Gå til innhold

Hva har jeg krav på ?


mobiilgal

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en Motorola V6 fra CDON på april i år.

1. september skulle jeg oppdatere den fra Motorolas hjemmesider, da den plutselig sloknet. Det var akkurat som om den ikke hadde batteri, den var død.

Nå har verkstedet (anovo) hatt den gjennom Hele september og sier fortsatt at det er tre uker igjen, + at jeg kan tenke meg at det blir enda mer etter det.

Så jeg blir sikkert minst 2 måneder uten mobil.

Må jeg finne meg i det? :thumbdown:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg kjøpte en Motorola V6 fra CDON på april i år.

1. september skulle jeg oppdatere den fra Motorolas hjemmesider, da den plutselig sloknet. Det var akkurat som om den ikke hadde batteri, den var død.

Nå har verkstedet (anovo) hatt den gjennom Hele september og sier fortsatt at det er tre uker igjen, + at jeg kan tenke meg at det blir enda mer etter det.

Så jeg blir sikkert minst 2 måneder uten mobil.

Må jeg finne meg i det? :thumbdown:

9587522[/snapback]

Du har krav på lånetelefon ifra cdon. Mail dem og spør om de kan sende deg en telefon.

Lenke til kommentar
Jeg kjøpte en Motorola V6 fra CDON på april i år.

1. september skulle jeg oppdatere den fra Motorolas hjemmesider, da den plutselig sloknet. Det var akkurat som om den ikke hadde batteri, den var død.

Nå har verkstedet (anovo) hatt den gjennom Hele september og sier fortsatt at det er tre uker igjen, + at jeg kan tenke meg at det blir enda mer etter det.

Så jeg blir sikkert minst 2 måneder uten mobil.

Må jeg finne meg i det? :thumbdown:

9587522[/snapback]

Du har krav på lånetelefon ifra cdon. Mail dem og spør om de kan sende deg en telefon.

9587999[/snapback]

Takk for svar!

Jeg har mast om det opptil flere ganger, men da er det bare en svenske som kommer med "Tyvärr kan vi ej erbjuda den servicen" eller noe sånt.

Jeg er ikke så inne på hva jeg har krav på og sånt, så vet liksom ikke helt hva jeg skal gjøre :whistle:

Lenke til kommentar
Jeg kjøpte en Motorola V6 fra CDON på april i år.

1. september skulle jeg oppdatere den fra Motorolas hjemmesider, da den plutselig sloknet. Det var akkurat som om den ikke hadde batteri, den var død.

Nå har verkstedet (anovo) hatt den gjennom Hele september og sier fortsatt at det er tre uker igjen, + at jeg kan tenke meg at det blir enda mer etter det.

Så jeg blir sikkert minst 2 måneder uten mobil.

Må jeg finne meg i det? :thumbdown:

9587522[/snapback]

Du har krav på lånetelefon ifra cdon. Mail dem og spør om de kan sende deg en telefon.

9587999[/snapback]

Takk for svar!

Jeg har mast om det opptil flere ganger, men da er det bare en svenske som kommer med "Tyvärr kan vi ej erbjuda den servicen" eller noe sånt.

Jeg er ikke så inne på hva jeg har krav på og sånt, så vet liksom ikke helt hva jeg skal gjøre :whistle:

9588055[/snapback]

Det var ekstremt dårlig service, var en lignende sak oppe for ikke så lenge siden,, det var også cdon, tydelig at de ikke har forbedret seg.. Bare å styre unna denne butikken skjønner jeg.

Lenke til kommentar

Hva Loko måtte mene spiller overhodet ingen rolle. Det som spiller noen rolle er forbrukerkjøpesloven.

 

Du har krav på lånetelefon i reparasjonsperioden med mindre dette er en vesentlig kostnad for butikken. Dessverre klarer de fleste nettbutikker på gjemme seg bak denne paragrafen, fordi de må dekke kostnader til frakt av lånetelefonen. Det er dermed ikke uvanlig at man ikke får lånetelefon fra nettbutikker. Dårlig service, definitivt, men det er nok ikke lovbrudd.

 

Angående servicetiden så er 2 måneder ganske lenge. Her er det dessverre ingen fastsatt tidsmengde i lovverket, det fortelles bare vagt om "rimelig tid".

 

I praksis kan du kreve hva pokker du vil, men verkstedet vil kunne svare at du ikke får lånetelefon pga at det er en urimelig kostnad for dem og at du pent må vente på service fordi "den snart er ferdig". Du kan ta saken videre til forbrukerombudet der du bor, som ikke vil få behandlet saken ferdig før du har fått tilbake telefonen.

 

Dette er et resultat av den udugelige forbrukerkjøpsloven vi har.

 

-snubbel

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Trådstarter skal ikke måtte finne seg i en slik reparasjonstid. Vanlig praksis er at 4-5 ukers reparasjonstid berettiger et hevingskrav.

 

At CDON nekter deg lånetelefon (For øvrig er det ikke en "service" selger tilbyr, det er noe han er forpliktet til. Kostnaden portoutgiftene innebærer, får selgeren innbake i sin kalkyle, kostnaden er uunngåelig forbundet med å drive nettsalg. Dog kan jeg være enig i at hvis selger normalt har et tilstrekkelig lager av lånegjenstander, og unntaksvis går tomme, kan det være urimelig å forvente at de skal "sprette" en ny salgspakning for deg.), øker din ulempe og taler ytterligere for heving.

 

Er du usikker på hvordan du skal gå frem, kontakt Forbrukerrådet.

Lenke til kommentar

Her er det en del andre faktore som kommer inn:

1) Mobiltelefon kjøpt fra CDON

2) Verkstedet er Anovo (oppgitt av trådstarter)

3) Det var trådstarters handling (oppdtareing) som "ødla" telefonen.

