Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

ADHD/ADD, kan det ha noe med nervøsitet å gjøre?

ecko

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Litt off-topic men det heter AD/HD. Ikke ADHD eller ADD.

Ingen som bruker betegneslen ADD lenger (kanskje med unntak av enkelte talkshow-hosts)

AD/HD står for Attention-deficit/hyperactivity disorder, på norks Konsentrasjonsvansker/hyperaktivitet

skråstreken er der fordi begge delene ikke trenger å være tilstede for å få diagnosen.

Lars

Lenke til kommentar
Gjest Gjest_meg_*

tror kanskje du tenker på MBD. DET brukes ikke lenger, men ADD er så vidt jeg vet oppe går som bare det. ADD er oppmerksomhetsforsyrrelser, men uten hyperaktivitet sånn som ADHD inkluderer.

Lenke til kommentar
Vet ikke hva ekspertene har kommet frem til men ADD brukes hvertfall mye i diskusjoner .Ikke feil å si det, blir forstått som AD/HD uten hyperaktivitet.

9617168[/snapback]

Rart da at jeg har vært med å arrangere kurs for leger o.l. og alle der var enig i at ADD er en foreldet betegnelse som ikke brukes lenger. Godt mulig det kommer opp i dagbligtale, men det finnes fortsatt folk som sier "mongoloisme" fremfor downs syndrom, Eller fibrositt, fremfor fibromyalgi. Men ingenting av dette riktig men det brukes fremdeles av "vanlige folk"

Lenke til kommentar
Vet ikke hva ekspertene har kommet frem til men ADD brukes hvertfall mye i diskusjoner .Ikke feil å si det, blir forstått som AD/HD uten hyperaktivitet.

9617168[/snapback]

Rart da at jeg har vært med å arrangere kurs for leger o.l. og alle der var enig i at ADD er en foreldet betegnelse som ikke brukes lenger. Godt mulig det kommer opp i dagbligtale, men det finnes fortsatt folk som sier "mongoloisme" fremfor downs syndrom, Eller fibrositt, fremfor fibromyalgi. Men ingenting av dette riktig men det brukes fremdeles av "vanlige folk"

9617213[/snapback]

ei dame jeg snakka med sa at sønnen hennes hadde ADD, og den diagnosen kom nylig. hun snakket om ADD og ADHD og hun viste forskjellen. de som jobbet med det hadde sagt det til henne.

Endret av ecko
Lenke til kommentar

Siden folk var så skråsikre her ville jeg sjekke at det jeg sa var korrekt og at ikke ADD var tatt i bruk igjen.

Etter å ha sjekket med AD/HD foreningen i norge fikk jeg følgende informasjon:

Frem til ca 1980 ble uttrykket MBD brukt.

På begynnelsen av 80-tallet snakket man om ADD med eller uten hyperaktivitet.

I 1987 ble begrepet ADD forkastet og erstattet med AD/HD. Man kan ha AD/HD selv om man ikke har hyperaktivitet.

Endret av L4r5
Lenke til kommentar

I Norge brukes nok ADHD mest i dagligtalen, og det er også dette som er mest korrekt, men i amerikanske filmer og TV-programmer vil du ofte høre det omtalt som A D and D.

ADHD kommer faktisk av at hjernen er for avslappet, og ikke at alt går vilt for seg rundt der oppe. Derfor behandles sykdommen med amfetaminlignende medisiner for å øke hjerneaktiviteten.

Lenke til kommentar
I Norge brukes nok ADHD mest i dagligtalen, og det er også dette som er mest korrekt, men i amerikanske filmer og TV-programmer vil du ofte høre det omtalt som A D and D.

ADHD kommer faktisk av at hjernen er for avslappet, og ikke at alt går vilt for seg rundt der oppe. Derfor behandles sykdommen med amfetaminlignende medisiner for å øke hjerneaktiviteten.

9621228[/snapback]

avslappet? :dontgetit: når man er hyperaktiv og er så rotete i hodet at man ikke kan jobbe? jaja kan godt hende at du har rett.

forresten det finnes medisin uten det amfetamin lignende stoffet i seg, men i avisen stod det at det økte selvmordsfaren hos unge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...