Gå til innhold

Videregående - IKT, eller Almenn?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Går sisteår vk2 Almenn øko. Kan si deg en ting, om du ikke er glad i den tradisjonelle skole, vil jeg ambefale deg og ta å gå på noe annet. Mange IKT linjer tilbyr også Generell Studie kompetanse, slik at du vil komme til og stille på likt grunlag som meg etter mine 3 årige skole gang. Hadde jeg vært lur, ville jeg valgt noe helt annet.

Genrell studiekompetanse betyr at du kan komme inn på Høgskoler og lignede etter din vidergående skolegang. Som igjen betyr at du kan ta høyere studier innen IT o.l. :woot:

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg har gått 3 årig skole gang. Jeg gikk på GK elektro, VK1 elektronikk og VK2 Serviceelektronikarfaget for data og kontorsystem. Ganske interesang linje. Er ikke så vanskelig å få seg jobb heller.. Jeg vil anbefalle å gå på det jeg har gått på, for jeg hadde det ganske moro + at jeg lærte en god del. :yes:

Lenke til kommentar
1 år almenn

1 år IKT

2 år bedrift

5 år universitetet

Får både KT driftsoperatør OG Siv. Ing tittelen pluss at jeg får noen kjekke avbrekk fra skolen på IKT linjen og i bedriften. Meget grei løsning :)

pluss at man kan gå ut i jobb etter fagbrevet hvis man er fortsatt skolelei og vil utsette høyskole/universitet :)

Lenke til kommentar
IKT på "yrkesskolene" er jo på nivå med datakortet, få deg en høyskole/universitets utdannelse.

MenHerregud da! Det finnes ikke ett menneske på IKT som tror de får jobb etter endt utdanning! De fleste som går IKT fortsetter utdanningen etterpå. Noen går forkurs til høyskole, noen går påbyggning og noen blir lærling. IKT er ett godt utgangspunkt. Året på skolebenken er egentlig bortkastet, men de to årene som lærling er enormt lærerrike, og du får erfaring. Noe som teller mye når du skal søke jobb i fremtiden.

Jeg er lærling nå, skal gå videre på høyskole/universitet etter endt læreperiode.

Lenke til kommentar

Når det gjelder lærlingplass etter IKT så forsøk så godt du kan å finne en plass som er villige til å betale spesialiseringskurs for deg.

Slike sertiviseringer kan telle mye mer enn en generell høy IT utdanning.

Min erfaring er iallefall at marketed er ute etter folk med erfaring og spisskompetanse på ett eller flere felt. (Citrix, Cisco etc...)

Lenke til kommentar

Hvilke faginteresser har du utenom IT? Jeg angrer som en hund på at jeg ikke tok allmennfag da jeg var yngre, selv om jeg på det tidspunktet var mig lei alt som het skolegang.

Dersom du har tenkt å ta f.eks. universitetsutdannelse senere, tjener du ikke så mye på å ha IKT i bagasjen fremfor allmenfag - vet ikke hvordan det funker med annen høyere utdanning. (Høyere utdanning bør du nok ta uansett.)

Lenke til kommentar

Nå vet jeg jo ikke hva du sikter på siden du ikke sier det.

Men jeg går på ntnu datateknikk, og hvis du vil ta den beste it utdannelsen i norge vil jeg på det sterkeste anbefale almenfag, men 3mx, 3fy, og et programerings fag(hvis du kan html, vb evnt java fra før kan kanskje kjemi være vel så smart valg)

Den generelle studiekompetansen du får etter påbygning ved IKT, gir dek IKKE rett til og starte på ntnu, da må du ta ingeniør forkurs(1 årig) eller ta matte og fysikken ekstra som privatist. Men jeg kan garanterer deg at du vil ha MYE igjen for og ta 3fy selv om det ikke er nødvendig for og komme inn, du vil få veldig bruk for det.

Samtidig vil jeg anbefale denne utandannelsen, den er morsom lærerik, gir deg mange valg muligheter. I motsetning til høyskole ingeniør så kan du ta deg mange flere typer jobber hvis du finner ut at kanskje ikke progging var det du ville sitte med resten av livet.

Og ja man kan ta 2 år etter høyskole og begynne på ntnu, men det er begrenset antall plasser i 4 året her, og i fjor trur jeg det var et 2.1 snitt for og få en av de plassene, e g kun få som får den muligheten.

Nei må anbefale deg allmen fag hvis du har sansen for matte, du står mye friere når du er ferdig utdannet, og du har en mye mere solid utdannelse en de fleste andre som er på it markedet og søker jobb!

Lenke til kommentar
du kan jo ta "større" utdanning etter ikt og da ;) anbefaler jo ikt for å få begynt å lære ting der og før du begynner på det "vanskelige"

Vil bare påpeke at en god del av det som oppfattes som vanskelig for oss som går "datarettede" linjer ved f.eks NTNU ikke er datafagene, men derimot mengden matte osv. (og vanskelighetsgraden på denne..)

Nå snakker jeg forøvrig om personer som meg selv, som kan ca null og niks om data fra før. :) Så jeg tror ikke det bør være noen grunn til å gå IKT. Det finnes garantert mange andre gode grunner til å velge IKT.

Har forøvrig en følelse av at mange "datanerder" har en så stor grad av selvlæringsevne at IKT sånn sett kanskje er litt bortkasta. Da må jeg si tanken om elektro osv. som Jimmy Pop og river beskriver virker vel så matnyttig :)

Det viktigste er vel å prøve å tenke over hva man vil, og hvor mange år man har tenkt å sitte på skolebenken. Ofte kan jo det å gå IKT osv. forårsake flere år på skolebenken enn å gå allmenn om man har tenkt å gå videre etterpå.

mvh

Molly

Lenke til kommentar

Nei må anbefale deg allmen fag hvis du har sansen for matte, du står mye friere når du er ferdig utdannet, og du har en mye mere solid utdannelse en de fleste andre som er på it markedet og søker jobb!

Utdannelse, Ja. Men erfaring? Nei. Erfaring teller endel faktisk. Ser ikke problemet med å gå f.eks GK almenn, VK1 IKT, to år lærling, ett år forkurs også ta høyere utdanning! Du har mere kunnskap og masse erfaring!

Lenke til kommentar

som sagt kommer an på hvilken høyere utdannelse, men velger man ntnu, så vil overgangen fra forkurs til første året være enormt, da mattematikk fagene i første klasse er sykt vanskelig, mengde pensum og få forelesninger. Jeg vil ikke anbefale noen som ikke har en god sans for matte og satse på dette, da ellers blir det som og stange hodet mot veggen.

Men hvis man er veldig dyktig i matte, (mener med det, en soleklar 6 i 3mx) så klarer man sikkert den overgangen det er fra lære tiden uten matte til plutselig og bli proppa med matte.

Som et lite eksempel kan jeg jo si at i høst var inntaks kravet på datateknikk på ntnu 5.6 , i matte1 i høst så har jeg sett listene og jeg hørte også et overslag fra en foreleser, hvor han sier at 30-40% strøk og bare mellom 10-15% klarte C eller bedre. Da sier det seg selv at man bør ha en god matte bakgrunn for og starte på dette. Og ikke forville seg inn på en yrkesfaglig retning hvor man har flere år uten matte. Dette gjelder seffølgelig kun hvis du vet du vil gå på ntnu eller tilsvarende.

Lenke til kommentar

Hvis man tar som jeg sa her:

1 år almenn

1 år IKT

2 år bedrift

5 år universitetet

Kan man ikke da ta 2MX og 2FY i første året på IKT og 3MX og 3FY i påbyggingsåret man tar enten på kveldstid når en jobber i bedrift eller som et ekstraår? Trenger ikke forkurs da vel?

Lenke til kommentar

Ok, så jeg har to valg:

Enten ta 3 år IKT, og bli lærling i to år, også ta høyere utdanning på høyskole eller liknende, eller

Ta 3 år almenn, med matte og fysikk som stud. retningsfag, også komme innpå en annen høyere utdanning, som f.eks, ntnu, eller liknende?

Hva er lurest? Er det ikke lurest å ha høyest mulig utdanning?

Jeg "elsker" ikke matte, men gjør det ganske bra i 10. nå da... =/ Ligger på en 5, sterk 5. Er jeg da for "dårlig", eller "uegnet" for ntnu da? Er alle som går på ntnu "matte-elskere"?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...