Gå til innhold

IP telefoni på e65

Gjest Slettet-qfohT7

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-qfohT7

Nettopp fått meg en Nokia e65. Har en IP telefon fra ventelo hjemme. Det jeg har lyst å gjøre (hvis jeg har skjønt det riktig hvordan dette fungerer) er å bruke wifi på mobilen til å ringe med IP telefonen istedet for vanlig gsm. Er det mulig å da bruke ventelo abbonementet til å ringe med, eller må jeg bruke løsninger som skype ? Skal reise til utlandet over en lengre periode, og kunne vært greitt å ringe hjem med lokaltakst på steder med trådløst nett.

Hva slags informasjon trenger jeg i tilfelle fra ventelo, og noen som vet hvordan jeg setter dette opp ? (er litt grønn på akkurat det feltet)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det spørs om Ventelo gir ut påloggingsinformasjonen du trenger eller ikke. Om de gjør det kan du gjøre som du sier, om ikke, er du nødt for å ha en annen leverandør som tilbyr påloggingsinformasjonen du trenger. Du må ikke bruke skype nei, du kan bruke en hvilken som helst SIP leverandør som gir ut påloggingsinformasjonen (telio gjør ikke det).

Tror det letteste er sannsynligvis å sende samme spørsmålet til ventelos kundeservice. Da får du nok et helt konkret svar.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7
Det spørs om Ventelo gir ut påloggingsinformasjonen du trenger eller ikke. Om de gjør det kan du gjøre som du sier, om ikke, er du nødt for å ha en annen leverandør som tilbyr påloggingsinformasjonen du trenger. Du må ikke bruke skype nei, du kan bruke en hvilken som helst SIP leverandør som gir ut påloggingsinformasjonen (telio gjør ikke det).

Tror det letteste er sannsynligvis å sende samme spørsmålet til ventelos kundeservice. Da får du nok et helt konkret svar.

9592404[/snapback]

Kjempegreier at det funker. Jeg ringte nettopp inn til Ventelo, men fikk til svar at det ikke var "teknisk mulig" å bruke ip telefonen andre steder enn med medfølgende adapter, hva de nå enn legger i det. Kan de ha en løsning som gjør at dette ikke er mulig, eller er det bare en annen måte å si "Vi gir ikke ut den pålogging informasjonen" på ?

Jeg sendte også en mail til Iplink kundeservice, hvor jeg fikk til svar at jeg da bare kunne bestille et SIP brukernavn og passord av dem, så det virket jo som det gikk bra. Tror det isåfall fort blir angrefristen på den ip telefonen og bestille fra iplink istedenfor da

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Det er bare en annen måte å si at de ikke gir ut påloggingsinformasjonen på ja :)

Et annet alternativ er phonzo. Selv har jeg endelig skiftet til dem fra telio, siden telio heller ikke gir ut den informasjonen.

Slik jeg ser det vil iplink være billigst om du ringer < enn 300 minutter i måneden, mens phonzo vil være billigst om du ringer mer. Phonzo har et abb. til kr 99, som er nesten likt som iplinks bortsett fra at man ringer så mye man vil til fasttelefoner, ikke begrenset til 300 minutter.

Men det blir jo en smakssak for din del tror jeg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7
Det er bare en annen måte å si at de ikke gir ut påloggingsinformasjonen på ja :)

Et annet alternativ er phonzo. Selv har jeg endelig skiftet til dem fra telio, siden telio heller ikke gir ut den informasjonen.

Slik jeg ser det vil iplink være billigst om du ringer < enn 300 minutter i måneden, mens phonzo vil være billigst om du ringer mer. Phonzo har et abb. til kr 99, som er nesten likt som iplinks bortsett fra at man ringer så mye man vil til fasttelefoner, ikke begrenset til 300 minutter.

9592748[/snapback]

Den leverandøren har jeg ikke sett på før, men de så jo absolutt interessant ut. Men det er ikke noe problem å beholde eksisterende nummer sant ? leste på den phonzo anywhere at du da måtte ha nytt nummer. Jeg ønsker å beholde mitt gamle nummer fra tidligere fasttelefon.

Men da blir det nok å avbestille ventelo son telfon ihvertfall, takker for svar

Lenke til kommentar

Phonzo anywhere er såkalt mobil IP-telefon. Den er i utgangspunktet tenkt brukt på telefoner, PDA-er og andre mobile enheter. IP-telefoni som i utgangspunktet er tiltenkt å være mobil, er pålagt av teletilsynet å bruke spesielle nummer (har noe med AMK-anrop å gjøre). Derfor kan du ikke portere inn et nummer til phonzo anywhere.

Men de andre abb. til phonzo er tiltenkt at man skal bruke hjemme (det er fullt mulig å bruke de på mobiler og andre mobile enheter også - jeg gjør det), og dermed kan man portere inn sitt eksisterende fastnummer (jeg gjorde det).

Lenke til kommentar

9592748[/snapback]

Hei!

Faktum er vel at dersom man ringer < enn 300 minutter er IPLink Norge billigst.

