Eon83 Skrevet 27. september 2007 Del Skrevet 27. september 2007 Heisann. Jeg er ganske ny innen fotoverden, men jeg sitter nå å titter etter et kamera. I utgangspunket var jeg på jakt etter et DSLR, men når jeg kom over G9 virker det som om det kan passe meg bedre. Spekket med "stæsj" som en ITmann kan leke med, gode bilder og grei pris/størrelse. Det har helt sikkert vert noen tråder om det tidligere, men det er ikke så lett å søke på "G9" eller Powershot her på forumet Noen som har fått testet det? Er det et dugendes kamera? (Jeg ser mange nevner utsalgspris på over 5000,-, mens nettbutikker ligger på rundt 4000. Om jeg tar det inn fra USA ligger det rundt 3-3500... Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 27. september 2007 Del Skrevet 27. september 2007 Det foreligger nok få skikkelige tester foreløpig. Det er tross alt en ganske ny modell, og jeg vet ikke om noen her inne som har en slik allerede. Tviler forøvrig ikke på at det er et svært godt kamera, siden det er beregnet på svært kresne brukere. Lenke til kommentar
Deem Skrevet 27. september 2007 Del Skrevet 27. september 2007 Vet ikke om du mener at noen har prøvd det personlig eller en test, men cnet.com gav den 8.0 av 10 på denne testen: http://reviews.cnet.com/digital-cameras/ca...l?tag=pdtl-list Lenke til kommentar
Arne M Skrevet 27. september 2007 Del Skrevet 27. september 2007 Følg med på http://forums.dpreview.com/forums/forum.asp?forum=1010 Her er det linket til noen tester som: http://www.digitalcamerainfo.com/content/C.../Conclusion.htm og http://www.popphoto.com/cameras/4599/camer...wershot-g9.html Har lyst på det kameraet selv. Hadde egentlig bestemt meg for å kjøpe et med 28 mm vidvinkel, men har fått så bra omtale fra semi og proffe fotografer på dpreview forumet at jeg nå mer eller mindre har bestemt meg for å kjøpe. Arne M Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 27. september 2007 Del Skrevet 27. september 2007 Det er nok tekniske årsaker til at både Canon, Nikon og Fuji har utelatt større vidvinkler på sine seriøse kompakter. Det er for å sikre best mulig kvalitet over et størst mulig område, men å kutte når det går for mye ut over kvaliteten på optikken. Det finnes gode eksempler på vidvinkleorienterte kompaktkameraer også, men de er det ikke så veldig mange av. Jeg ville nok ha gått på kompromiss med vidvinkelen for å få best mulig kvalitet, hvis det var nødvendig. Lenke til kommentar
Papaja Skrevet 27. september 2007 Del Skrevet 27. september 2007 Vurderer dette kameraet selv - ser at det også går an å kjøpe vidvinkel linser m.m. som tilbehør nokså rimelig så det ser ut som man får i pose og sekk med dette kameraet. Hadde tenkt å starte en tråd om G9 men nå kommer jeg heller til å følge med på denne. Lenke til kommentar
Eon83 Skrevet 27. september 2007 Forfatter Del Skrevet 27. september 2007 Takk for linkene Ser ut som folk som kan mer en meg godtar det, så da satser jeg på innkjøp ved neste lønning Lenke til kommentar
Arne M Skrevet 27. september 2007 Del Skrevet 27. september 2007 Er vel ikke mange som har den på lager ennå. Mye ubekreftede datoer. Arne M Lenke til kommentar
Arne M Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Her er flere tester. http://www.dcresource.com/reviews/canon/po...iew/index.shtml http://www.photographyblog.com/reviews_can...owershot_g9.php Blir veldig godt mottat. Fine tester. Spennende hvis Akam tester også. Nå må bare kameraet komme i butikken i Norge også. Arne M Lenke til kommentar
silverhalide Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Men hva er greia med at man har kuttet ut større blendere? Hvor ble det av f2.0?? Er ikke dybdefokusen kjip nok på disse mikroskopiske sensorene allerede? Og den vitsen av en optisk søker! Kom igjen- Hvor entusiastkamera blir det om du fremdele må stå med kamera på armlengdes avstand og se ut som en forbanna turist! Nei da tar jeg ærlig talt heller en Epson RD-1 med en 35mm f2 Summicron/ 35mm f1.7 Ultron Lenke til kommentar
Eon83 Skrevet 10. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2007 jeg har prøvd et par nettbutikker, f.eks. Amentio. De skulle få inn 24 kamera i dag, men hadde 35stk på venteliste for å kjøpe. Gikk på en lokal fotobutikk i Stavanger, men de skulle ha over 1000kr mer og de fikk det ikke inn før neste mnd. Jeg satser på at amentio får tak i et nytt parti snart... (Ser datoen so mstår der nå er 15 for neste levering) Lenke til kommentar
runesat Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Nei da tar jeg ærlig talt heller en Epson RD-1 med en 35mm f2 Summicron/ 35mm f1.7 Ultron Det blir vel litt som å si: "Toyota Corolla. Nei da tar jeg ærlig talt heller en Ferrari 350". Er vel ikke direkte sammenlignbare størrelser, og er et par-tre månedslønner i prisforskjell. Lenke til kommentar