 

Hvis trådstarter har valgt verksted selv er det forstålig at CDON ikke kan bistå med lånetelefon. Lånetelefon komme rpå tale ved garatnti/reklamasjons håndtering. Hevder verksted at skaden er en garanti/reklamasjonssak?

Lenke til kommentar
Her er det en del andre faktore som kommer inn:

1) Mobiltelefon kjøpt fra CDON

2) Verkstedet er Anovo (oppgitt av trådstarter)

3) Det var trådstarters handling (oppdtareing) som "ødla" telefonen.

 

Hvis trådstarter har valgt verksted selv er det forstålig at CDON ikke kan bistå med lånetelefon. Lånetelefon komme rpå tale ved garatnti/reklamasjons håndtering. Hevder verksted at skaden er en garanti/reklamasjonssak?

9591543[/snapback]

Det er ikke trådstarters handling som gjør at en oppdatering brikker telefonen. Det er Motorola sin feil. At CDON ikke kan tilby en lånetelefon etter over en måned er uholdbart

Lenke til kommentar
Det er ikke trådstarters handling som gjør at en oppdatering brikker telefonen. Det er Motorola sin feil. At CDON ikke kan tilby en lånetelefon etter over en måned er uholdbart

9599584[/snapback]

 

Og du er sikker på at ikke trådstarter har fiklet med kabelen under oppdatering eller gjort noe annet som har påvirket prosessen?

Lenke til kommentar

Det er nok slik noen har nevnt tidligere i tråden, at det ikke finnes noen tidsfrister for når en service, enten det er på mobiltelefon, TV eller hva som helst, skal være ferdig. Det er bare et uttrykk som brukes, og det er "rimelig tid". Jeg jobber selv i en elektroforretning, og mobiltelefoner vi sender inn bruker sjelden mer enn 14 dager, med mindre det er en "spesiell" service eller at det er stor pågang på serviceverkstedet. Noen servicer kan være mer "ekstreme" og gå opp i mot en måned. Men når det går så lang tid, og i hvert fall hvis det går lenger enn en måned, vil vi begynne å pushe på verkstedet og si at nå må de enten få reparert telefonen, eller erstatte den med en swap. Dette pleier å gå greit, dersom det er gått over 4 uker, og verkstedet ikke klarer å få reparert den, venter på deler e.l. Men dette er det ikke verkstedet som bestemmer, de må kjøre et krav mot produsenten.

 

At CDON ikke legger press på verkstedet her er jo rett og slett dårlig service av dem. Jeg ville tatt kontakt med Anovo selv, hvis du ikke har gjort det, og sagt at nå begynner det å gå mye lenger tid enn det man burde kunne forvente at en mobilservice skal ta, og kreve at de enten reparerer den så fort som overhodet mulig eller at de (mot Motorola) erstatter telefonen din med en swap.

 

Når det gjelder lånetelefon, så har du normalt sett krav på dette etter en uke, men som sagt lenger oppe, unntaket er hvis det medfører urimelige kostnader for selger. Det kan kunne forklares med at dersom en selger har f.eks. 20 lånetelefoner å tilby, og alle disse er utlånt, så vil du ikke kunne kreve at selgeren skal ta av sitt lager med nye telefoner for at du skal få lånt en, da det vil medføre en urimelig kostnad for selger. Vet ikke om det er noen spesielle regler ang låneprodukter når det gjelder fjernkjøp.

Lenke til kommentar

Jeg opplevde noe tilsvarende en gang med en Sony Ericsson telefon. Jeg leverte telefonen inn og fikk den tilbake etter 14 dager. Dagen etterpå så treiket telefonen igjen og jeg leverte den inn på nytt. Når jeg fikk vite at det ville ta mist 4 uker før telefonen var ferdig denne gangen så kontaktet jeg Sony Ericsson. Jeg fikk da beskjed av Sony Ericsson om å kontakte selger og be de heve kjøpet. Det tok da bare noen timer før jeg fikk en ny telefon av selger.

Lenke til kommentar

Kan noen på dette forumet fortelle meg om man har rett på lånetelefon dag 1 etter levering eller dag 8? Forklaring: Forbrukerkjøpsloven gir deg rett til lånetelefon "hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen".

Altså: hvis selgeren/reparatøren sier at reparasjonen vil ta 1-2 uker ved innlevering.

Lenke til kommentar

Takk for alle tilbakemeldingene!!

Da mobilen klikka, sendte jeg e-post til CDON (de har jo kun e-post, vel å merke), så sendte de meg en konvolutt jeg skulle putte telefonen min oppi, og den var adressert til anovo.

Da den ble ødelagt "fiklet" jeg ikke med noe, så det som skjedde var på ingen måte min feil.

Jeg har vært i kontakt med Anovo selv i omlag 2-3 av ukene, og mast, mast og mast, så tilslutt henvendte de meg tilbake til CDON igjen.

Alt går jo selvsagt på e-post, så det tar mange dager før de klarer å svare...

Men hva er egentlig en "swap"? :whistle:

Lenke til kommentar
Kan noen på dette forumet fortelle meg om man har rett på lånetelefon dag 1 etter levering eller dag 8? Forklaring: Forbrukerkjøpsloven gir deg rett til lånetelefon "hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen".

Altså: hvis selgeren/reparatøren sier at reparasjonen vil ta 1-2 uker ved innlevering.

9604400[/snapback]

Hvis det er overveiende sannsynlig at det vil ta mer enn en uke, er det låneprodukt fra dag en (med de forbehold loven stiller). Spør når du leverer den inn hvor lang tid de regner med å bruke, men de færreste mobilreparasjoner er vel overstått på mindre enn syv dager uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...