Gå til innhold

Få framkalt film til digitalt.

Anbefalte innlegg

Hei. Eg las ein interessant artikkel hjå Ken Rockwell. Her. Det høyres jo veldig bra ut for meg! Er det ein god idé? Korleis er det å få til tilsvarande i Noreg? Kva oppløysning får eg dei i og kva filstorleik? Dei korrigerer vel ikkje noko?

Ein ting til. Når eg skal kjøpe brukt filmkamera, til dømes Nikon F100, kva skal eg sjå etter for å finne ut om alt er i orden?

På forhånd takk.

Endring: Eg bur i Bergen, siden det er snakk om fotolabbar.

Endret av Lars89
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan selvsagt ta den artikkelen med en klype salt, men det er noen tanker der som forøvrig er interessante nok. Jeg har gjort det selv en god stund nå, men det er på langt nær så lettvint som systemet han referer til. Til gjengjeld så sitter jeg jo med mye mer kontroll over resultatet, som tross alt er grunnen til at jeg fremdeles bruker film..

Jeg sitter å scanner mye filmbilder om dagen på en EPSON v700- der kommer jeg opp i 6400DPI,

så forstørrelsesmulighetene er store. Kvaliteten er overaskende bra selv på 35mm film.

Det skal ikke så mye scanning til før det å anskaffe egen scanner tjener inn utgifter på å levere inn og forvente god kvalitet.

Jeg har kjøpt flere Nikon F100, så det kan jeg litt om. Fordelen med kamera er flere; selv om det så og si er proffbygd, var det ikke noe pressekamera i sin tid, noe F5 hadde rollen som. Det vil si at de fleste F100 er kjøpt av entusiaster som tok svært godt vare på utstyret sitt. Byggkvaliteten minner litt om en D200 på steroider, så det er solide greier- jeg stoler absolutt mer på værbeskyttelsen på F100 enn D200. Et par ting du skal være obs på; Gummigrepet har en tendens til å bli løst, se etter at dette er tålig i orden, så slipper du utbytte/kjip liming. Tidlige modeller hadde filmtrekk med gafler i litt dårlig plast (feil utforming) disse kan være slitte og knekke. Sørg for at du får med en batteriholder som tar AAbatterier (også for vertikalgrepet om du får dette med)- dette er dyrt ekstrautstyr, som tross alt er uhyre praktisk. Sjekk at alle forseglinger er intakte, inklusive gummiproppen som dekker koblingen til batterigrep. Se selvsagt også inni kamera- pass på at det ikke er noe sand e.l. og at lukkergardinene er plettfrie, de er svær tynne og skjøre og er ubrukelige om de er bulkete etter dårlig håndtering.

Her er en link til bilder jeg nylig digitaliserte i ca 3000 dpi (advarsel 4000px i bredden):

Bilde1

Bilde2

P.S.

Prisene varierer VOLDSOMT på bruktmarkedet. Kamera tror jeg kostet over 12000 nytt! Jeg vil si at en GOD pris for et strøkent eksemplar er rundt 3000. Det går an å gjøre et varp. Et av mine F100 kjøpte jeg med batterigrep og databakstykke for 2500 helt strøkent! (det tilsvarer ca 15-20% av nypris).

Endret av Svein Gunnar Kjøde
Lenke til kommentar

Lars89:

For all del- jeg FREMKALLER ikke selv, jeg er overbevist om at de fleste gode labber gjør dette x ganger bedre, raskere og i det hele tatt såpass rimelig at det ville være idiotisk av meg å gjøre dette. Jeg bruker noe som heter Farvelabben her i Oslo som gir meg knallkvalitet og ypperlig service. En rull koster meg 55 å fremkalle og det tar ca 3 timer- aner dessverre ikke om tilsvarende i Bergen.

Det er scanningen som koster penger i Norge. Den USA modellen som han referer til i artikkelen sin mener jeg vi ikke helt har her i landet enda, og kommer kanskje aldri til å få det heller.

Lenke til kommentar
Kor kan eg finne enkle guider til å framkalle sjølv?  Er det vanskeleg?

9587343[/snapback]

Det er svært enkelt å framkalle svarthvitt film selv, fargefilm er derimot forbeholdt folk med tilgang på dertill egnet utstyr. Skal du framkalle svathvit film, trenger du fiks og framkaller, et termometer fra Chlaes Ohlson, tilgang på et mørkt rom (dvs. et bad uten vindu) og en tank til å ha filmen i. All veske skal ha rundt 20 grader så er det ganske enkelt,

1. framkalling ha den i den tiden som er beregnet på din filmtype og eksponering, rist på tanken hvert halve minutt. 2. Skyll med to bad vann. 3. Fiks i ca 4. minutter rist også her hvert 30 sekund. 4. Skru opp tanken og skyll godt med vann. Jeg bruker å fylle opp tanken 20 ganger og tømme ut vannet hver gang, et annet alternativ er å la tanken stå med vann rennende ned i den i ca 15 minutter.

Lenke til kommentar

Det er veldig enkelt, som modin skriver. I tillegg er det ingenting som slår følelsen av å henge negativer til tørk, etter å ha tatt en kjapp titt på dem.

Man trenger egentlig ikke mørkt rom, siden det finnes poser som brukes til slik. Man overfører filmene til spolen og setter den i boksen beskyttet av en spesiell pose som har hull med strikk til armene, slik at den fungerer som en lystett, gigantisk uforet muffe.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Låne den tråden her så vidt. Kvar i Bergen er det greiast å få framkalla film? Veit at JapanPhoto sender filmen vidare, men er det til foto-labben i Bergen og er det i så fall greiare å berre levere der sjøl? Og er det nokon som veit om dei kan lage digitale filer av bilda også? har ikkje tilgang til scanner, og pr dags dato så forteller økonomien at eg må vente til over jul med akkurat det

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...