Ringer man derimot for > enn 300 minutter er IPLink GLobal billigst.

Kan ikke se ett eneste ringemønster der Phonzo vil være billigere enn dette. :)

Mvh

Tor-Øyvind Lindenberg

IPLink AS :thumbup:

Lenke til kommentar

IPLink Global har ingen månedsavgift, men minimumsfakturering på 89,- pr.mnd.

Dvs at du kan ringe for hele beløpet, før tellerskrittene til mobil begynner å koste 0,99 pr.min.

Dermed har abonnementet i praksis mer enn 60 minutter inkludert til 89,-

i stedet for 99,- som Phonzo tar.

Når det gjelder oppsett med eget utstyr, så har vi i utgangspunktet et eget abonnement for dette,

men det er utrolig hva vi får til om du tar en telefon eller sender en mail.... :whistle:

Mvh

Tor-Øyvind Lindenberg

Men IPLink Global inkluderer ikke 60 minutter til mobil slik phonzo home gjør. Uansett blir vell sammenligningen feil på alle måter her siden man må ha eget abb. dersom man bruker eget ustyr hos IPLink? Eller er det ikke slik?

9610671[/snapback]

Lenke til kommentar

Da har jeg et annet spørsmål i samme slengen. Hvilken policy har dere angående asterisk? Selv om man ikke kan sperre ute asterisk, dersom man virkelig vil bruke det (asterisk kan identifisere seg som hva som helst). Men hva er offesiell policy?

Lenke til kommentar

Vi har en del kunder som benytter asterisk, og har ikke noe i mot at kunder ønsker å benytte dette.

Teknisk platform hos oss vil identifisere pålogging av utstyr som ikke provisjoneres av oss, og vi har interne system for å minimere den risiko som en slik pålogging kan gi for oss som operatør.

Pålogging må skje etter et gitt oppsett fra oss, og evt annet oppsett vil bli avvist med sperr.

Mvh

Tor-Øyvind Lindenberg

Da har jeg et annet spørsmål i samme slengen. Hvilken policy har dere angående asterisk? Selv om man ikke kan sperre ute asterisk, dersom man virkelig vil bruke det (asterisk kan identifisere seg som hva som helst). Men hva er offesiell policy?

9610962[/snapback]

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Takker for mange gode svar. Det virker som IPLink har det beste tilbudet så langt, da jeg ikke bruker telefonen så veldig mye, selv om det ikke er den store forskjellen på de billigste operatørene. La forresten merke til at et selskap som heter Bellit har et eget mobil ip abb som virket ganske greitt også, som sikkert funker greitt for de som kun ønsker å bruke mobilen eller et alternativ til skype.

Lenke til kommentar

Har nå prøvd Phonzo sin tjeneste for å konfigurere mobiltelefon med SIP konto og bruk av WLAN. Oppsett fungerte ok, både inn og utgående samtaler virket straks. Slapp å gjøre oppsettet på mobiltelefonen selv.

De har også et nytt abonnement til 49kr og har endret slik at nå kan vi få vanlig telefonnummer uten fastavgift (tilsvarende som Televoip hadde). Anbefales til den som vil teste mobilen sin.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke pointet med disse minstefaktureringsgreiene. Er bare lureri. Med IP Link betaler du kr 89,- minimum, med Phonzo Home betaler man i stor grad kr 99,- og thats it.

Har også lastet ned Phonzo nye mobil IP tjeneste og det fungerer bra.

Lenke til kommentar

Forskjellen er at minimumsfakturering kan ringes for til valgfri destinasjon.

En minimumsfakturering på 89,- vil si at du har mulighet for opp til 89 minutter gratis til mobil, i stedet for 60 minutter som Phonzo har for sine 99,-

I tillegg mener jeg det er stor forskjell på 0,99 pr.min hos IPlink og 1,19 pr.min hos Phonzo for samtaler etter "gratisminutter".

Noe lureri er det definitivt ikke med minimumsfakturering, men som operatør skal man være flink til å vise fordelene med en slik løsning.

Beste argumentasjon vil nok uansett være Post- og teletilsynets egen kalkulator (www.telepriser.no) som uansett ringemønster rangerer IPLink Global over Phonzo Home.

Et lite poeng er også at på kalkulatoren vises Phonzos abonnement med et Linksys SPA1001 adapter med 12 måneder bindingstid, mens IPlink konsekvent benytter Linksys SPA2102 uten bindingstid.

Kontroller gjerne pris- og spesifikkasjonsforskjell på uavhengige nettbutikker. :)

Valget er uansett opp til hver enkelt kunde,

men vi skal gjøre vårt ytterste for at alle ser reelle priser og løsninger.

Mvh

Tor-Øyvind Lindenberg

IPlink AS :thumbup:

Skjønner ikke pointet med disse minstefaktureringsgreiene. Er bare lureri. Med IP Link betaler du kr 89,- minimum, med Phonzo Home betaler man i stor grad kr 99,- og thats it.

Har også lastet ned Phonzo nye mobil IP tjeneste og det fungerer bra.

9617256[/snapback]

Endret av Lindenberg
Lenke til kommentar

Først vil jeg bare si at jeg akkurat har skiftet til phonzo, så med mindre noen andre tilbyr meg et billigere abb. hvor jeg ikke betaler oppstartsavgift+avgift for å portere nummer etc. Så blir det uaktuelt å skifte.

Forskjellen på 89 og 99 er 10 kr mnd som tilsvarer 120 kr pr år. Å bestille iplinks eget utstyr abb. vil koste meg i følge prislistene etablering 199+159 nummerportering +89 i porto = 447. Det vil altså ta nesten 4 år før etablering er innspart.

Å dra adapter inn i debatten blir feil. For det første leverer også phonzo SPA2102 om man vil. For det andre: Jeg antar at iplink på samme måte som alle andre bare leier ut adapteret, dere gir det ikke bort. Når man tar i betrakning hva dere tar i etableringsgebyr/betale for adapter++ er det faktisk billigere å kjøpe adapteret selv og ha det til odel og eie

Lenke til kommentar

Lureriet ligger mest i at dere (og flere) sier at det kr 0,- per måned i markedsføringen, mens f.eks Phonzo kaller en spade for en spade. Dessuten er alle kalkisene rundt helt feil spør du meg. De legger inn en default verdi som alle tror er "riktig" forbruk. Stemmer ikke for meg i alle fall

Lenke til kommentar

Hadde vi på noen måte forsøkt å skjule dette minimumsbeløpet hadde jeg vært helt enig med deg.

Selv synes jeg ikke det er noe bedre med 0,- i prislisten på samtaler til mobil, for så å beskrive en minuttpris i liten teskst under.

http://www.phonzo.no/forside/hjemmetelefoni

Mao så er kanskje "spaden" så tydelig likevel ;)

Du har et godt poeng i at kalkulatorene som ligger på de ulike nettstedene har et gitt ringemønster som default, og som operatører kan tilpasse seg etter.

Likevel var mitt poeng at IPlink Global for ALLE ringemønster vil være billigere enn Phonzo Home, og da hjelper det ikke å peke på svakheter i kalkulatorene.

Phonzo skal ha honør for en god tilnærming til IP-telefoni som produkt, og forhåpentligvis vil IPLink og Phonzos åpenhet for privat tilpasning være med på å presse de store til å gjøre det samme.

Mvh

Tor-Øyvind Lindenberg

IPlink AS :thumbup:

Lureriet ligger mest i at dere (og flere) sier at det kr 0,- per måned i markedsføringen, mens f.eks Phonzo kaller en spade for en spade. Dessuten er alle kalkisene rundt helt feil spør du meg. De legger inn en default verdi som alle tror er "riktig" forbruk. Stemmer ikke for meg i alle fall

9618066[/snapback]

Lenke til kommentar
Likevel var mitt poeng at IPlink Global for ALLE ringemønster vil være billigere enn Phonzo Home, og da hjelper det ikke å peke på svakheter i kalkulatorene.

9618530[/snapback]

Det er direkte løgn fra din side. 4 tilfeldig valgte eksempler (Det finnes haugevis av flere):

820 1x xxx koster kr 12 (0,69 oppstart) pr min hos iplink kr 9,50 (0,59 oppstart) pr min hos phonzo

5-sifret nummer kr 0,50 (0,69 oppstart) pr min hos iplink kr 0,39 (0,59 oppstart) pr min hos phonzo

opplysningen 1881 kr 17,50 (6,50 i oppstart) pr min hos iplink kr 11,39 (3,09 oppstart) pr min hos phonzo

Irdium kr 24 (startpris ikke oppgitt) hos iplink kr 15,60 (startpris ikke oppgitt) hos phonzo.

IPlink er generelt _mye_ dyrere til alt som er av spesialnummer, og nummer som ikke er inkludert i gratispakken. Å hevde at IPlink Global er billigere for ALLE ringemønstre slik du hevder er faktisk løgn og bedrag. Jeg vurderte faktisk seriøst IPlink da jeg skiftet, men valget falt på phonzo pga mye billigere etableringsgebyrer, samt at IPlink hadde eget (og dyrere) abb. for eget utstyr. Men når ansatte hos IPlink tyr til løgner for å få deres produkt til å virke bedre på forumet her, er jeg jammen meg glad jeg holdt meg unna.

Altså. Ringer man en samtale til 1881 på 1 minutt, har man allerede spart inn forskjellen i phonzo vs. iplink sin minimumsfakturering.

Det du faktisk gjør her hadde vært et grovt brudd på markedsføringsloven, om det hadde vært en reklame for firmaet.

Endret av cyclo
Lenke til kommentar

Vel Tor-Øyvind, jeg syntes ikke minstefaktuering kommer godt frem på deres webside. Der står det 0,- per måned nærmest overalt. Man må faktisk grave litt før man finner dette med minimumsfaktuering. Dere har sikkert et bra produkt, men gjøe mange andre gjør - bløffer om den reelle prisen.

Ikke vondt ment, bare konstanterer fakta.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...