Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lovlig å deaktivere originalt fjernlys?


gxi

Anbefalte innlegg

To forskjellige par med fjernlys trenger ikke ha samme funksjon. De kan f.eks være innstillt til fo forskjellige lengder. Ene settet kan være for bruk over Dovre, altså der det er lange rettstrekninger og lite trafikk. Det andre settet har gjerne større spredning og egner seg best der strekkene ikke er så veldig lange. Sistnevnte er greiere å bruke overens med litt trafikk, siden man kan vente lengre før man blender ned for motkommende kjøretøy.

9597960[/snapback]

 

Hvis jeg ikke tar feil er dette bare lov på tyngre kjøretøy.

9598031[/snapback]

Såvidt meg bekjent er det ikke forskjell på reglene for tunge og lette kjøretøy, men tungtransportsjåførene vet å utnytte smutthullene i regelverket bedre enn folk flest.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Montering og bruk av fjernlyskastere på kjøretøy under 12000 kg. (Oppdatert 7. februar 2003).

Du kan montere to ekstra fjernlyskastere. Det er ikke tillatt med f.eks. en eller tre.

Det er ingen spesielle krav til montering (høyde/bredde).

Lyktene skal ikke vibrere under kjøring.

Lyktene skal kun lyse sammen med bilens originale fjernlyskastere.

Lyktene kan ha separat bryter.

Maks. luxverdi 480 (100 %).

 

Kilde: http://www.bilmateriell.no/abnews/templates/?a=11

 

Eller:

 

-Det skal være gult eller hvitt lys

-Det er i dag tillatt å ha 2 eller 4 fjernlys. 3 fjernlys er ikke tillatt. De aktiverte fjernlysene (2 eller 4 stykker) skal aldri lyse sterkere enn 480 lux.

-De skal lyse minst 100 meter forran bilen

-Lyktene skal være koblet slik at de ikke kan lyse uten at parkeringslys, baklys og lys for kjennemerke samtidig er tent.

-Lyktene kan tennes enten samtidig eller parvis. Ved skifte fra nærlys til fjernlys skal minst to lykter for fjernlys tennes. Ved skifte fra fjern til nærlys skal alle lykter for fjernlys slukkes samtidig.

 

Kilde: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=728075

 

Dette støtter min mening, som er at det er ekstralysene som ikke skal overstige referansetall 100. :)

Endret av Oystein_
Lenke til kommentar

Jeg har sett igjennom flere ganger i Kjøretøyforskriften, men finner aldri setningen "Lyktene skal kun lyse sammen med bilens originale fjernlyskastere." el.l selv om jeg jeg mener jeg har sett denne setningen før. Jeg har derimot sett "Det er tillatt med vendebryter".

Lenke til kommentar
Jeg har sett igjennom flere ganger i Kjøretøyforskriften, men finner aldri setningen "Lyktene skal kun lyse sammen med bilens originale fjernlyskastere." el.l selv om jeg jeg mener jeg har sett denne setningen før. Jeg har derimot sett "Det er tillatt med vendebryter".

9612593[/snapback]

 

 

Vendebryteren er vel til for de med lovlig antall lykter (f.eks: kjøretøy over 12 tonn med 4 stk) som kanskje hvert av parene har en samlet lux-grense nær det det lovlige. De må da ha en vendebryter for å tilfredstille forskriftene, siden totalstyrken blir over det lovlige.

Lenke til kommentar

Det vil med andre ord si at det eksisterer ingen mulighet for å bruke f.eks Comet Xenon 200 eller andre lykter oppført med referansetall på 37,5% (f.eks Luminator-serien både halogen og xenon) på hverken personbil eller lastebil i Norge?

Lenke til kommentar

Lastebiler kan vel ha opp til 480 Lux?

 

Edit:

Jeg kjører flere km i året enn de fleste. Blir selvfølgelig da ofte vinket inn i kontroller.

Jeg har kufanger med 2 stk Hella 1000-metere. Har ennå til gode å oppleve en sjekk av lysverdier.

Endret av Autofil
Lenke til kommentar

1. 480Lux er maks uansett kjøretøy (lastebil\bil)

 

2. *OM* det hadde vært lovlig å deaktivere bilens fjærnlys til fordel for ekstralys så hadde du uansett ikke kunnet ha 4 fjærnlys siden de fleste ville overstige referanseverdien på 100% med en god margin.

 

3. Trådstarter trenger ikke å koble om noe som helst, fordi 25 (fjernlys) + 75 (ekstralys)= 100% da snakker vi om de største E merkede ekstralysene som er å få tak i.

Endret av Rebel-Rider
Lenke til kommentar
1. 480Lux er maks uansett kjøretøy (lastebil\bil)

 

 

9620513[/snapback]

 

 

Kjøretøyforskriften:

 

"5. Den samlede lysstyrke for fjernlyslykter som kan lyse samtidig må være mindre enn 225.000 candela (tilsvarende 360 lux i en avstand av 25 m fra lykten)."

Lenke til kommentar

Den siterte delen to poster over kommer fra §28-3, som ikke gjelder siden personbiler etter hva jeg kan se dekkes av §28-1.. sitat:

§ 28-3. Generelt om lysutstyr (Bestemmelsene i denne paragraf gjelder ikke for kjøretøy som omfattes av § 28-1 og § 28-2)

 

§28-1:

Krav til lysutstyr på bil og tilhenger til bil

 

4.9 For fjernlys gjelder bestemmelsene i § 28-1 nr. 2 og 3 med følgende tillegg:

Antall: Inntil 4 ekstra, dvs. 6 totalt for N3 kjøretøy.

Krav til lysstyrke: Den største lysstyrken for samtlige lykter for fjernlys som kan lyse samtidig (tillatt med vendebryter), må ikke overstige 480 lux.

Øvrige krav: Som bestemt i direktiv/standarder angitt i § 28-1 nr. 2 og 3.

 

Hm..

 

3. For kjøretøy registrert eller tatt i bruk første gang før hhv. 1. januar 1995 (jfr. nr. 1), 1. januar 1996 (jfr. nr. 2) eller 1. januar 1997 (moped, jfr. nr. 2), gjelder forskrift om krav til kjøretøy av 25. januar 1990 nr. 91, herunder definisjonene der.

..

Endret av jonepet
Lenke til kommentar

 

4.9 For fjernlys gjelder bestemmelsene i § 28-1 nr. 2 og 3 med følgende tillegg:

Antall: Inntil 4 ekstra, dvs. 6 totalt for N3 kjøretøy.

Krav til lysstyrke: Den største lysstyrken for samtlige lykter for fjernlys som kan lyse samtidig (tillatt med vendebryter), må ikke overstige 480 lux.

Øvrige krav: Som bestemt i direktiv/standarder angitt i § 28-1 nr. 2 og 3.

 

 

..

9623328[/snapback]

 

N3 er kjøretøy med totalvekt OVER 12 tonn

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Vendebryteren er vel til for de med lovlig antall lykter (f.eks: kjøretøy over 12 tonn med 4 stk) som kanskje hvert av parene har en samlet lux-grense nær det det lovlige. De må da ha en vendebryter for å tilfredstille forskriftene, siden totalstyrken blir over det lovlige.

 

lysregler tolkes forskjellig av alle, så det som godkjennes i f.eks Oslo blir ikke godkjent i Drammen osv.

Vendebryter er tilatt, dvs. ikke påbudt men det må være bryter for å skru av parvis

Har diskutert dette med Oslo og de ble enig når de leste igjennom teksten sammen med meg,

det står ingen steder at det er påbudt !

 

Jari B

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...