stich_it Skrevet 20. oktober 2007 Del Skrevet 20. oktober 2007 det står vel i lov teksten av vendebryter kan brukes ikke må så det er jo valgfritt. når jeg leste loven/foreskriften om dette med lys så tolket jeg det dit hen at vis du har koblet opp ekstra fjernlys kan det kobles opp vendebryter på disse. Lenke til kommentar
dsgf Skrevet 20. oktober 2007 Del Skrevet 20. oktober 2007 Det betyr vel i praksis at du kan ha skrudd fast flere sett fjernlys foran på bilen så lenge de er koblet sånn at det er helt umulig at for mange/for sterke lys lyser samtidig. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 21. oktober 2007 Del Skrevet 21. oktober 2007 Det betyr vel i praksis at du kan ha skrudd fast flere sett fjernlys foran på bilen så lenge de er koblet sånn at det er helt umulig at for mange/for sterke lys lyser samtidig. det står at alle lys skal ha mulighet for å lyse samtidig Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 21. oktober 2007 Del Skrevet 21. oktober 2007 Det betyr vel i praksis at du kan ha skrudd fast flere sett fjernlys foran på bilen så lenge de er koblet sånn at det er helt umulig at for mange/for sterke lys lyser samtidig. det står at alle lys skal ha mulighet for å lyse samtidig Det står at lysene skal lyse parvis. og: "Den største lysstyrken for samtlige lykter for fjernlys som kan lyse samtidig (tillatt med vendebryter)," Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 21. oktober 2007 Del Skrevet 21. oktober 2007 (endret) Det står at lysene skal lyse parvis. og: "Den største lysstyrken for samtlige lykter for fjernlys som kan lyse samtidig (tillatt med vendebryter)," vis du ser paragraf 23-3 punkt 4: Lykter eller refleksanordninger (unntatt på motorsykkel med sidevogn) som har samme funksjon og som det er to eller flere av, skal være montert i et like antall og parvis være plassert jevnhøyt, en på hver side og i like stor avstand fra kjøretøyets ytterste kanter. Lysene eller refleksene fra disse skal ha samme farge og tilnærmet samme lysstyrke. Lykter som har samme funksjon, må være koplet slik at de bare kan lyse samtidig. så er det under paragraf 28-4 punkt 1.6 Fjernlys: Lyktene kan tennes enten samtidig eller parvis. Ved skifte fra nærlys til fjernlys skal minst to lykter for fjernlys tennes. Ved skifte fra fjern til nærlys skal alle lykter for fjernlys slukkes samtidig. så sånn som jeg ser det er den siste delen der lagt til som et typisk punkt med tanke på strøm/volt når du slår på lys eller noe slikt. den setningen du har plukket ut virker på meg som den gjelder N3 kjøretøy, som vel er lastebiler? dette fordi den ikke henger sammen med noe av det andre som står om fjernlys på bil eller generelt om lys på kjøretøy. må legge til at jeg har aldri sett vendebryter som går til ekstrafjernlys der det er montert på verksted eller originalt på personbiler. *edit* legger til hele det punktet der du tok ut setningen fra Autofil : paragraf 28-1 punkt 4.9 4.9 For fjernlys gjelder bestemmelsene i § 28-1 nr. 2 og 3 med følgende tillegg: Antall: Inntil 4 ekstra, dvs. 6 totalt for N3 kjøretøy. Krav til lysstyrke: Den største lysstyrken for samtlige lykter for fjernlys som kan lyse samtidig (tillatt med vendebryter), må ikke overstige 480 lux. Øvrige krav: Som bestemt i direktiv/standarder angitt i § 28-1 nr. 2 og 3. Endret 21. oktober 2007 av stich_it Lenke til kommentar
gxi Skrevet 22. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2007 Ok, jeg har gitt opp prosjektet. Takker for alle svar. Umulig å skaffe pålitelig informasjon om dette virker det som, bl.a siden det ser ut til at lovene er endret den siste tiden, samt at jeg uansett ikke ønsker å betale 5000kr for noe som sansynligvis ikke er særlig mye bedre enn det jeg har fra før. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå