Gå til innhold

Videregående - IKT, eller Almenn?

Anbefalte innlegg

Ta 3 år almenn, med matte og fysikk som stud. retningsfag, også komme innpå en annen høyere utdanning, som f.eks, ntnu, eller liknende?  

Hva er lurest? Er det ikke lurest å ha høyest mulig utdanning?

Det kan vel være greit å holde på med noe man trives med også, ikke bare tenke på at du skal ha høyest mulig utdanning :)

Jeg "elsker" ikke matte, men gjør det ganske bra i 10. nå da... =/  Ligger på en 5, sterk 5. Er jeg da for "dårlig", eller "uegnet" for ntnu da? Er alle som går på ntnu "matte-elskere"?

Nei, det er vi ikke :) Noen av oss (deriblant meg) har lenge levd i villfarelsen om at vi liker matte svært godt, så har vi pint oss igjennom fire mattefag på 1,5 år, da er man ikke like sikker lenger.

Noen av linjene ved NTNU er langt mer mattebaserte enn andre, alle må gjennom 10 vekttall. Deretter er det litt forskjellig. Men det er ikke å nekte for at studier ved NTNU vil fortone seg litt enklere om du liker/har lett for matte.

mvh molly

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Enten ta 3 år IKT, og bli lærling i to år, også ta høyere utdanning på høyskole eller liknende, eller

Utdannelsen er 1 prig. man tar bare 1 år IKT. Det tar man i andre klasse vidergående.

Ta 3 år almenn, med matte og fysikk som stud. retningsfag, også komme innpå en annen høyere utdanning, som f.eks, ntnu, eller liknende?

Hvorfor ikke gjøre som jeg skal, så får du begge? To utdanninger? :)

Hva er lurest? Er det ikke lurest å ha høyest mulig utdanning?

Self. Men en bør passe seg så det ikke blir for mye :)

Jeg "elsker" ikke matte, men gjør det ganske bra i 10. nå da... =/ Ligger på en 5, sterk 5. Er jeg da for "dårlig", eller "uegnet" for ntnu da? Er alle som går på ntnu "matte-elskere"?

Tja, jeg lå på 5 gjennom hele ungdomsskolen, 4 siste året men 5 på eksamen. Ligger nå på 4 og frykter for at den synker hvis jeg ikke intreserer meg mer. Matte er VANSKELIG, AVANSERT og MER vanskelig :)

Lenke til kommentar

Det er ikke nødvendig å elske matte for å ta fatt på ingeniørstudier, men det er nødvendig med en viss forståelse for sakene. Har du uoverkommelige problemer med 2/3mx så er det bare å glemme.

Mattematikk er et VELDIG viktig verktøy på høyere teknisk utdanning.

En god karakter fra videregående er ikke nok til å si om du vil takle ing/siv.ing studier, men det er klart at en god mattekarakter viser at du har evnen til å forstå å lære. Stå på videre, å uansett om du går veien om yrkesskole + påbygging/forkurs eller om du går allmennfag med full realfagsfordypning så har du gode mulighter til å klare deg bra.

Mine erfaringer fra meg selv og mine klassekamerater er at det ofte kommer mer an på arbeidsinnsatsen enn på evnene.

Har du gode arbeidsvaner og over gjennomsnittlig mattematikkforståelse (snakker ikke om karakterer altså....) så er nok ingeniørstudier et godt valg.

Lenke til kommentar

En god karakter fra videregående er ikke nok til å si om du vil takle ing/siv.ing studier

Og en god karakter i matte på ungdomsskolen sier enda mindre ;) Jeg greide aldri å få noe dårligere enn 5 i matte på ungdomsskolen, uansett hvor lite jeg jobba. (gjorde selvfølgelig mitt beste på prøver, men det er lett nok til at man ikke trenger å jobbe -noe- utenom på prøver, og lett få til en 5.)

Lenke til kommentar

Hvis du velger å ta almenn-veien, med matte og fysikk, anbefaler jeg deg på det sterkeste å jobbe mye med både matte og fysikk helt fra begynnelsen av. Det er sinnsykt tungt å ta igjen fordi du har vært slakk og ikke giddet å følge med i timene eller å gjøre oppgaver.

Lenke til kommentar

Den generelle studiekompetansen du får etter påbygning ved IKT, gir dek IKKE rett til og starte på ntnu, da må du ta ingeniør forkurs(1 årig) eller ta matte og fysikken ekstra som privatist. Men jeg kan garanterer deg at du vil ha MYE igjen for og ta 3fy selv om det ikke er nødvendig for og komme inn, du vil få veldig bruk for det.  

FEIL! Tar du forkurs for ingenør i år så kan du gå på NTNU til neste år.

Lenke til kommentar

Den generelle studiekompetansen du får etter påbygning ved IKT, gir dek IKKE rett til og starte på ntnu, da må du ta ingeniør forkurs(1 årig) eller ta matte og fysikken ekstra som privatist. Men jeg kan garanterer deg at du vil ha MYE igjen for og ta 3fy selv om det ikke er nødvendig for og komme inn, du vil få veldig bruk for det.  

I så fall en ny praksis fra i år.

Men du stiller svakere enn de med 2MX, 3MX, 2FY, 3FY fra videregående.

Lenke til kommentar
Jeg "elsker" ikke matte, men gjør det ganske bra i 10. nå da... =/  Ligger på en 5, sterk 5. Er jeg da for "dårlig", eller "uegnet" for ntnu da? Er alle som går på ntnu "matte-elskere"?

Vanskelig å si sikkkert det der. Det kommer helt ann på hvor mye du har tenkt å jobbe med den matten du må ha forhånd 2mx, 3mx. Hvis du jobber en del med det så går det greit, men det er også et hvis krav til de andre karakterene dine. Det jeg veit er at NTNU ofte har litt høyt inntakskrav på noen av studiene. Varier også fra år til år.

Lenke til kommentar

Er du så sikker på det? Det er jo tilsvarende pensum. Alt du får på forkurs er tatt ut fra MX og FY på videregående. Faktisk så har du enkelte temaer som er over dette... Det er ikke noe plankekjør pensum på forkurs, det kan alle som har gått der skrive under på...

Lenke til kommentar

Er du så sikker på det? Det er jo tilsvarende pensum. Alt du får på forkurs er tatt ut fra MX og FY på videregående. Faktisk så har du enkelte temaer som er over dette... Det er ikke noe plankekjør pensum på forkurs, det kan alle som har gått der skrive under på...

Er sikker på det, ja.

Det er ikke tilsvarende pensum, det er mindre emner på forkurset (bl.a. ingen statistikk og mindre fysikk). Hvis noen emner går utover videregåendepensum så må det være fordi læreren prioriterer det spesielt, i fagplanen er det ikke lagt opp til dette.

Du har rett i at forkurset er hardt arbeid, ikke minst på grunn av at man har masse timer norsk og andre fag i tillegg. Det er en av hovedgrunnene til at videregående er å foretrekke, fordi modningstid er viktig i realfag. Det får man ikke mye av i stresset på forkurset. Derfor har man bedre forutsetninger med å ha fagene over to år på videregående.

Jeg har selv disse fagene fra videregående, og jeg har vært lærer på forkurset i matte og fysikk, så jeg har ganske gode forutsetninger for å sammenlikne. Men jeg hadde mange på forkurset som ble veldig flink i matte og fysikk, så det er på langt nær noen regel. Det viktigste er uansett studenten, man lærer det man vil lære...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...