sindus Skrevet 27. september 2007 Del Skrevet 27. september 2007 Hvilken regler og lover er det om underskrifter / signaturer? Jeg har leitet rundt på nettet men har bare funnet regler for elektroniske signaturer. Det jeg lurer på er om du må ha navnet ditt som underskrift og evt om du kan endre det etter du har brukt navnet ditt lenge. Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 27. september 2007 Del Skrevet 27. september 2007 Jeg var fast bestemt på å skrive Kontrollpanel - Endre signatur (og nå gjorde jeg det jo også ...), men det er vel mer på dokumenter og lign. du tenker på? Lenke til kommentar
Plomma2 Skrevet 27. september 2007 Del Skrevet 27. september 2007 Det jeg lurer på er om du må ha navnet ditt som underskrift og evt om du kan endre det etter du har brukt navnet ditt lenge. 9586230[/snapback] Jeg skjønner rett og slett ikke hva det er du prøver å spørre om, kan du forklare hva du mener? Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 28. september 2007 Del Skrevet 28. september 2007 Det jeg lurer på er om du må ha navnet ditt som underskrift og evt om du kan endre det etter du har brukt navnet ditt lenge. 9586230[/snapback] Signaturen er jo navnet ditt. Akkurat hvordan du skriver det er ikke så nøye, men du kan ikke skrive et annet navn enn ditt eget.. Naturligvis. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 28. september 2007 Del Skrevet 28. september 2007 man trenger vel heller ikke å skrive hele navnet. F.eks Tore P. Olsen er jo greit å skrive under med, hvis du heter Tore Petter Olsen... Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 28. september 2007 Del Skrevet 28. september 2007 Er det ikke noe som sier at signaturen din skal stemme med signaturen på en eller annen form for identifikasjon? Hvis ikke så er det jo ikke noen kontroll med hvem som har skrevet under. La oss si at jeg har en tvillingbror som har fått tak i bankkortet mitt og går i banken for å ta ut penger, signerer med sine stygge kråketær og blir avvist siden signaturen ikke stemmer over ens med den korrekte signaturen? Eller er det bare svada? Må jo være en form for kontroll på signaturen hvis ikke så er den ikke verd noe som helst i mine øyne. Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 28. september 2007 Del Skrevet 28. september 2007 Fyr som skriver under på forskjellige kvitteringer på alle slags måter for å se om noen bryr seg. Den er ganske lang og det er mye lesestoff, men det er ekstremt genialt. På et litt mer "seriøst" tema så er det bare å skrote litt på blokken og si at det er signaturen din, alle andre har slike signaturer, forstår ikke noe av dem. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 29. september 2007 Del Skrevet 29. september 2007 (endret) Er det ikke noe som sier at signaturen din skal stemme med signaturen på en eller annen form for identifikasjon? Hvis ikke så er det jo ikke noen kontroll med hvem som har skrevet under. La oss si at jeg har en tvillingbror som har fått tak i bankkortet mitt og går i banken for å ta ut penger, signerer med sine stygge kråketær og blir avvist siden signaturen ikke stemmer over ens med den korrekte signaturen? Eller er det bare svada? Må jo være en form for kontroll på signaturen hvis ikke så er den ikke verd noe som helst i mine øyne. 9592227[/snapback] Om du kommer i en slik situasjon at noen har forfalsket din signatur (mer eller mindre godt), og du ikke vedkjenner deg å ha signert, så vil det vel etterhvert bli en straffesak om dokumentforfalskning, og din håndskrift vil nok bli sammenlignet med den omstridte signaturen av håndskrifteksperter.. Eksempel: kredittkort med signatur på baksida, denne skal jo bestandig kontrolleres opp mot signaturen på kvitteringa -men gjør alle som tar imot betaling med kredittkort det? Neida.. Var forøvrig oppe i en litt pinlig situasjon i en butikk i Sveits i fjor, jeg hadde ikke signert bak på kortet, viste det seg (eller så var skriften slitt bort) -men det var heldigvis bilde av meg også bak på akkurat det kortet , så det gikk nå bra likevel For å vende tilbake til det opprinnelige spørsmålet: signatur på kredittkort etc. signerer du jo selv når du får nytt kort i posten annethvert år eller så, og da kan du jo skrive hvordan du vil. Det bør vel være noenlunde samme navn som på forsida av kortet, men f.eks. initialer istedet for mellomnavn går helt sikkert bra.. Andre kort som førerkort, bankkort m/bilde etc er jo litt mer omstendelig å endre signaturen på siden den er preget inn i kortet når du får det, men om du går inn for det går det nok an det og. Du kan jo forsåvidt ha en drøss forskjellige ID-kort, med forskjellig signatur på alle... Endret 29. september 2007 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 (endret) Vi skriver jo alle forskjellig, om to underskrifter fra samme person ikke ser identisk ut vil det jo fortsatt være veldig mange likhetstrekk. Endret 30. september 2007 av ^fmj Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 De var ekstremt nøye på dette med underskrift på schiphol, måtte legge frem ekstra leg da signaturen min på kvitteringen ikke var lik den på visa kortet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå