TheMatrix Skrevet 22. januar 2003 Del Skrevet 22. januar 2003 Jeg har lenge gått med planer om en linux installasjon, dels for å lære noe nytt og dels for at jeg ikke ønsker å gi M$ mer "næring" en høyst nødvendig. For en tid tilbake så installerte jeg RedHat 8.., Installeringen var enkel og grei og ting var oppe og gikk temmelig raskt, så langt alt vel. Linux os'et ble installert på egen hd med WinXp på en annen hd på samme maskin. Den første irritasjonen var at RedHat tok seg av håndteringen av os'ene på en slik måte at redHat ble "hoved" os slik at jeg ble nødt til å velge Xp manuelt under oppstarten hver gang jeg ønsket å bruke dette. En bagatell forsåvidt.... Den største skuffelsen var imidlertid at alle operasjoner i RedHat gikk så ubeskrivelig seeeent. Plutselig var min 1,3 Ghz maskin blitt en liten 500 mhz, venting, ventig .... Det tok 3 ganger så lang tid å starte RedHat som å starte Xp, bare det å starte mindre programmer ble et mareritt... Til tross for dette så installerte jeg endel Linux prog. jeg ble anbefalt og brukte os'et i nesten 3 uker. Da orket jeg ikke mer... som et ekspremitelt leketøy så var det gøy, men som et verktøy ble det for meg tungvindt, tregt og ikke minst programmutvalget for dårlig/snevert. Det blir nok en stund før jeg installerer Linux igjen, først så må det bli hurtigere, endel operasjoner må gjøres enklere og ikke minst større programleverandører må støtte det (Adobe, Corel, Macromedia etc.) Igrunnen trist at det endte slikt, nå blir lilleblaut enda rikere på min bekostning... en stakket stund. Lenke til kommentar
Stim Skrevet 22. januar 2003 Del Skrevet 22. januar 2003 Hmmmm dette var rart. Hva slags HW er det du bruker? Hvilken valg brukte du under installering? Har selv 1.333 AMD med 256 MB ram og 2X80GB WD Kjører med 512MB swap (Just in case) Lenke til kommentar
Dikky Skrevet 22. januar 2003 Del Skrevet 22. januar 2003 Kanskje du ikke hadde aktivert dma på disken.. 'man hdparm' ;-) Lenke til kommentar
Bach Skrevet 22. januar 2003 Del Skrevet 22. januar 2003 TheMatrix har et poeng. Ingen linuxdistroer har kommet seg opp på "vri på nøkkel'n og kjøre"-stadiet enda. Fram til så skjer har Microsoft full kontroll over pc-markedet. Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 22. januar 2003 Del Skrevet 22. januar 2003 Redhat 8 er en generelt treg distro. Fant ut det når jeg gikk fra redhat 8 til slackware 8.1... Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 22. januar 2003 Del Skrevet 22. januar 2003 TheMatrix har et poeng. Ingen linuxdistroer har kommet seg opp på "vri på nøkkel'n og kjøre"-stadiet enda. Fram til så skjer har Microsoft full kontroll over pc-markedet. Ja. Ei riktig konfigurert linux-maskin vil gi desktop-funksjonalitet tett opp mot windows, men for å komme dit ser det ut til at man nå er avhengig av masse howto-lesing og skall-triksing. Konfigurerings-guiene som kommer med fx. Mandrake er rett og slett ikke gode nok. Må man gå i skall for å få ting til å virke, er det jo likegodt å bruke en minimalistisk distro der man i større grad har styring. Rh og mdk ser ut til å være avhengig av å bli drifta av profesjonelt it-personale for å fungere optimalt. Det trengst kansje en spesialisert lavterskels desktop-distro retta mot hjemme- og hobby-brukere. Den burde være like lett å installere som mandrake, gi F i oppsett av tjener-demoner, og sørge for at cd-brenning, pakkeinstallering (apt-rpm?), fine fonter, passelig med antialiasing, java og alt det andre som alle gjerne vil ha på en desktop fungerer av seg selv. hmm kansje det er dette Lindows prøver på. Hva med OS Z eller DeskBSD, et desktop-os basert på FreeBSD... Apple fikk det jo fint til. Lenke til kommentar
quarkey Skrevet 22. januar 2003 Del Skrevet 22. januar 2003 Redhat 8 er en generelt treg distro. Fant ut det når jeg gikk fra redhat 8 til slackware 8.1... Lenge leve Slackware 8.1 Lenke til kommentar
Booth Skrevet 22. januar 2003 Del Skrevet 22. januar 2003 Jeg hadde RH8.0 på min workstation inntil nylig, det var ikke noe å si på hastigheter, men jeg kan kanskje være enig at den er litt treg ut av boksen, bare vær litt smålig med services som skal startes under boot, last foresten også ned en ny kernel som du confer temmelig tight, da den som kommer med installen er litt shabby satt opp. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 22. januar 2003 Del Skrevet 22. januar 2003 Tror Lycoris Desktop LX er det greieste for n00bs som meg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå