Gå til innhold

Spørsmål om trådløs bruk av SB600

Anbefalte innlegg

Jeg har eksperimentert litt med min SB600 og fått den til å fyre vha commander mode på mitt D80.

Det jeg lurer på er, om det er mulig å fyre av den trådløse blitsen, uten at kameraets blits også fyres av. Jeg ønsker å bruke blitsen i grotter og gruver, der en modell holder blitsen foran seg (evt har den hengende rundt halsen) slik at personen blir i siluett. Hvis kameraets blits fyres av samtidig vil den ødelegge effekten.

Tidligere har jeg brukt en blits med et infrarødt filter til å trigge en infrarød sensitiv slaveenhet (Firefly II), sammen med et Pentax P30 kamera.

Francis

Endret av paulinfrancis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kortversjon av svaret: Ja.

D80 kan styre flere (2?) grupper med blitzer. Om du setter den interne til én gruppe, og din SB-600 til en annen, så kan du stille gruppen til den interne blitzen til ikke å gå av. Menyene er nokså selvforklarende (jeg har ikke noe kamera tilgjengelig akkurat nå).

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Kortversjon av svaret: Ja.

D80 kan styre flere (2?) grupper med blitzer. Om du setter den interne til én gruppe, og din SB-600 til en annen, så kan du stille gruppen til den interne blitzen til ikke å gå av. Menyene er nokså selvforklarende (jeg har ikke noe kamera tilgjengelig akkurat nå).

9586700[/snapback]

Jeg har prøvd å sette den interne blitsen til "--" men den fyrer fortsatt av. Setter jeg derimot gruppen som den eksterne blitsen er på til "--" fyrer den eksterne blitsen seg ikke av. Jeg har ikke funnet en mulighet i menyen somlar meg sette den interne blitsen til feks kanal A, og den eksterne til kanal B.

Francis

Lenke til kommentar

Du er sikker på at den interne blitsen faktisk bidrar til eksponeringen? Siden det er den interne blitsen som styrer den eksterne, vil du få et lite lysshow fra den interne, men i det eksponeringen gjøres, skal den slukke, og bare den eksterne gå av.

Kameraet kan bare styre en kanal av gangen - det er flere tilgjengelige kanaler for at flere fotografer skal kunne bruke CLS samtidig på samme sted.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Du er sikker på at den interne blitsen faktisk bidrar til eksponeringen? Siden det er den interne blitsen som styrer den eksterne, vil du få et lite lysshow fra den interne, men i det eksponeringen gjøres, skal den slukke, og bare den eksterne gå av.

Kameraet kan bare styre en kanal av gangen - det er flere tilgjengelige kanaler for at flere fotografer skal kunne bruke CLS samtidig på samme sted.

9586815[/snapback]

Jeg testet det nå, og det viser seg at når den innebygde blitsen er stilt inn til "--", så bidrar den ikke til eksponeringen selv om den blitser litt. Jeg testet det ved å snu blitsen motsatt vei som jeg fotograferte.

Takk for hjelpa!

Francis ;D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...