Gå til innhold

Ett helt vanlig portrett

kilosharr

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det vi har lært på skolen er at man ikke skal ta portrett bilder inne, med mindre du bruker et studio, som det ikke ser ut som du har gjort.

Å bruke sollys i ryggen på den som blir tatt bilde av gir ett fint lys i håret. Samtidig gjør catchlight i øynene en stor effekt...

men det er så å si det jeg kan om portrett.

Lenke til kommentar

Jeg kan ingen "regler", så jeg snakker om hva jeg kan tenke meg om portretter :p Uansett, syns bakgrunnen enten skulle vært mørkere, eller ha litt mer kontraster, altså at du kunne se at det var noe der.

Ellers syns jeg du bør vente til motivet blir litt "penere", ikke misforstå meg nå.. Bareportretter er vel kanskje det vanskeligste, og jeg syns de blir mye bedre dersom barnet er blidt og smiler. "tenkende" portretter hører heller hjemme hos eldre mennesker. Hos dette barnet gir de glassaktige øynene meg ett hint om at han bare er tilstede med kroppen, men tenker på noe helt annet.

Den munnen som akkurat har spist, hører heller hjemme på situasjonsbilder, og ikke porttretter :)

Som sagt, jeg kan ingenting etter boka, bare sier det jeg tenker :p

Lenke til kommentar

Enig med mixy her.

Snørr og skitten munn kan med fordel utbedres før fotografering :)

Ellers kan du etter min mening ta flotte portrett bilder inne - trenger ikke være i studio.

Du er avhengig av godt lys, f.eks indirekte blitzlys eller naturlig lys fra et vindu.

Det beste er hvis du har en ensfarget bakgrunn.

Som fotograf er det din jobb å "engasjere" modellen. Det har du ikke lykkes med på dette bildet.Stå på og lykke til :thumbup:

Endret av olar0701
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...