Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Familiens sorte får - Hva skal man gjøre?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg legger inn dette innlegget i håp om å få tips og råd om hva man kan gjøre og hvordan man skal forholde seg.

Vi har en bror som er nærmest umulig å forholde seg til. Han treffer alle punktene under denne beskrivelsen:

http://no.wikipedia.org/wiki/Dyssosial_per...etsforstyrrelse

Problemet er at han nå begynner å bli skummel for omgivelsene sine. I forbindelse med et arveoppgjør fikk vi brev fra advokat vedrørende denne saken (uten at han selv hadde tatt konakt med oss først), etter ca tre uker er advokaten ute av bildet (han har selvsagt blitt uvenner med advokaten sin), og nå forsøker han å utgi seg for å være fra dette advokatkontoret selv. (Dette vet vi etter bl.a. samtale med takstmann og reell advokat i ettertid). Problemet er ikke at vi er vrange i dette oppgjøret, da vi helst hadde sett at han var ute av bildet koste hva det koste vil, men det er helt umulig å oppnå kontakt med han.

Jeg og en bror av meg er begge blitt anmeldt til politiet av han etter å ha forsøkt på SMS å oppnå kontakt (hans påstand: telefonsjikane). Han tar jo ikke telefonen når vi prøver å ringe. Politiet har selvsagt henlagt disse sakene. Når vi så prøver å ringe til huseier der han bor (på sist kjente adresse vel å merke), treffer vi som regel folk som er sjeleglad for at de har blitt kvitt han. Ved et tilfelle hadde han anmeldt en nabo til politiet for barnemishandling uten at det hadde noe rot i virkeligheten. Vedkommende hadde selvsagt fått psykiske problemer pga dette, for selv om det ikke har noe rot i virkeligheten, så stiller gjerne barnevern og politi spørsmålstegn i slike saker.

Nå er det gått så langt at vi vurderer på en eller annen måte å prøve å advare folk der han til enhver tid måtte befinne seg om å holde han på avstand og unngå kontakt på noen som helst måte.

Så: Hva skal man gjøre i slike tilfeller. At han anmelder sine søsken til politiet er i og for seg greit nok, da det alltid er bare tull som ikke har noe rot i virkeligheten. Men at store deler av samfunnet der han befinner seg ikke vet om dette syns jeg nå er blitt ganske uholdbart. Personlig hadde jeg villet opprettet en nettside der vi advarer mot han, og at de som kommer ut for han bare må ta kontakt med oss dersom de havner i uføret.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

dette virker som et ganske håpløst tilfelle, som ikke jeg har noe fasitsvar på. Men jeg tror ikke at dere burde opprette en nettside mot han eller liknende, for da får han jo faktisk en reell grunn for å anmelde dere (tiper på at det ikke er lovlig å lage en advarsels-side mot andre folk)

Men hvis det du har sagt er sant, så burde det vel være andre folk som skal ta seg av han, et psykiatrisktsykehus eller noe?

Lenke til kommentar
Men hvis det du har sagt er sant, så burde det vel være andre folk som skal ta seg av han, et psykiatrisktsykehus eller noe?

9587729[/snapback]

Jeg er enig i det. Men han innser selvsagt ikke selv at han har et problem. Å få tvangsinnlagt han er vel også vanskelig og ikke minst tidkrevende. Så...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Å lage en nettside om vedkommende er nok en meget dårlig ide. Jeg tviler på mange nok menesker vil finne fram til denne siden, og det vil derfor ikke fungere i praksis. Dessuten risikerer du bare anmeldelse/søksmål fra broren din.

Innleggelse på psykiatrisk er nok heller ingen ide. For å tvangsinnlegge noen må de stort sett være en fare for seg selv eller andre (Selvmord/Alvorlig vold). Og skulle vedkommende bli lagt inn er det nok bare for noen dager.

I denne saken ang. arveoppgjøret bør du tipse advokaten hans om at han har brukt falsk identidet, dersom han har sendt deg falske brev eller lignende bør du ta vare på disse som bevis.

Ellers bør du kanskje vurdere om du fortsatt skal ha kontakt med broren din. Det er trist nok at han ødelegger for seg selv, men det er enda mer trist at han ødelegger for andre menesker også. Dersom han blir en belastning for deg bør du nok holde deg unna han.

Det høres kanskje tøft ut, men avogtil kan det være nødvendig. Har selv brutt kontakten med min mor pga. en liggnende historie.

Dersom broren din ødelegger for husvertene sine, er det nok ikke mye du kan gjøre. Da er det nok bare å satse på at han før eller siden kommer til fornuften. Det blir altfor dumt å ringe rundt til de personene å advare de mot han. Broren din er en voksen person, han trenger ingen barnevakt...Han får rydde opp i problemene sine selv.

Lenke til kommentar

* Utvise grov/kald/hard likegyldighet overfor andres følelser, manglende empati.

* Uansvarlighet og manglende ansvarsfølelse og respekt for sosiale normer, regler og/eller forpliktelser.

* Mangle evner til å opprettholde/forbli i forbindelser med andre mennesker, men uten

vansker med å etablere nye forhold.

* Har lav frustrasjonstoleranse og/eller en lav aggresjonsterskel inkl. vold.

* Manglende evne til å føle skyld eller til å lære av erfaringer eller straff.

* Har tendens til å komme med bortforklaringer og til å være projiserende, dvs. til å gi andre skylden for sine egne negative sider. Bebreider andre.

Minner mye om ett søskenbarn på 14.

Hun er testet for div sykdomer og syndromer ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...