silverhalide Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Det blir vel litt som å si: "Toyota Corolla. Nei da tar jeg ærlig talt heller en Ferrari 350". Er vel ikke direkte sammenlignbare størrelser, og er et par-tre månedslønner i prisforskjell. En Epson R-d1 er ingen Ferrari mot Canon G9, en Leica M8 er mer det. Canon G9 koster 5000,- (fotovideo) Epson R-d1 + Voigtlander 35 f1.7 koster deg ca 10000,- mao. jeg ser ikke hvordan de månedslønnene dine fungerer. Canon G9 er 32cm^3 og 375g Epson R-d1 48cm^3 og 590g Jeg sier bare at det fremdeles er et stykke igjen til det ønskede DMD. G serien til Canon har vinglet inn og ut av tetfeltet i sin samtid, men jeg vet ikke om flere megapiksler og IS er nok til å ta dem tilbake dit heller. Bare et eksempel: Enkelte erfarne G(9) brukere har montert Voigtlaender søkere på blitzskoen for å bøte på det triste utgangspunktet- Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Canon G9 koster 5000,- (fotovideo)Epson R-d1 + Voigtlander 35 f1.7 koster deg ca 10000,- G9 får man til rundt 4000 kroner. Fotovideo har fått Canon G9 ekslusivt de to første ukene, for å kunne selge den til blodpris uten konkurranse (kilde: Canon Norge). Regner med de som har kjøpt der føler seg lurt når de to uker senere kunne fått den tusenlappen billigere Er vel snart på vei ut til andre butikker nå. Lenke til kommentar
Arne M Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 Nå ser jeg at Japan foto har fått den inn til 4500 kr. Lurer på om de har fått den i butikkene. Arne M Lenke til kommentar
runesat Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 Epson R-d1 + Voigtlander 35 f1.7 koster deg ca 10000,- Hvor har du funnet den prisen? Eneste prisen jeg har funnet på nettet er fotovideo som skal ha 17990,- (riktignok for R-D1s, men det er jo ikke så stor forskjell på de to). Skal til Japan om et par måneder, og lurte litt på å evt. kjøpe et R-D1 der, men selv der er den billigste prisen jeg har funnet ca. 8.500,- for bare huset (brukt) . I tillegg kommer linse. Den Voigtländer-linsen du nevner koster ca. 1500 kroner (brukt). Til sammenligning koster et nytt G9 ca. 2300,- der. Lenke til kommentar
silverhalide Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 Runesat Prisene var basert på bruktmarkedet ja, beklager at det ikke kom frem. Selvsagt blir da også Canon G9 dertil billigere om du står i Tokyo og lurer på hva du skal velge. Jeg tror vel ikke jeg hadde gått rett for G9 der- Det finnes så mange andre perler å investere i. Mitt håp er definetivt å finne en Mamiya 6 med optikk. Lenke til kommentar
runesat Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 Hei Svein Gunnar. Vi er nok ganske enige. Akkurat som deg venter også jeg på det du (eller Mike Jonhston) kaller DMD. Med unntak av et Canon Ixus i, som først og fremst har vært brukt som et festkamera, har jeg ennå ikke hoppet på "det digitale kjøret". Istedenfor har jeg kjøpt "en helvetes masse gamle kameraer" (sitat min samboer) som andre har solgt for en slikk og ingenting fordi de selv har gått over til digitale kameraer. Jeg er jo selvfølgelig glad for det. Har nå mange veldig bra kameraer, og fryseren full av film kjøpt billig på ebay. To av mine favorittkameraer er Rollei 35 og Olympus 35 RC fordi de er veldig små og tar samtidig veldig bra bilder. Og akkurat en digital versjon av et av disse to kameraene hadde vært mitt drømmekamera. Nå har jeg ventet noen år på at et slikt kamera skulle dukke opp, men dessverre så gjør det ikke det. Sigma SD1 ser jo veldig lovende ut, men det ser jo ikke ut som om det noensinne kommer på markedet. For å sakte komme inn på tema igjen så er det vel slik det er nå Canon G9 og evt. Ricoh GX 100 som kommer nærmest et perfekt kompaktdigital. Begge to er vel rimelig langt unna perfekte, men likevel (i mine øyne) det nærmeste man kommer DMD i dag. Derfor blir det nok et av de to kameraene som blir mitt første "ordentlige" digitalkamera. Begge to har fått bra kritikker, og folk jeg kjenner er rimelig fornøyde med kameraene. Begge to har sine svakheter og styrker, men en kombo av de to kameraene ville vært et ganske så bra kamera. Lenke til kommentar
Hans-Hugo Skrevet 16. oktober 2007 Del Skrevet 16. oktober 2007 Går også og sikler litt på G9-eren samtidig ser jeg at mange lurer på om det virkelig er noe sjakktrekk fra Canon å satse på 12 mpix sensor. Sto på Narvesen og bladde litt i noen blader idag og fant flere som lurte på om det virkelig er noe som brukerne forlanger eller om det bare er fordi markedet lar seg lede til å tro det. Når det gjelder RAW-formatet så er jeg novise der og vet ikke hvorfor det er så fantastisk. Er det noen som med enkle ord kan forklare det eller er det også bare noe man må ha uten å vite hvorfor? Tenker litt på lagringskapasitet når man får gigantiske filer, fotoleverandørene som skal levere bildene i en kvalitet som rettferdiggjør opptakskvaliteten osv. Når Canon en eller annen gang er klar på markedet med G9 så er det jo en mulighet for at G7 blir et utmerket alternativ for de som vil ha et jæ..ig godt kamera eller hva sier dere? Ser forresten at Lumix kommer med et nytt ultrazoomkamera som får god kritikk... Lenke til kommentar
Eon83 Skrevet 17. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2007 Jeg har fulgt med på leveringsdatoen en stund nå, og hver gang den nærmer seg blir den pushet enda et par dager. Foreløpig dato er 22 oktover nå, og jeg håper virkelig det kommer snart... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå