Leo_ Skrevet 29. september 2007 Del Skrevet 29. september 2007 To forskjellige par med fjernlys trenger ikke ha samme funksjon. De kan f.eks være innstillt til fo forskjellige lengder. Ene settet kan være for bruk over Dovre, altså der det er lange rettstrekninger og lite trafikk. Det andre settet har gjerne større spredning og egner seg best der strekkene ikke er så veldig lange. Sistnevnte er greiere å bruke overens med litt trafikk, siden man kan vente lengre før man blender ned for motkommende kjøretøy. 9597960[/snapback] Hvis jeg ikke tar feil er dette bare lov på tyngre kjøretøy. 9598031[/snapback] Såvidt meg bekjent er det ikke forskjell på reglene for tunge og lette kjøretøy, men tungtransportsjåførene vet å utnytte smutthullene i regelverket bedre enn folk flest. Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 Såvidt meg bekjent er det ikke forskjell på reglene for tunge og lette kjøretøy, men tungtransportsjåførene vet å utnytte smutthullene i regelverket bedre enn folk flest. 9601277[/snapback] Jeg må nok skuffe deg; Lastebiler over 12 tonn kan ha 4 ekstra 1000-metere. Lenke til kommentar
Oystein_ Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 (endret) Montering og bruk av fjernlyskastere på kjøretøy under 12000 kg. (Oppdatert 7. februar 2003). Du kan montere to ekstra fjernlyskastere. Det er ikke tillatt med f.eks. en eller tre. Det er ingen spesielle krav til montering (høyde/bredde). Lyktene skal ikke vibrere under kjøring. Lyktene skal kun lyse sammen med bilens originale fjernlyskastere. Lyktene kan ha separat bryter. Maks. luxverdi 480 (100 %). Kilde: http://www.bilmateriell.no/abnews/templates/?a=11 Eller: -Det skal være gult eller hvitt lys -Det er i dag tillatt å ha 2 eller 4 fjernlys. 3 fjernlys er ikke tillatt. De aktiverte fjernlysene (2 eller 4 stykker) skal aldri lyse sterkere enn 480 lux. -De skal lyse minst 100 meter forran bilen -Lyktene skal være koblet slik at de ikke kan lyse uten at parkeringslys, baklys og lys for kjennemerke samtidig er tent. -Lyktene kan tennes enten samtidig eller parvis. Ved skifte fra nærlys til fjernlys skal minst to lykter for fjernlys tennes. Ved skifte fra fjern til nærlys skal alle lykter for fjernlys slukkes samtidig. Kilde: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=728075 Dette støtter min mening, som er at det er ekstralysene som ikke skal overstige referansetall 100. Endret 30. september 2007 av Oystein_ Lenke til kommentar
gxi Skrevet 1. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2007 Jeg har sett igjennom flere ganger i Kjøretøyforskriften, men finner aldri setningen "Lyktene skal kun lyse sammen med bilens originale fjernlyskastere." el.l selv om jeg jeg mener jeg har sett denne setningen før. Jeg har derimot sett "Det er tillatt med vendebryter". Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 2. oktober 2007 Del Skrevet 2. oktober 2007 Jeg har sett igjennom flere ganger i Kjøretøyforskriften, men finner aldri setningen "Lyktene skal kun lyse sammen med bilens originale fjernlyskastere." el.l selv om jeg jeg mener jeg har sett denne setningen før. Jeg har derimot sett "Det er tillatt med vendebryter". 9612593[/snapback] Vendebryteren er vel til for de med lovlig antall lykter (f.eks: kjøretøy over 12 tonn med 4 stk) som kanskje hvert av parene har en samlet lux-grense nær det det lovlige. De må da ha en vendebryter for å tilfredstille forskriftene, siden totalstyrken blir over det lovlige. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 2. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2007 Det vil med andre ord si at det eksisterer ingen mulighet for å bruke f.eks Comet Xenon 200 eller andre lykter oppført med referansetall på 37,5% (f.eks Luminator-serien både halogen og xenon) på hverken personbil eller lastebil i Norge? Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 2. oktober 2007 Del Skrevet 2. oktober 2007 (endret) Lastebiler kan vel ha opp til 480 Lux? Edit: Jeg kjører flere km i året enn de fleste. Blir selvfølgelig da ofte vinket inn i kontroller. Jeg har kufanger med 2 stk Hella 1000-metere. Har ennå til gode å oppleve en sjekk av lysverdier. Endret 2. oktober 2007 av Autofil Lenke til kommentar
gxi Skrevet 2. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2007 To stk. Comet 200 Xenon tilsvarer 336lux.. finner du noen fjernlys originalt på noen biler som har referanseverdi på under 12,5%? Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 2. oktober 2007 Del Skrevet 2. oktober 2007 (endret) 1. 480Lux er maks uansett kjøretøy (lastebil\bil) 2. *OM* det hadde vært lovlig å deaktivere bilens fjærnlys til fordel for ekstralys så hadde du uansett ikke kunnet ha 4 fjærnlys siden de fleste ville overstige referanseverdien på 100% med en god margin. 3. Trådstarter trenger ikke å koble om noe som helst, fordi 25 (fjernlys) + 75 (ekstralys)= 100% da snakker vi om de største E merkede ekstralysene som er å få tak i. Endret 2. oktober 2007 av Rebel-Rider Lenke til kommentar
gxi Skrevet 2. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2007 Hvordan får du til at de originale fjernlysene er 25%? Er ikke nærmere 40% normalt pr. lykt? Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 2. oktober 2007 Del Skrevet 2. oktober 2007 Skal prøve å undersøke det, ble faktisk litt usikker på dette. Sjekket et par lykter fra Camryen jeg hadde og der stod det 17,5% alså 35% for et lyktepar. Mener å ha sett 12,5 nevnt flere ganger i bladet motor i forbindelse med montering av ekstralys. Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 2. oktober 2007 Del Skrevet 2. oktober 2007 1. 480Lux er maks uansett kjøretøy (lastebil\bil) 9620513[/snapback] Kjøretøyforskriften: "5. Den samlede lysstyrke for fjernlyslykter som kan lyse samtidig må være mindre enn 225.000 candela (tilsvarende 360 lux i en avstand av 25 m fra lykten)." Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 2. oktober 2007 Del Skrevet 2. oktober 2007 Dette er feil, den 15. desember 2002 ble denne grensen økt fra 360 til 480lux og har vært uendret side da, ser ut til at lovdata må ordne på reglene sine. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 2. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2007 (endret) Den siterte delen to poster over kommer fra §28-3, som ikke gjelder siden personbiler etter hva jeg kan se dekkes av §28-1.. sitat: § 28-3. Generelt om lysutstyr (Bestemmelsene i denne paragraf gjelder ikke for kjøretøy som omfattes av § 28-1 og § 28-2) §28-1: Krav til lysutstyr på bil og tilhenger til bil 4.9 For fjernlys gjelder bestemmelsene i § 28-1 nr. 2 og 3 med følgende tillegg: Antall: Inntil 4 ekstra, dvs. 6 totalt for N3 kjøretøy. Krav til lysstyrke: Den største lysstyrken for samtlige lykter for fjernlys som kan lyse samtidig (tillatt med vendebryter), må ikke overstige 480 lux. Øvrige krav: Som bestemt i direktiv/standarder angitt i § 28-1 nr. 2 og 3. Hm.. 3. For kjøretøy registrert eller tatt i bruk første gang før hhv. 1. januar 1995 (jfr. nr. 1), 1. januar 1996 (jfr. nr. 2) eller 1. januar 1997 (moped, jfr. nr. 2), gjelder forskrift om krav til kjøretøy av 25. januar 1990 nr. 91, herunder definisjonene der. .. Endret 2. oktober 2007 av jonepet Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 2. oktober 2007 Del Skrevet 2. oktober 2007 4.9 For fjernlys gjelder bestemmelsene i § 28-1 nr. 2 og 3 med følgende tillegg: Antall: Inntil 4 ekstra, dvs. 6 totalt for N3 kjøretøy. Krav til lysstyrke: Den største lysstyrken for samtlige lykter for fjernlys som kan lyse samtidig (tillatt med vendebryter), må ikke overstige 480 lux. Øvrige krav: Som bestemt i direktiv/standarder angitt i § 28-1 nr. 2 og 3. .. 9623328[/snapback] N3 er kjøretøy med totalvekt OVER 12 tonn Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 2. oktober 2007 Del Skrevet 2. oktober 2007 (endret) Jepp stemmer det, men 480lux er fremdeles max verdien både for lastebiler og personbiler uansett. Endret 2. oktober 2007 av Rebel-Rider Lenke til kommentar
gxi Skrevet 2. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2007 Jeg tolker den setningen som at hele setningen kun gjelder for N3-kjøretøy, mens resten av den delen er generelt. Det nevnes nemlig ingen annen sted noen kjøretøygruppe i 28-1. Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 2. oktober 2007 Del Skrevet 2. oktober 2007 Men hvilke typer bil er det som IKKE dekkes av 28-1?? Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 2. oktober 2007 Del Skrevet 2. oktober 2007 Men hvilke typer bil er det som IKKE dekkes av 28-1?? 9623496[/snapback] Norge har harmonisert (samordnet) kjøretøylovgivningen med EU. Biler eldre enn ca 8 år (1.10.1999) omfattes av $28-3. Nyere biler må følge kravene i direktiv 97/28/EF. I hovedsak er de like begge to (direktivet og kjøretøyforskriften). Lenke til kommentar
jb-racing Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 Vendebryteren er vel til for de med lovlig antall lykter (f.eks: kjøretøy over 12 tonn med 4 stk) som kanskje hvert av parene har en samlet lux-grense nær det det lovlige. De må da ha en vendebryter for å tilfredstille forskriftene, siden totalstyrken blir over det lovlige. lysregler tolkes forskjellig av alle, så det som godkjennes i f.eks Oslo blir ikke godkjent i Drammen osv. Vendebryter er tilatt, dvs. ikke påbudt men det må være bryter for å skru av parvis Har diskutert dette med Oslo og de ble enig når de leste igjennom teksten sammen med meg, det står ingen steder at det er påbudt ! Jari B Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå