Meits Skrevet 27. september 2007 Del Skrevet 27. september 2007 Hei, jeg har behov for assistanse fra noen som kan litt om ur-datamaskiner. Jeg har fått fatt i en Macintosh SE, men får den ikke til å starte. Prosessen stopper opp ved dette skjermbildet: Det kreves en spesiell diskett, såpass skjønner jeg. Men hvor får jeg tak i en slik? Finnes programmet eller hva maskinen trenger på nett, slik at jeg kan lage en selv? Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 27. september 2007 Del Skrevet 27. september 2007 (endret) Er det harddisk i den? Eller bare diskettstasjon? Har en eldre Mac selv, forsåvidt ikke så gammel. (PowerMac 6400/200). Den vil heller ikke starte opp, fikk tips av en Mac-bruker at batteriet kan være utladet på den. Har ikke prøvd så mye å få tak i et nytt et, det var et veldig sært batteri (svær, svart boksliknende sak), men kanskje du kan sjekke det opp. Edit: Ellers er det mulig å laste ned Apple System 7.5 fra Apples website. Men hvordan man skal få disse enkelt ut på diskett må nok en Mac-bruker svare på. Endret 27. september 2007 av Smirnoff Lenke til kommentar
Meits Skrevet 27. september 2007 Forfatter Del Skrevet 27. september 2007 (endret) Er det harddisk i den? Eller bare diskettstasjon? 9587965[/snapback] Sakset fra wiki: "First compact Macintosh with space for an internal hard disk (originally 20 MB or 40 MB), or, if the user preferred, dual floppy drives." Ettersom min maskin har kun én diskettstasjon, antar jeg at den har harddisk (40MB! *knis*). Men da ville det være rart å forlange en diskett ved oppstart, ikke sant? Kanskje hele maskina er formatert. Endret 27. september 2007 av Meits Lenke til kommentar
radivx Skrevet 27. september 2007 Del Skrevet 27. september 2007 Jeg hadde en Amstrad 1512 med harddisk. Den hadde heller ikke OS på maskinen. Man måtte boote OS fra floppy. Så kunne man lagre dokumenter og sånn på de 20Mb... Lenke til kommentar
Meits Skrevet 3. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2007 http://home24.inet.tele.dk/ccadams/se/boot.html Her er en fremgangsmåte på hvordan jeg skal lage en boot-diskett. Men dette må selvfølgelig skje på en Mac, med diskettstajon. Er det noen som har det som kreves og har tid, lyst og krefter til å lage en slik for meg? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå