små fine høyttalere som spiller fint, Dali har jeg alltid likt, har det selv og liker godt trøkket de har, og at du får mye for pengene.

9588972[/snapback]

Jobber du som selger for HIFI-klubben?

Frode

Lenke til kommentar

Derfor jeg synes det er greit å spørre her, og ikke bare i butikkene. De sier alltid så forskjellige (da de sannsyneligvis vil selge produktene med mest profit).

Men ja, jeg tar nok en tur innom flere forretninger i helgen. Men imens var det veldig greit og få litt veiledninger her på forumet :)

Endret av Slurt-is
Lenke til kommentar

9588972[/snapback]

Fælt da. Hvis noen kommer inn her og spør om hjelp svarer man så klart med den kompetansen man har og man snakker så klart kun for seg selv når alt kommer til alt. Men har man noe peiling kan man da komme med visse pekepinner eller tips som kan hjelpe.

Men er selv enig i at lyd er subjektivt,som jeg faktisk sa tidligere i tråden og det smarteste er alltid å høre selv.

Ville selv også sett på Dali,kanskje System Audio også om du finner det i byen.

Lenke til kommentar
Men ja, jeg tar nok en tur innom flere forretninger i helgen. Men imens var det veldig greit og få litt veiledninger her på forumet  :)

9589096[/snapback]

Ser ut som om de ligger tett samlet i Stavanger:

hificenterkjeden, maxwell, og resonans ligger med 30 meters avstand fra hverandre så vidt jeg vet. Hifiklubben innbiller jeg meg at også ligger i samme klynga, men ikke helt sikker.

Frode

Lenke til kommentar

Jeg har økt pris nivået til 10 000, da jeg planlegger å kjøpe noe skikkelig jeg kan ha leeenge (fant nettopp ut at en avdød slektning har lagt 11 000 igjen til meg, og da vil jeg kjøpe noe jeg kan ha lenge til minne om henne). Jeg drar om én time.

Da har jeg kjøpt!

Ble B&W 683 til 10 000,- kr. Er veldig fornøyd med dem! Akkuratt noe slikt jeg letet etter. Kjøpte dem i helsvart, og de ser nydelige ut med stoffet utpå, og tøffe uten.

683_LightOak_Goff.jpg

Takker så meget for all hjelp!

Endret av Slurt-is
Lenke til kommentar

Kommer nok til å kjøpe en ny og bedre forsterker, men det får holde med den jeg har en god stund.

Det er enorm god lyd, dyp bass, fyldig og detaljert! Anbefales.

Men jeg vet ikke om jeg skal fjerne grillene. Ikke nå med en gang ihvertfall (vi har to kattunger som springer rundt og driver djevelskap over hele huset, så jeg vet ikke om jeg tørr) :)

Men ja, de er veldig pene uten.

De er utrolig tunge! Mye tyngre enn jeg hadde trodd. Så det endte med at jeg klemte fingen så hardt at jeg mistet en liten bit av langefingeren, men det får nå være (skulle ta tak i høyttaleren og løfte, men så pælmet jeg langefingeren i pianoet...) ;)

edit: Faktisk ble det omvendt. Jeg måtte ta av rillene fordi de liker å klatre på de, fant jeg nettopp ut :p

Endret av Slurt-is
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...