omsaeves Skrevet 27. september 2007 Del Skrevet 27. september 2007 Kanskje bare jeg som er dum, men jeg skjønte ikke denne oppgaven: A) konstruer en trekant abc, (hjelpefigur i boka) den er grei.. :!: B) Trekant ABC skal dreies 60 grader med A som rotasjonssentrum. Kall B for B1 og C for C1 etter dreiningen..?!? Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 27. september 2007 Del Skrevet 27. september 2007 (endret) Jeg tenker at du skal noe slik som på illustrasjonen her. Dessverre er paint ganske dårlig til å rotere ting, så jeg kunne bare rotere 90 grader. Du får late som vinkelen mellom linjene AB og AB1 er 60 grader. Endret 27. september 2007 av Jaffe Lenke til kommentar
Drake85 Skrevet 28. september 2007 Del Skrevet 28. september 2007 for å konstruere B1 med passer 1) sett spissen i A, og juster passeren så skriveenden havner på B. (du skal ha denne vinkelinstillingen på passeren gjennom hele konstruksjonen av B1) 2)roter passeren den veien du vil rotere trekanten. (du må rotere passeren over 60 grader) 3) sett passer-spissen i punktet B, og dra så blyspissen slik at du krysser sirkel-delen du konstruerte i 2). 4) dette krysspunktet er B1 --------------------------------------------------------- - C1 konstrueres på tilsvarende måte ved hjelp av A og C - punktet A forflytter seg ikke. - du drar rette streker mellom A, B1 og C1 for å konstruere den nye trekanten. Lenke til kommentar
omsaeves Skrevet 3. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2007 takker for svar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå