CrashTestDummy Skrevet 27. september 2007 Del Skrevet 27. september 2007 Jeg får kun til 1024*768 i Ubunutu, Mulig å gjøre noe med dette? Lenke til kommentar
BSP Skrevet 27. september 2007 Del Skrevet 27. september 2007 Mener du ubuntu? se her https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=835733 Lenke til kommentar
humbuq Skrevet 27. september 2007 Del Skrevet 27. september 2007 Jeg får kun til 1024*768 i Ubunutu, Mulig å gjøre noe med dette? 9587161[/snapback] Ja. Du må legge til oppløsningen(e) i xorg.conf. http://ubuntuforums.org/archive/index.php/t-157235.html Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 27. september 2007 Del Skrevet 27. september 2007 Har du et intel-skjermkort kan du bruke programmet 915resolution. Lenke til kommentar
CrashTestDummy Skrevet 27. september 2007 Forfatter Del Skrevet 27. september 2007 Skjønner ikke hvordan man åpner den edit filen. Lenke til kommentar
Arne Skrevet 27. september 2007 Del Skrevet 27. september 2007 For å opne den edit-fila, skriv du: gksu gedit /etc/X11/xorg.conf Lenke til kommentar
CrashTestDummy Skrevet 27. september 2007 Forfatter Del Skrevet 27. september 2007 For å opne den edit-fila, skriv du: gksu gedit /etc/X11/xorg.conf 9587702[/snapback] Hvor? Lenke til kommentar
CrashTestDummy Skrevet 27. september 2007 Forfatter Del Skrevet 27. september 2007 (endret) Fant konsollen, men selv om jeg endret oppløsningen, kom den aldri opp som valg der jeg skal stille inn skjerm oppløsningen. Endret 27. september 2007 av CrashTestDummy Lenke til kommentar
Kagee Skrevet 27. september 2007 Del Skrevet 27. september 2007 (endret) Programmer->Tilbehør->Terminal Hvis du informerer om hvilket skjermkort/pc du har, kan vi gi deg en liste på akkurat hva du må gjøre. Endret 27. september 2007 av Kagee Lenke til kommentar
humbuq Skrevet 27. september 2007 Del Skrevet 27. september 2007 Vel jeg forstår fortsatt ikke hvordan jeg får frem konsollen i Ubuntu. 9587821[/snapback] Applications -> Accessories -> Terminal eller alt+f2 -> gnome-terminal Lenke til kommentar
CrashTestDummy Skrevet 27. september 2007 Forfatter Del Skrevet 27. september 2007 Fant konsollen, men selv om jeg endret oppløsningen, kom den aldri opp som valg der jeg skal stille inn skjerm oppløsningen. 9587821[/snapback] Lenke til kommentar
Arne Skrevet 27. september 2007 Del Skrevet 27. september 2007 (endret) Vel... Før du spør, så går eg ut frå at du i det heile tatt har prøvd? Eller? Det er nemleg ikkje så forferdeleg vanskeleg å finne det. Utan å i det heile tatt ha prøvd ubuntu før, så fann eg konsoll på 2 sekund. Men, dessverre, så kan eg ikkje gi deg eksakte lokalasjonar til konsoll, sidan eg brukar Windows for augneblinken, men høyr her. På toppen har du tre undermenyar, ikkje sant? Kan du gå inn på Applications, og så går du inn på den undermenyen som heter Accesories, eller noko sånnt. Der finn du (veeeeeeldig sannsynleg) ein ting som heiter termnal. Då trykkar du ein gong på musa over der det står terminal. Då startar terminal. Etter du har starta terminal, skriv du inn gksu gedit /etc/X11/xorg.conf Voila, mein freunde! EDIT: Wow, snakk om å vere rask på avtrekkaren, gitt... Endret 27. september 2007 av Arne Lenke til kommentar
humbuq Skrevet 27. september 2007 Del Skrevet 27. september 2007 Prøv å restart X (ctrl+alt+ backspace). Lenke til kommentar
alaruz Skrevet 29. september 2007 Del Skrevet 29. september 2007 Jeg vet ikke om trådstarter har løst problemet sitt enda. Men jeg vil gjerne oppsummere litt. Først og fremst må du ha satt et passord til bruk med sudo.Dette gjøres i et konsoll ved å bruke kommandoen: sudo passwd Sett deretter et passord som du husker. Deretter kan du starte med å redigere xorg.conf filen. Kopier teksten under og lim inn i terminalen (vanlig windows copy & paste) sudo gedit /etc/X11/xorg.conf Du vil bli bedt om passordet du satt over, ved utførelse av denne kommandoen. Det som skjer etter denne kommandoen er at et program (gedit) som også kan sammenlignes med notepad eller en hvilken som helst annen teksteditor, åpner filen xorg.conf. Xorg.conf er konfigurasjonsfilen for det grafiske grensesnittet. Scroll nedover i filen, evt. bruk find (søk) og finn seksjonen som heter : Screen. Her setter du inn oppløsningen du ønsker. (må være gyldig oppløsning) Det settes inn i dette formatet: "1280x1024". Du kan prøve å lagre endringer etterpå og lukke filen. For å teste kan du starte det grafiske grensesnittet på nytt ved kommandoen: Ctrl + Alt + Backspace (ps. lagre alt av endringer i det du gjør først) For å endre oppløsning i Gnome. Velg (fra menyen øverst) System -> Preferences -> Screen Resolution. Dersom 1280x1024 vises er all good. Om det ike gjør det kan det være andre ting du også må endre. For eksempel instillinger for skjermen din. Jeg har lagt ved et par skjermbilder som kan hjelpe deg underveis i prosessen. Lykke til! Lenke til kommentar
Kagee Skrevet 29. september 2007 Del Skrevet 29. september 2007 Først og fremst må du ha satt et passord til bruk med sudo.Dette gjøres i et konsoll ved å bruke kommandoen: sudo passwd Sett deretter et passord som du husker. 9599600[/snapback] Hva? Man setter da ikke et rootpassord for å bruke sudo!? Sudo bruker man med sitt eget passord, ikke noe behov for å sette et eget passord. Lenke til kommentar
alaruz Skrevet 29. september 2007 Del Skrevet 29. september 2007 (endret) Sudo og root passord er ikke det samme. Akkurat som at sudo passordet og brukerpassordet ikke trenger å være det samme. Prøv: sudo passwd og sett et passord. Etterpå sudo passwd root. Not the same. Uansett, bare detaljer, bruker ikke sudo selv. Liker det ikke, men det er lettvindt særlig for nye brukere. Jeg svarte kun i tråden i håp om at trådstarter skal løse problemet sitt. Hvorvidt et passord for sudo er root eller ei er urelevant. Sudo er bunn i grunn kun en måte å få "root-tilgang" uten at root logger inn. Endret 29. september 2007 av alaruz Lenke til kommentar
Kagee Skrevet 29. september 2007 Del Skrevet 29. september 2007 Håper trådstartet har fått løst problemer sitt, for nå går vi OT. sudo whoami gir deg "root", dvs -når du kjører sudo passwd endrer/setter du rootpassord. Ubuntu har intet rootpassord som en sikkerhetslås. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå